حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی

انقلاب، استقلال و پیشرفت ما همه در سایه دین‌مان است/تیپ‌ الغدیر یکی از واحدهای بسیار به‌نام در صحنه‌های دفاع مقدس بود

رئیس‌جمهور دقایقی پیش در جمع علما، نخبگان و ایثارگران استان یزد به ایراد سخنرانی پرداخت.
کد خبر: ۸۶۴۷۶۷۱
|
۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۲

به گزارشخبرگزاری بسیج از یزد: حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی دقایقی پیش در جمععلما، نخبگان و ایثارگران استان یزد با بیان اینکه خاطرات من همیشه از یزد خاطرات خوبی بوده است، اظهار داشت: آخرین سخنرانی من قبل از انقلاب در یزد، فروردین 57 در منزل شهید محراب حضرت آیت‌الله صدوقی(ره) بود.

رئیس‌جمهور افزود: یزد همیشه در میان سختی‌ها توانسته بهترین‌ها را بیافریند و در راستای توسعه استان و کشور تلاش کند؛معمولاً در چنین جمعی که هم باید از شهدا، علما، دانشمندان دینی و برگزیدگان باید یاد شود، بحث کمی مشکل است.

وی به سخنان نماینده ولی‌فقیه در استان در ارتباط با اینکه یزد شهر علماء و اندیشمندان است، اشاره کرد و گفت: معروف است که هرکسی می‌خواهد مرجع و فقیه شود، بر کتاب مرحوم سیدمحمد کاظم یزدی رضوان‌الله تعالی علیه به نام عروه الوثقی حاشیه می‌زند.

حجت‌الاسلام روحانی با بیان اینکه یزد، شهرِ عالمان، محققان و فقهای به‌نامی است و همواره در حوزه‌های علمیه قم و نجف و دیگر شهر‌ها، زبان‌زد و سرآمد بوده است، گفت: در دانشگاه‌ها همیشه یزدی‌ها جزو پیشتازان هستند، از همین حیث هر کمکی نیز از دولت برای احیای حوزه‌های علمیه در استان و شهر یزد برآید، حتما این کار را می‌کنیم.

وی ادامه داد: برای ما این موضوع بسیار اهمیت دارد که راه و رسم دیانت و تلاش برای فرهنگی دینی و توسعه آن ارتقاء یابد چراکه ما هرچه داریم از دین، اسلام و قرآن داریم؛ انقلاب، استقلال، عزت و پیشرفت ما همه در سایه دین‌مان است و به این موضوع فخر می‌کنیم.

رئیس‌جمهور همچنین در ادامه سخنانش با بیان اینکه استان یزد دارای ایثارگران فراوانی است و مجموعه ایثارگران از شهدا، جانبازان و آزادگان، رقمی نزدیک به 14‌هزار نفر را تشکیل می‌دهد، گفت: این موضوع نشان می‌دهد که مردم یزد، مردمی ایثارگر هستند؛ همانطوری که صبح بیان کردم، تیپ‌ الغدیر یزد در هشت سال دفاع مقدس، همواره یکی از واحدهای بسیار به‌نام در صحنه‌های دفاع مقدس بود.

وی با بیان خاطره‌ای از رشادت‌های تیپ الغدیر یزد، گفت: عملیات خیبر یکی از عملیات‌های بزرگ و موفق ما بود و تیپ الغدیر هم در این عملیات نقش مهم و تاثیرگذاری داشت.

حجت‌الاسلام روحانی با بیان اینکه رزمندگان استان یزد در تمام دوران هشت سال دفاع مقدس جزو سرآمدان بودند، گفت: ما به خانواده شهدا و ایثارگران احترام می‌کنیم و عزت و استقلال ما از ایثار و فداکاری آن‌‌هاست.

وی جانبازان را نمونه‌های صبر، استقامت و ایثار دانست و گفت: تلاش این دولت این بوده که نسبت به خانواده‌های ایثارگر، خدمات خودش را روز به روز افزون کند البته شرایط ما یک شرایط بسیار سختی بود.

رئیس جمهور بیان کرد: در سال 94 سال بسیار سخت و مشکلی برای ما بود برای اینکه کشور اداره شود و حتی تیم اقتصادی ما در فروردین و اردیبهشت به من می‌گفتند که به هیچ عنوان در دی، بهمن و اسفند، حقوق کارمند را نمی‌توانیم پرداخت کنیم و راهی جز استقراض نداریم.

حجت‌الاسلام روحانی گفت: من به تیم اقتصادی می‌گفتم که باید تمام تلاش خود را بکنیم و از این مشکلات عبور کنیم، حتی در بحث بودجه عمرانی هم می‌گفتند که نمی‌توانند فراهم کنند ولی با تلاش انجام شده، با کندی این کار انجام شد.

وی بیان کرد: چیزی که ما از مردم دیدیم، اعتماد و امید بود که همیشه و در همه موارد کارساز بوده است، الحمدالله سالی که گذشت ما توانستیم پرونده هسته‌ای و مذاکرات هسته‌ای را با موفقیت به اتمام برسانیم.

رئیس‌جمهور با بیان این مطلب که این موضوع در تاریخ سیاسی ایران خیلی مهم است، گفت: در تمام دنیا کسی از مسئول و صاحب نظر نیست که بگوید جمهوری اسلامی ایران در این مذاکرات شکست خورده یا عزت خود را از دست داده است. حتی آن‌هایی که خیلی با ما بد هستند و بد‌ترین رژیم‌ها از جمله رژیم صهیونیستی، این ادعا را دارند که ما موفق شده‌ایم.

وی ادامه داد: در یک مذاکرات سیاسی با بزرگ‌ترین قدرت‌های جهانی توانستیم مذاکره کنیم و تیم مذاکره ما توانست با بزرگ‌ترین کشورهای جهان مذاکره کند و به توافق برسند و با لغو تحریم‌ها، شرایط را برای توسعه کشور فراهم کردیم.

رئیس‌جمهور افزود: یک بیماری که در بیمارستان هست و خونریزی شدید کرده و احتیاج به عمل جراحی داشته، ما توانستیم به‌حمدالله کار‌ها را انجام دهیم و وی به سلامت از بیمارستان خارج شده است ولی این به معنای آن نیست که از‌‌ همان فردا بتواند در مسابقات دو شرکت کند.

حجت‌الاسلام روحانی خاطرنشان کرد: ما به‌سرعت خودمان را آماده می‌کنیم برای پیشرفت و موفقیت و توقع ما از فرهیختگان و صاحبنظران این است که امروز با فکر، اندیشه و سرمایه‌شان به صحنه بیایند و کمک کنند. دولت زمانی موفق می‌شود که همه مردم به صحنه بیایند و از توانشان برای پیشرفت کشور استفاده شود.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه یزد از صد‌ها و هزاران سال پیش در زمینه قنات آب و توسعه را به کویر آورد، گفت: این کار، کار عظیم و خارق‌العاده‌ای بوده و همین امروز هم خارجی‌ها وقتی طرح قنات را مطالعه می‌کنند، به‌عنوان یک ابداع بزرگ از آن برای مطابقت شرایط با محیط یاد می‌کنند.

حجت‌الاسلام روحانی به استان یزد اشاره کرد و گفت: این موارد به این معنی است که استان یزد در زمینه‌های صنعت، محیط زیست، شرایط کشاورزی سخت در سرزمین کویری می‌تواند، پیشتاز باشد. من خودم پرورش یافته کویر هستم و کویر شرایط و سختی‌های خاص خودش را دارد اما استعدادهای زیادی همیشه در حاشیه‌های کویر وجود داشته و الان به‌ویژه در استان یزد این استعداد‌ها وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: ما باید در شرایط بعد از برجام باید خودمان را آماده کنیم و در این آمادگی همه باید دست به دست هم بدهیم تا انشاءالله بهتر بتوانیم کشور را به سمت پیشرفت هدایت کنیم.

رئیس‌جمهوربا تشکر از مردم ایران و یزد برای حضور پرشور در انتخابات هفتم اسفند، گفت: این انتخابات خیلی مهم بود، انتخابات خودش یک نشاط عمومی سیاسی به وجود می‌آورد. به اعتقاد من امام(ره) که معمار این نظام و انقلاب بود، کار بسیار بزرگی کرد و آن زمانی که در پاریس بودند، بزرگان از ایران برای دیدار امام (ره) می‌آمدند و صاحب نظران معمولاً بعد از نماز مغرب و عشا با امام بحث می‌کردند؛ یکی از مباحث این بود که نظام آینده ما چه نظامی خواهد بود؟ اگر یادمان باشد شعار آن موقع مردم هم «استقلال، آزادی، حکومت اسلامی» بود.

وی تصریح کرد: من فکر می‌کنم اگر در نظام ما موضوع انتخابات نبود، نظام اسلامی ما تضمین نداشت و امید مردم هم دوام پیدا نمی‌کرد. اگر فرض بگیریم یک دولتی از دیدگاه مردم دولتی نیست که قابل قبول باشد، مردم می‌گویند خب یک سال، دو سال یا سه سال دیگر انتخابات می‌شود و می‌رویم پای صندوق و دولت و شرایط را عوض می‌کنیم.

رئیس‌جمهور گفت: انتخابات و صندوق رای، امید مردم و تضمین نظام هست؛ مردم هر تغییری را که بخواهند می‌بینند در پای صندوق می‌توانند این تغییر را ایجاد کنند؛ صندوق رای زبان و بیان مردم است، انتخابات تضمین نظام اسلامی است و مردم می‌توانند آراء و نظرات خود را منتقل کنند.

وی ادامه داد: در انتخابات هفتم اسفند مردم خیلی هنرنمایی کردند و به دنیا گفتند ما اگر مشکل یا اعتراضی داریم، باز هم با زبان قانون آن را بیان می‌کنیم؛ ممکن است تایید صلاحیت‌ها با انتظار بعضی افراد مخالف باشد اما هیچ‌کسی کار خلاف نکرد و همه در چارچوب قانون فعالیت کردند.

حجت‌الاسلام روحانی تصریح کرد: در یک برخوردی که دو جناح و قوم، حرکت کردند، سخن گفتند و بحث کردند، اما همه در چارچوب قانون به خوبی فعالیت کردند.

رئیس‌جمهور ضمن تقدیر از وزیر خارجه و وزیر کشور گفت: از وزیر کشور برای برگزاری خوب این انتخابات تشکر می‌کنیم، خیلی سختی‌هایی وجود دارد که همه مردم از آن اطلاع ندارند؛ روز‌ها و ساعات سختی بود و می‌دانم که چه کار هنرمندانه و خوبی از طرف کارگزاران این دولت، مردم، احزاب و جناح‌ها رقم خورد؛ واقعاً عقلانیت در این کشور بهتر از گذشته حاکم شده است.

وی بیان کرد: در مجلس شورای اسلامی باید همه گروه‌ها و احزاب باشند و اینکه یک جناحی فکر کند و می‌تواند یک جناح دیگر را حذف کند، اشتباه است؛ هیچ جناح و تفکری نمی‌تواند جناح و تفکر دیگر را حذف کند. باید تحمل‌مان را بالا ببریم و همدیگر را به رسمیت بشناسیم، باید افکار همدیگر را به رسمیت بشناسیم و افکار همدیگر را تحمل کنیم.

حجت‌الاسلام روحانی گفت: در یزد مسلمانان سال‌ها و قرن‌ها با مسالمت با زرتشتیان زندگی کردند و هیچ مشکلی پیدا نکرده‌اند، در قانون هم بیان شده که اقلیت‌ها در مجلس نماینده داشته باشند و آن‌ها هم در مصوبات رای می‌دهند.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه بعضی مواقع در مجلس مصوبات با یک رای تصویب می‌شود، گفت: آن‌ها هم در قانون و سرنوشت کشور ما نقش دارند، پس چرا ما باید در کنار هم نباشیم و رودروری هم باشیم؟ رقابت در انتخابات باید باشد ولی بعد از انتخابات رقابت انتخاباتی به آن شکل باید تعطیل باشد و باید به فکر استان، شهرستان و مردم باشیم.

وی خاطرنشان کرد: امروز نیاز به وحدت، انسجام، برادری و مهربانی داریم و باید در کنار هم دیگر به خوبی با هم دیگر کار کنیم، باید همه در کنار هم باشیم. باید تحمل‌مان را بالا ببریم و برای ساختن کشور خودمان را آماده کنیم و انشاءالله شرایط‌مان برای ساختن کشور، سال آینده وضعیت‌مان از امسال بهتر می‌شود.

حجت‌الاسلام روحانی در خاتمه تاکید کرد: سال آینده هم با تولد حضرت فاطمه زهرا (س) شروع و هم با تولد ایشان پایان می‌پذیرد و این سال سال میلاد فاطمی است و انشاءالله برای همه ما رحمت و برکت است؛ امسال را از ابتدا مقام معظم رهبری به نام همدلی و همزبانی نامیدند و به حمدالله پایان آن هم با همدلی و همزبانی در حال سپری‌ شدن است.

تسنیم/

ارسال نظرات