رئیس اداره محیط زیست شهرستان مشگین‌شهر خبر داد

ایجاد 2 پاسگاه محیط بانی در مناطق شکار ممنوع مشگین‌شهر

در جهت حفظ محیط زیست شهرستان 2 پاسگاه محیط بانی در منطقه شکار ممنوع مشگین‌شهر ایجاد شده است.
کد خبر: ۸۶۴۸۶۸۶
|
۱۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۰

حسین دهقان، رئیس اداره محیط زیست شهرستان مشگین‌شهر در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج از مشگین شهر، با اشاره به عملکرد و اقدامات انجام شده در سال جاری گفت: اکیپ اجرایی این اداره از 3 به 12 نفر افزایش یافته است همچنین در سال جاری دو پاسگاه به عنوان پاسگاه محیط بانی در منطقه شکار ممنوع انزان که مساحت آن 40 هزار هکتار است احداث شده و پاسگاه دیگری نیز در منطقه گندیمن که با مساحتی که از شهرستان گرمی گرفته تا مرادلو ادامه دارد با عنوان پاسگاه محیط بانی گندیمن احداث و به فعالیت مشغول است.

وی افزود: در ارتفاعات 3600 متری دامنه سبلان و جنب آب گرم معدنی شابیل پاسگاهی تحت عنوان اثر طبیعی ملی سبلان وجود دارد که نیروهای فعال در این اداره به صورت شیفتی درحال ارائه خدمات به مسافران و مردم این شهرستان می‌باشد.

وی ادامه داد: بر اثر ممنوع اعلام شدن شکار و فعالیت گسترده محیط بانان عزیز ترس و واهمه ای در شکارچیان ایجاد شده و درصدشکار و صید غیر مجاز خیلی پایین آمده است و از اول سال جاری بالغ بر 10 مورد پرونده تشکیل شده که 5 مورد صید ماهی و 5 مورد نیز شکار غیر مجاز می‌باشد که در این راستا 11 نفر دستگیر شده که 9 اسلحه مجاز و 2 اسلحه غیر مجاز کشف و ضبط شده است که علاوه بر اخذ ضرر و زیان حاصله تحویل مراجع قضایی داده شده است که خوشبختانه با موافقت مراجع قضایی با عملکرد اداره محیط زیست باعث پرداخت جریمه بر این متخلفان گردیده است.که لازم می‌دانم از مقامات محترم قضایی شهرستان به ویژه دادستان محترم نهایت تقدیر و تشکر را داشته باشم که نهایت همکاری لازم را با دارند.

دهقان در خصوص حیوانات شکار شده ای که کشف می شوند گفت: از نظر قانونی ماموری که شکارچی را دستگیر می کند و حیوان شکارشده را ثبت و ضبط می‌کند این شکارها به همان مامور تعلق دارد ولی حیواناتی که نجس گوشت هستند لاشه این حیوانات پس از ثبت و ضبط در محل های دفن زباله بصورت کاملا بهداشتی دفن می شوند. اما در گذشته کشفیات صید ماهی و شکار زیاد بود که چندین مورد به اداره بهزیستی تحویل داده شده است.

وی در خصوص راهکارهای حفظ حیوانات اهلی و وحشی در حال انقراض مختص به این منطقه گفت: با افزایش نیروهای جدید و حضور مستمر در منطقه های مورد حفاظت و کمک هایی از نیروهای نظامی و انتظامی برای جلوگیری از شکارهای غیر مجاز استفاده می‌شود، تا از انقراض حیوانات و گونه های خاص جلوگیری‌های لازم به عمل آید و از مردم عزیز ساکن در این مناطق خواهشمندیم در صورت مشاهده شکارچیان و شکار غیر مجاز در منطقه به اداره محیط زیست اطلاع رسانی شود تا از نابودی مناظر زیبا و اکوسیستم زیستگاه شان جلوگیری کنند چرا که سازمان محیط زیست به مدت 5 سال صدور مجوز شکار را ممنوع اعلام کرده است.

این مسئول در خصوص حفظ حیوانات در حال انقراض و گونه های خاص خاطر نشان کرد: جاده کشی، دخل و تصرف نیروهای انسانی در اکثر مناطق شهرستان باعث کاهش تعداد و تنوع این گونه های خاص شده است و سیاست سازمان محیط زیست کلاً با تکثیر حیوانات در اسارت مخالف است و علت مخالفت با این عمل بخاطر تاثیر گذاری اسارت بر روی رفتار حیوانات می باشد. حیواناتی از قبیل خرس، گرگ، سیاه گوش اگر به حریم خصوصی این حیوانات وارد نشوید هیچ آزاری برای انسان ها ندارند و در این منطقه تعداد این حیوانات تحت حمایت محیط زیست در حد قابل قبول می باشد و این حیوانات مظهر زیبایی طبیعت می باشند.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان مشگین‌شهر در خصوص پاکسازی زباله پارک جنگلی که یک منبع ملی محسوب می‌شود تصریح کرد: قسمتی از پارک جنگلی که در داخل محدوده شهری قرار گرفته بر عهده شهرداری است و مابقی که خارج از محدوده قرار دارد مربوط به گردشگری و میراث فرهنگی می باشد که اداره میراث فرهنگی و گردشگری مسئولیت آن را برعهده دارد و در اینجا ما فقط صرفا برای بجا آوردن حس دوستی با محیط زیست در روزهای خاص چندین بار به پاکسازی کل این پارک اقدام کردیم و یکبار هم از نیروهای سرباز پادگان بیگلری مشگین شهر توسط سرهنگ خسروی فرمانده محترم پادگان برای پاکسازی این منطقه استفاده کردیم و همچنین از نیروهای خود جوش با قیافه‌های ناشناس و NGOها استفاده می‌کنیم و در اینجا جا دارد از نیروهای خود جوش و NGO ها نهایت تشکر راداشته باشیم. و انتظار داریم در آینده نزدیک متولی پارک جنگلی مشخص شود تا در امور نگهداری این مکان تفریحی با تدبیر بهینه از ساخت و ساز های غیر مجاز نیز جلوگیری کنند.

وی در پاسخ به وضعیت آبدرمانی از نظر زیست محیطی و زباله و فاضلاب اذعان کرد که از وضعیت آبدرمانی‌های مشگین‌شهر در کل رضایت بخش نیست که در نهایت تبعات پاکیزه نگه نداشتن این مکان ها به خود شهرستان بر می‌گردد به طوری که مسافران با تماس و اعلام شکایت بر فرمانداری و اداره محیط زیست، اداره میراث فرهنگی نارضایتی خود را در این زمینه اعلام می‌دارند که در نتیجه ان و در سال جاری نیز کارشناس پایش محیط زیست و کارشناس ترویج محیط چندین بار به این مکان‌ها مراجعه و بازرسی و گزارش لازم را تهیه کرده است و در نتیجه ان اخطارهای لازم داده شده است.

وی ادامه داد: وظیفه این اداره تنها برای نظارت وحاکمیتی وکنترل و اعمال نظر و رسیدگی به رعایت امور بهداشت و سلامت محیط زیست توسط ادارات و کارخانجات مربوطه می‌باشد که در صورت عدم همکاری این ادارات و کارخانجات را به مراجع قانونی معرفی کند. در این رابطه از مسولان والا مقام مشگین شهر خواهشمندیم در سال آتی راهکار مناسبی را درباره مدیریت پسماند و جمع آوری زباله و پاکسازی و نگه‌داری این منطقه متولی خاص در نظر بگیرند یا از یک NGOدر این بار به کار گیری کنند.

دهقان افزود: در خصوص زباله ها و فاضلاب تذکرات زیست محیطی داده شده است و در کنار آن کارگروه مدیریت پسماند هر سه ماه یکبار در فرمانداری شهرستان تشکیل شده و ادارات مربوطه با قید تذکرات تمام راه کار های لازم اعلام شده است تا در زمان مناسب نسبت به جمع آوری این پسماندها اقدام شود. و در رابطه با خروجی پساب‌های آب های بعد از استحمام که بطور مستقیم وارد آب های جاری می شود توصیه می‌شود از آب های جاری برای شرب و شستشو مطلقا استفاده نشود چرا که این آب ها در جهت آبیاری استفاده می شود و لازم به ذکر است که آب های جاری در هر یک کیلومتر بطور طبیعی شروع به تصفیه فیزیکی و خود پالایی( بازگشت به حالت اولیه و پاکسازی) می کند و در آینده انشالله با بررسی های لازم و برآورد بودجه برای خروجی های این آب درمانی ها تصفیه خانه های پیشرفته تعبیه شود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار