سفری به فتح‎المبین و دهلاویه؛ یادمان‌هایی مملو از غربت

کاروان راهیان نور شهرستان سیمرغ پس از تحویل سال در یادمان فتح‎المبین، به زیارتگاه دهلاویه یادمان شهید چمران رفته و از یادمان‎های شلمچه و اروندکنار بازدید کردند.
کد خبر: ۸۶۵۲۶۲۲
|
۰۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۴


خبرگزاری بسیج مازندران، راهیان نور در کلام مقام معظم رهبری یک سنت الهی معرفی‌ شده است و هر ساله علاقه‌مندان به عرصه جهاد و شهادت در این سفر معنوی حضور پیدا می‌کنند.

مردم شهرستان سیمرغ نیز امسال همانند سال‌های گذشته آماده رفتن به این سفر معنوی می‌شوند.

ساعت 11:55 دقیقه روز جمعه 28 اسفند این سفر معنوی با حرکت اتوبوسها از مقابل ناحیه مقاومت بسیج سیمرغ آغاز شد؛ پس از 19 ساعت به نخستین زیارتگاه این سفر یعنی مقبره دانیال نبی در شوش رسیدیم.

شهر شوش یکی از شهرهای شمالی استان خوزستان است که بین دزفول و اهواز واقع شده است.

در فرهنگنامه دفاع مقدس آمده است؛ با حمله رژیم بعثی صدام به میهن اسلامی‌مان در 31 شهریور سال 59 و پیشروی آنها تا غرب کرخه، شهر شوش خالی از سکنه شد و پیوسته مورد حملات هوایی و توپخانه‌ای قرار گرفت.

رزمندگان اسلام از این شهر به‌عنوان عقبه جبهه استفاده می‌کردند و شوش به‌دلیل بمباران و آتش دشمن در طول 18 ماه خسارات فراوانی دید و بیشتر منازل و اماکن این شهر از جمله بخشی از مقبره دانیال نبی (ع) تخریب شد.

بقعه دانیال نبی در مرکز شهر قرار دارد که به این شهر جلوه‌ای مذهبی داده است؛ این شهر، با عملیات فتح‌المبین از دید و تیر مستقیم متجاوزان خارج شد.

در دوران دفاع مقدس مزار حضرت دانیال (ع) محل برگزاری دعاها و زیارتگاه رزمندگان اسلام بوده است.

بعد از زیارت شوش به سمت اولین قرارگاه استقراری ستاد راهیان نور مازندران یعنی اردوگاه شهید جعفرزاده اندیمشک حرکت کردیم و حوالی ساعت 8 شب به این اردوگاه رسیدیم.

صبح روز بعد، برای تحویل سال 1395 هجری شمسی راهی یادمان فتح‌المبین شدیم و سال را با دعای «یا مقلب‌القلوب و الابصار» در جوار قدمگاه و مشهد شهدای دفاع مقدس تحویل کردیم.

در شمال غربی شوش و در غرب رودخانه کرخه دشت فتح‌المبین قرار دارد که یادآور حماسه و عملیات پیروزمندانه فتح‌المبین و شهدای والامقام این منطقه است.

در فرهنگنامه دفاع مقدس آمده است: عملیات فتح‌المبین در دومین روز از اولین ماه سال 61 با رمز یا زهرا (س) و فرماندهی مشترک ارتش و سپاه در این منطقه انجام شد؛ این یادمان در هشت کیلومتری شهر شوش واقع شده است و هشت شهید گمنام در این خاک پاک آرمیده‌اند.

دشمن بعثی در روزهای اول جنگ تا پشت رودخانه کرخه پیشروی کرد و بر شهر شوش و جاده اندیمشک ـ اهواز مسلط شد اما رزمندگان اسلام در این جبهه یک خط دفاعی شکل داده و عملیات امام مهدی (عج) را در روزهای پایانی سال 1360 طرح‌ریزی و با فرماندهی شهید مجید بقایی به اجرا درآورند؛ این رزمندگان که قصد رخنه به سنگرهای دشمن در منطقه را داشتند در این شیارها با سنگرهای کمین دشمن درگیر شده و تعداد زیادی از آنها در این شیارها به شهادت رسیدند.

سایت‌های 4 و 5 رادار این منطقه در 18 کیلومتری غرب شهر شوش و در دامنه ارتفاعات ابوصلیبی خات قرار دارد و با اشغال غرب شهر شوش این منطقه به تصرف دشمن بعثی درآمد، صدامیان برای حملات موشکی و توپخانه به شهرهای شمال خوزستان از این سایت‌ها استفاده می‌کردند.

رزمندگان اسلام برای آزادسازی این سایت‌ها در عملیات فتح‌المبین نبرد جانانه‌ای انجام داده و مقاومت سرسختانه عراق را درهم شکستند و بعد از عملیات تعدادی از فرماندهان ارشد عراق که در این منطقه عقب‌نشینی کرده بودند، به دستور صدام اعدام یا زندانی شدند.

بعد از فتح‌المبین به سمت یادمان بعدی یعنی دهلاویه و بنای یادمان دکتر شهید مصطفی چمران رفتیم.

دهلاویه روستایی است در شمال غربی سوسنگرد که در روزهای جنگ مورد تهاجم رژیم بعث قرار گرفت.

مدافعان دهلاویه 10 روز سرسختانه در برابر دشمن مقاومت کردند تا اینکه در بیست و چهارمین روز آبان سال 59 توان مقاومت برای‌شان نماند و دشمن با اشغال دهلاویه خود را به سوسنگرد رساند.

در 26 خرداد سال 60 بود که نیروهای شهید چمران طی عملیات دهلاویه را آزاد کردند اما دشمن دوباره این روستا را اشغال کرد و در این عملیات ایرج رستمی فرمانده نیروهای خودی به شهادت رسید و هنگامی که دکتر چمران برای معرفی فرمانده جدید عازم دهلاویه شده بود، در این منطقه براثر اصابت گلوله خمپاره به‌شدت مجروح شد و هنگام انتقال به اهواز به شهادت رسید.

دهلاویه در 27 شهریور سال 60 در طی عملیات «شهید آیت‌الله مدنی» آزاد شد.

بنای یادمان شهید چمران در سال 74 به‌دست آزاده مجاهد شهید حجت‌الاسلام سید علی‌اکبر ابوترابی که یکی از یاران دکتر چمران بود افتتاح شد و در سال 1384 پیکر مطهر یک شهید گمنام در محوطه مرکزی آن به خاک سپرده شد.

در فروردین 1385 رهبر معظم انقلاب در این یادمان با مردم منطقه و زائران راهیان نور دیدار و سخنرانی کردند.

بعد از بازدید از یادمان دهلاویه و بنای یادبود شهید چمران بعد از طی کردن مسیر 151 کیلومتری به مجموعه اردوگاهی شهید باکری و اردوگاه شهدای مازندران رسیدیم و به این ترتیب روز اول سفر به اتمام رسید.

ارسال نظرات
پر بیننده ها