رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مشگین‌شهر:

طرح سماق کاری و زغال اخته در 50 هکتار از زمین های مشگین‌شهر

همزمان با آغاز هفته منابع طبیعی جمعی از کارکنان اداره منابع طبیعی و جهاد کشاورزی با حضور در دفتر امام جمعه شهرستان دیدار و گزارشی از فعالیت های اداره منابع طبیعی شهرستان ارائه شد.
کد خبر: ۸۶۴۶۷۲۳
|
۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۴

به گزارش خبرگزاری بسیج از مشگین شهر، همزمان با اغاز هفته منابع طبیعی جمعی از دست اندکاران اداره جهادکشاورزی و منابع طبیعی شهرستان مشگین‌شهر با حضور در دفتر امام جمعه شهرستان دیدار کردند.

عقیل گل محمدی، رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مشگین‌شهر با اشاره به اهداف منابع طبیعی گفت: هفته منابع طبیعی از 15 تا 21 اسفند به منزله ترویج و تبیین آموزه های دینی و سنت حسنه دینی است که در احادیث آمده پیامبر می فرماید: اگر نهالی در دستم باشد و وقت نماز فرا رسد اول نهال را می کارم سپس نماز را ادا می کنم.

وی افزود: منابع طبیعی تجدید شونده از موهبت های الهی هستند که براساس آیه شریفه قرآن کریم جز انفال و متعلق به عموم مردم دنیاست.

وی با بیان اینکه اهمیت منابع طبیعی از دو بعد می‌باشد ادامه داد: بعد حیاتی منابع طبیعی تولید اکسیژن، ممانعت از نابودی و نازک شدن لایه اوزون، جلوگیری از فرسایش خاک ، جلوگیری از بروز سیل و ... است اما در بعد اقتصادی می‌تواند هزاران نوع فرآورده چوبی، دارویی، لبنی و ... تولید و در اختیار عموم مردم قرار دهد.

گل محمدی خاطر نشان کرد: از 240 هزار هکتار بخش مرتع شهرستان بالغ بر 120 هزار هکتار مراتع ییلاقی، 75 هزار هکتار مراتع روستایی و 45 هزار هکتار نیز مراتع قشلاقی تشکیل داده است و در بخش جنگل نیز در این شهرستان 8 هزار هکتار مرتع جنگل کاری شده وجود دارد که جز جنگل های ارسباران بوده و در قسمت های جنوب غرب شهرستان واقع شده است که از لحاظ اهمیت اکولوژیکی جز نه گانه بیوسفر جهان می باشد.

وی ادامه داد: اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مشگین شهر دارای 9 واحد تخصصی بوده که در واحد مرتع ممیزی مراتع 19271 هکتار پروانه چرا صادر گردیده و بالغ بر 9578 هکتار نیز بیمه شده است.

وی افزود: در این مراتع برای 1400 واحد دامی پروانه چرا صادر شده که از 15 خرداد ماه دام ها وارد مراتع سبلان شده و تا 31 شهریور ماه در این محل به چرا مشغول می‌شوند لذا رعایت تعادل دام و مرتع و زمان ورود و خروج به مراتع جهت حفظ مراتع اهمیت بسزای دارد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مشگین‌شهر با اشاره به واحد چنگل این اداره گفت: در این واحد ضمن حفظ 8 هزار هکتار جنگل خدادادی، اداره منابع طبیعی نسبت به توسعه جنگل در مناطق کرگشه_ پاشابیگلو_ دوشانلو_ سه راهی قره قیه_ سد سبلان و زراعت چوب به مساحت 185 هکتار اقدام کرده است.

وی همچنین با اشاره به طرح جنگل کاری اقتصاد گفت: تصویب طرح سماق کاری و زغال اخته به مساحت 50 هکتار که در سال جاری و در زمینی به مساحت 15 هکتار اجرا خواهد شد.

وی تصریح کرد: واحد یگان حفاظت از دیگر واحدهای تخصصی در این اداره است که وظیفه کنترل،حفاظت و مراقبت از جنگل و 240 هزار هکتار از مراتع را بر عهد ه دارد و دیگر واحدهای تخصصی...

ارسال نظرات