در گفتگو با كارآفرين موفق پارس آبادي:

از ساخت دستگاه رب کِش گوجه تا خودكفا شدن در يك محيط 50 متري

همیشه در شهر و یا محل زندگیمان افراد موفق و با پشتکار زیادی وجود دارند که ما از آن ها بی اطلاع هستیم.
کد خبر: ۸۶۵۱۶۵۷
|
۲۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۲

به گزارش خبرگزاری بسیج از پارس آباد، همیشه در شهر و یا محل زندگیمان افراد موفق و با پشتکار زیادی وجود دارند که ما از آن ها بی اطلاع هستیم و ما با شناخت آن ها میتوانیم از این افراد به عنوان الگویی مناسب برای پیشبرد اهداف زندگی خود استفاده کنیم. به عنوان نمونه بارز یکی از همین افراد می توان به «خليل آسمند» کارآفرین پارس آبادي که با پشتكار خود موفق شده 9 ايده‌ از طرح هاي خود را به منصه ظهور برساند و از اين طريق ضمن رسيدن به خودكفايي، براي بخشي از كارجويان منطقه نيز شغل ايجاد كند.

خليل آسمند متولد پارس آباد و تحصيل كرده كارشناسي مديريت بازگاني حدود پنج سال است که در زمینه تولید قطعات و ادوات کشاورزی و همچنين تولید تریلی های پشت تراکتور (چهار چرخ و دو چرخ کمپرسی) در اندازه ها و ظرفیتهای مختلف فعالیت مي نمايد.

آسمند كه ابتداي كارش را در يك فضاي 50 متري و با يك ترانس، سيم جوش و سنگ برش و سرمايه حدود 5 ميليون تومان شروع كرده، مي گويد: با حمايت بسيج سازندگي سپاه ناحيه پارس آباد توانسته با توسعه فضاي كارگاهي خود به 350 مترمربع براي 5 نفر بصورت مستقيم اشتغالزايي ايجاد كرده و از توليد قطعات و ماشين آلات كشاورزي سالانه بالغ بر 200 ميليون تومان درآمدزايي كند.

از آنجا که وي یکی از کارآفرینان موفق در شهرستان پارس آباد هستند. به منظور آشنايي با موفقيتهاي اين كارآفرين بسيجي به معرفي چند ايده و طرحي هايي كه توانسته در آن موفق عمل كرده و خودكفا شود، پرداخته ايم كه در ادامه مي خوانيد:

 1 گیوتین (ورق بر): این دستگاه به صورت ابتکاری طراحی شده است و نسبت به نمونه های موجود در بازار مزیتهایی از قبیل برش ورقهایی به ضخامت نیم میلیمتری تا 16 میلیمتری به طول 2 متر برش تا قسمتی که علامت زده شده و دلخواه می باشد. راحتی کار با آن، جاگیر نبودن و از همه مهم ارزان ساخته شدن آن است. تیغه های استفاده شده در آن به صورت ابتکاری از فنر ماشین سنگین (کمپرسی) استفاده شده است و جک های هیدرولیکی و پنوماتیکی استفاده شده در آن ساخت خودم است. این دستگاه سالانه حدود 10 میلیون تومان صرفه جویی ریالی برای کارگاه دارد و ساخت آن مبلغ 2 میليون و 700 هزار تومان هزینه برداشته است که نمونه های موجود در بازار برش به ضخامت 15 میلیمتری حدود 50 میلیون تومان می باشد.

2 دستگاه نورد: این دستگاه نیز به صورت ابتکاری طراحی شده است و مزیتهایی نسبت به نمونه های موجود در بازار از جمله نورد کاری ورق از نیم میلیمتری تا 10 میلیمتر و به طول 220 سانتیمتر، قابلیت نورد قوطی، لوله میلگرد، تسمه و ناودانی را دارا می باشد. این دستگاه به عرض های مختلف از 2 سانتی متر تا 80 سانتی جهت اقتضای کار قابل تغییر ساخته شده است که این قابلیت را ایجاد كرده که بتوان انواع ورق ها، میلگردها و یا قوطی و ناودانی به قطرها و ضخامت های مختلف به راحتی نورد نمود. ساخت این دستگاه مبلغ 2/5میلیون تومان هزینه برداشته است و نسبت به نوردهای موجود در بازار، هزینه به مراتب کمتری برداشته است.

 3جک کمپرسی: این نوع جک به صورت ابتکاری طراحی و ساخته شده است و از مزایای آن نسبت به جکهای مشابه، تحمل فشار به مراتب بالاست. توضیح اینکه چون خرید این نوع جکها مستلزم هزینه بسیار بالاست لذا به اينفكرافتادم که آن را بسازم و تنها هزینه ای که ساخت این نوع جکها برای من داشت هزینه چند کیلوگرم لوله مانیسمان به علاوه چند عدد اورینگ بود و این یعنی یک هشتم هزینه های آن است.

 4ساخت دستگاه پرس ورق های با ضخامت بالا: این دستگاه در اندازه متوسط ساخته شده است و میتواند ورق هایی تا ضخامت 12 میلیمتر را به راحتی خمکاری کند تمامی قطعات این دستگاه به غیر از پمپ و شیر هیدرولیکی و موتور الکتریکی آن ساخت خودم می باشد.

 5ساخت دستگاه رب کش گوجه: این دستگاه به صورت ابتکاری ارتقاء یافته است و در مقایسه با نمونه موجود در بازار مزیت هایی از قبیل آبگیری تمیز و بی دانه و بدون پوسته گوجه به دلیل داشتن توری با سوراخ قطر 1 میلیمتری در مقایسه با مشابه خود که قطر سوراخ توری 2 میلیمتری دارد، توري بودن محفظه داخلی بر خلاف نمونه مشابه، تعویض توری آسان در هنگام نیاز، تمیزکاری با آب کم بعد از هر بار آبگیری گوجه، تمام استیل (به خاطر بهداشتی بودن آب گوجه)، برقی و موتوری (موتور دیزلی) بودن آن در مواقع نبود برق و یا در مواقعی که به سکوت نیاز است و یا در مواقعی که با حجم زیاد کار مواجه باشید.

 6 ارتقاء دستگاه خمکن: این کار با نصب موتور الکتریکی 9 اسبه و یک پمپ کوچک کاتریچی و همچنین یک جک دو سویه و شیر هیدرولیکی به انجام رسیده است. از مزایای این کار 1- نیازی به وجود نیروی انسانی بیشتر نيست و با یک نفر مي توان كار را ادامه داد. در مقایسه با قبل از نصب جک فقط ورق هایی به ضخامت 2 میلیمتر که با صرف نیروی حداقل سه نفر قابل خمکاری بود اکنون ورق های به ضخامت 3 الی 4 میلیمتر با فشار اهرم شیر هیدرولیکی با صرف زمان کمتری امکانپذیر شده است و در این شیوه چون جک در جای بخصوصی جاگذاری شده است نیازی به حذف درجه دستگاه نمي باشد.

 7 ارتقاء دستگاه پرس یکصد تني به 180 تني: این کار با نصب موتور الکتریکی 7 اسبه و یک پمپ کاتریچی کوچک و شیر (تقسیم) هیدرولیکی انجام می گیرد این کار باعث می شود نیاز به زدن تکراری دسته پمپ نباشد و در مواقع نیاز با چرخاندن دسته شیر به حالت دستی بتوان از دسته پمپ استفاده کرد. و دیگر اینکه گاهی مجبور می شویم برای پرس کردن قطعات مختلف ارتفاع نشیمنگاه پرس را که کار خسته کننده ای است کم یا زیاد کنیم و این کار با نصب گیربکس ساده و یک موتور سرگیربگسی به هندل دستی پرس انجام شده است. مزیت، صرفه جویی در نیروی انسانی و وقت است و مزیت خیلی مهم دیگر اینکه پرس يكصد تنی دیگر پرس یکصد تنی نیست بلکه یک پرس 180 تنی است.

  8 ساخت چرخ موتور براي ماشین های برقی شهر بازی: این چرخ برای استفاده در ماشین های برقی شهر بازی طراحی و ساخته شده است. بوسته چرخ فلزی و داخل آن یک موتور الکتریکی جاسازی شده است كه قابلیت چرخش 360 درجه ای را دارد و با ترمز لنتی تجهیز و مستقیم به فرمان ماشین متصل می باشد و با چرخش 160 درجه ای آن کار دنده عقب و جلوی ماشین را انجام میدهد. این چرخ به صورت کاملا ابتکاری طراحی شده است و هیچ مشابه داخلی ندارد و در مقایسه با نمونه خارجی ساخت آن هزینه کمتری در بر دارد.

 9توربینی کردن سمپاش های بازويی یا به عبارت بهتر ساخت سمپاش توربینی از نوع بادي، ساخت دستگاه زانو زن لوله یا به عبارتی دستگاه هیدرولیکی خم کن لوله، ساخت دستگاه خردكن علوفه، از جمله طرح ها و ابتكاراتي است كه اين كارآفرين پارس آبادي توانسته در راستاي عمل به اقتصاد مقاومتي كه «ما مي توانيم» به آن دست يابد.

آسمند مي گويد: در عرض 12 سال چه از لحاظ مدیریت زمانی و مدیریت منابع مالی و چه از لحاظ مکانیزه و آسانتر نمودن روش تولیدات خود، تلاش زیادی كرده و به موفقیتهای چشمگیری دست یافته است كه از جمله مي توان به ساخت انواع قطعات بدنه و ادوات كشاورزي كمباين، بيلر و ساخت قالبهای مخصوص لولای دربها، سرفنر، نشیمنگاه فنر، خامود، نافی رینگ چرخ، قالپاق سرتوپی اشاره كرد که قبل از آن بابت خرید آنها کلی هزينه صرف می شد.

اين فعال اقتصادي اظهار داشت: در حدود پنج سال از آغاز به کار خود در زمينه ساخت ادوات كشاورزي بیش از 250 دستگاه تریلی تراكتور تولید و روانه بازار شهرهاي اردبیل و آذربایجان شرقی كرده است.

وي ادامه داد: در آینده قصد دارد به طرح های بزرگتری كه در ذهن دارد از جمله ساخت و تولید انبوه ماشینهای برقی شهر بازی، مینی لودر، واتر جت، برش هوا گاز سی ان سی و چند نمونه دیگر كه به اندازه كافي در مورد هر کدام از آنها اطلاعات كسب كرده، اقدام به طراحي آنها كند.

اين كارآفرين پارس آبادي در پايان خاطرنشان كرد: در صورت حمايت بسيج سازندگي و مسوولان، توانايي اين را دارد كه براي 100 نفر بصورت مستقيم اشتغالزايي ايجاد كند



ارسال نظرات