سخنگوی ستاد مبارزه با موادمخدر:

130هزار دانش آموز سابقه مصرف مواد مخدر دارند

سخنگوی ستاد مبارزه با موادمخدر با اشاره به وجود 130 هزار دانش آموزی که تجربه استعمال موادمخدر دارند تأکید کرد: خوشبختانه با وجود تولید 450 مخدر جدید در دنیا، هیچ مخدر جدیدی در ایران مشاهده نشده است.
کد خبر: ۸۶۴۸۰۹۷
|
۱۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، پرویز افشار در نشست خبری خود با خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت خدمت سربازان معتاد گفت: سربازان، فارغ‌التحصیل مدارس هستند و پیش‌بینی ما این است که نرخ شیوع اعتیاد در این جمعیت متاثر از نرخ شیوع اعتیاد در جمعیت دانش‌آموزی و جمعیت عمومی باشد.

وی با بیان اینکه 130 هزار دانش آموز تجربه مصرف موادمخدر دارند ادامه داد: معمولا قبل از اینکه مشمولان به خدمت اعزام شوند، تست‌ها و ارزیابی‌های سلامتی بر روی آنها انجام می‌شود و اگر اعتیاد داشته باشند، شناسایی خواهند شد. براساس مقررات وظیفه عمومی، هیچ معتادی نباید وارد دوره خدمت سربازی شود و لازم است ابتدا تحت درمان قرار بگیرد، البته باید گفت که این دوره درمان برای این افراد غیبت از سربازی محسوب نمی‌شود.

وی اضافه کرد: یک مشکل وجود داشت که این افراد در دوره درمان تحت پوشش بیمه نبودند. ما استفساریه‌ای از سازمان مدیریت گرفتیم و براساس آن به وزارت رفاه ابلاغ شد که در برنامه جامع درمان اعتیاد همه گروه‌های سنی و جسمی گرفتار اعتیاد را پوشش دهد. بر این اساس مشمولان اعزام به سربازی نیز می‌توانند از این امکان استفاده کنند و سازمان بیمه سلامت موظف است آنان را در سامانه پابا ثبت‌نام کرده و بیمه آنها در دوره درمان تقبل کند.

سخنگوی ستاد مبارزه با موادمخدر در ادامه با اشاره به اینکه راجع به نرخ دقیق شیوع اعتیاد در جمعیت سربازی مطالعات گسترده‌ای انجام نشده است، اظهار کرد: قصد داریم در سنوات آتی با رعایت حریم‌ها و حساسیت‌هایی که وجود دارد، این اقدام را انجام دهیم و برای مشخص شدن نرخ شیوع اعتیاد در این جمعیت مطالعاتی انجام دهیم.

کاهش قیمت تریاک و افزایش قیمت هروئین

سخنگوی ستاد مبارزه با موادمخدر به اعلام تغییرات قیمتی موادمخدر نیز پرداخت و گفت: قیمت خرده‌فروشی تریاک 46 درصد و عمده فروشی آن 8 درصد کاهش را نشان می‌دهد. همچنین قیمت خرده‌فروشی هروئین 13 درصد و قیمت عمده فروشی آن 20 درصد افزایش یافته است.

افزایش قیمت «شیشه»

افشار افزود: در خرده‌فروشی حشیش با کاهش 3 درصدی و در عمده‌فروشی آن با کاهش 9 درصدی قیمت روبه‌رو هستیم و آمارها حاکی از آن است که در 11 ماهه اول امسال، بالاترین میزان افزایش قیمت شیشه را در چند سال اخیر داشته‌ایم. به گونه‌ای که قیمت خرده‌فروشی آن 90 درصد و قیمت عمده‌فروشی آن 122 درصد افزایش یافته است.

آخرین وضعیت ساماندهی معتادان متجاهر و راه‌اندازی مراکز بهاران

وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره آخرین وضعیت ساماندهی معتادان متجاهر جمع‌آوری شده اظهار کرد: در آذرماه امسال طرح ساماندهی آغاز شد و 5700 نفر جمع‌آوری شدند که 161 نفر از آنها از اتباع خارجی بودند و تعدادی از متکدیان بودند که به سامان‌سراهای شهرداری منتقل شدند. 4240 نفر در مراکز ماده 15 و 16 ما پذیرش شدند. متاسفانه حدود 3 ماه از اجرای این طرح می‌گذرد و علی‌رغم آنکه شهرداری متعهد شده بود که 44 مرکز تحت عنوان «بهاران» هرکدام به ظرفیت 150 نفر در 22 منطقه تهران راه‌اندازی کند، تا این افراد پس از یک دوره سم‌زدایی به این مراکز منتقل شوند،‌ اما تاکنون 3 تا 4 مرکز افتتاح شده است.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های ستاد مبارزه با موادمخدر ادامه داد: شهرداری به ما اعلام کرده که 12 مرکز آماده افتتاح است و تا پایان سال تعداد آن به 25 مرکز می‌رسد. باید منتظر بمانیم تا این وعده‌ها محقق شود. معتقدیم که هیچ‌کدام از افراد جمع‌آوری شده نباید بدون توانمندسازی رها شوند و باید همه به مراکز توانمندسازی بهاران بروند و دوره‌های توانمندسازی را حتما بگذرانند.

زمان دسترسی به مواد مشخص نیست

افشار در مورد تجهیزات لازم برای مقابله با عرضه گفت: پاره‌ای از دوستان فکر می‌کنند که هرچه میزان کشفیات افزایش پیدا کند خوب است در صورتی که مقابله با عرضه شاخص‌های دیگری نیز دارد از جمله زمان دسترسی به مواد و قیمت انواع مخدرها.

وی با بیان اینکه در تهران زمان دسترسی به موادمخدر مشخص نشده است گفت: تعداد کارگاه های تولید شیشه به شدت کاهش یافته و اکنون ما وارد کنند شیشه شده‌ایم و گزارشاتی از واردات از مرزهای جنوب شرقی که هنوز مسدود نشده است داشته‌ایم.

سخنگوی ستاد مبارزه با موادمخدر در دوران تحریم تجهیزاتی به ما ندادند و در تعمیر تجهیزات مستهلک نیز کمکی به ما نکردند و ما اکنون به دستگاه‌های ایکس‌ری بزرگ برای چک کردن کامیون و تریلر نیاز داریم.

سطح بندی کلینیک‌ها

افشار با بیان اینکه 25 درصد معتادان ایران شیشه مصرف می کنند، در مورد کلینیک های ترک اعتیاد گفت: به دنبال سطح بندی آنها هستیم و گواهینامه‌های رنگی به آنها اعطا می‌کنیم با مراجعه کنندگان متوجه باشند که به کلینکی که مراجعه می‌کنند، چقدر اعتماد داریم.

راه‌انداز مراکز DIC در کنار گرمخانه‌ها

وی ادامه داد: با همکاری وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی مقرر شده تا در کنار گرمخانه‌های شهرداری مراکز کاهش آسیب راه‌اندازی شود تا دسترسی به این مراکز برای معتادان کارتن بی خانمان آسان تر شود.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر خاطرنشان کرد: وزارت بهداشت 12 و سازمان بهزیستی 13 مرکز DIC را در آینده‌ای نزدیک در تهران راه‌اندازی می‌کنند.

وی تأکید کرد: نگاه ما این است که هیچ معتادی بعد از درمان نباید به حال خود رها شود و تأسیس مراکز بهاران نیز در همین راستا صورت گرفته است.

مخدر جدید نداریم

افشار در پاسخ به سوالی در مورد مخدرهای جدید گفت: خوشبختانه با وجود اینکه در دنیا حدود 450 ماده مخدر جدید و محرک ساخته و عرضه شده است، تاکنون موردی از آنها به ایران راه پیدا نکرده است.

وی افزود: ممکن است در بعضی موارد بصورت محدود و مصرف شخصی، اشخاصی این مواد را به داخل آورده باشند اما اینکه بصورت عمده تولید وارد یا عرضه شود، چنین چیزی نداشته‌ایم.

اعتیاد به آهنگ صحت دارد

معاون کاهش تقاضا ستاد مبارزه با مواد مخدر در مورد محرک‌های صوتی گفت: انسان ممکن است به چیزهای مختلفی مانند غذا، آهنگ فیلم و ... اعتیاد یا وابستگی شدید پیدا کند که آهنگ نیز از این امر مستثنی نیست.

وی افزود: ممکن است انسانها به صوت‌ها و آهنگ هایی اعتیاد پیدا کنند و برای آن خماری نیز بکشند اما گزارشی مبنی بر اینکه این آهنگ‌ها سبب افزایش مصرف موادمخدر می‌شوند، نداشته‌ایم.

کاهش اعتیاد با مدیریت مصرف

افشار همچنین در پاسخ به سوالی در مورد میزان موفقیت درمان اعتیاد با متادون گفت: در سال 1375 کشور با مشکل جدی افزایش بیش از حد HIV در میان معتادان تزریقی روبرو شد و نهایتا به راه حلی تأسیس مراکز کاهش آسیب رسید.

وی افزود: آن زمان نگاه پرهیزمدار جواب نداد و توزیع سرنگ و وسایل پیشگیری از بیماری‌های مقاربتی نیز کارساز نشد پس تصمیم به درمان با ماده جایگزین گرفته شد تا میزان تزریق و وابستگی افراد به مخدر کاهش پیدا کند.

معاون کاهش تقاضا ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: مصرف یکبار در روز متادون معتادان را از لحاظ خلقی در حالت پایدار نگه می‌دارد و دیگر خبری از تزریق و انتقال بیماری از طریق سرنگ آلوده نیز نیست، ضمن اینکه با توجه به ابلاغیه حضرت آقا مبنی بر کاهش 25 درصدی اعتیاد و تأکید بر مدیریت مصرف، ما به دنبال قطع رابطه بیمار و قاچاقچی هستیم و متادون در این زمینه کمک زیادی می کند.

وی تأکید کرد: البته هیچ کدام از مراکز اقامتی مجوز درمان با دارو را ندارند.

ارسال نظرات