میرسلیم:

اقتصاد مقاومتی اجرا نشود گرفتار سیر عقب‌گرد می‌شویم

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: یکى از ارکان اقتصاد مقاومتى کوچک‌سازى و چابک‌سازى دولت است تا آن حد که تصدى‌گرى کلاً از دوش دولت برداشته شود.
کد خبر: ۸۶۵۲۷۶۲
|
۰۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۶

به گزارش خبرگزاری بسیج، سیدمصطفی میرسلیم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، با اشاره به نقش مردم در تحقق اقتصاد مقاومتی، گفت: قطعاً بدون حضور، مشارکت و یارى مردم هیچ نتیجه‌اى نمى‌توان گرفت و کار اصلى در دست مردم و به دست مردم است که موفقیت حاصل مى‌شود.

وی ادامه داد: یکى از ارکان اقتصاد مقاومتى کوچک‌سازى و چابک‌سازى دولت است تا آن حد که تصدى‌گرى کلاً از دوش دولت برداشته شود مگر در شرایط و موارد اضطرارى که مردم از تدارک کارى استقبال نمى‌کنند و نیز در امورى که اساساً جنبه حکومتى دارد و واگذارى آن به مردم به اخلال و تباهى مى‌انجامد، مانند امور انتظامى؛ وظایف دولت باید منحصر شود به هدف‌گذارى اجرایى و مرحله‌اى و برنامه‌ریزى عمومى فعالیت‌هاى چند ساله و هدایت اطلاعاتى مردم و خدمت به آنها در تأمین امکانات و تسهیلات ادارى و مالى و نیز اشراف بر روند فعالیت‌ها براى کشف نواقص و اشکالات به منظور بازنگرى در سیاست‌ها و اصلاح برنامه‌ها.

رئیس شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی افزود: سایر خدمات و کلیه فعالیت‌هاى تولیدى صنعتى و کشاورزى و بازرگانى باید بر عهده مردم نهاده شود و دولت از رقابت با مردم بپرهیزد و بر رقابت سالم بین بنگاه‌هاى مردمى نظارت کند تا برخى از گروه‌ها و بنگاه‌ها با ایجاد انحصار بر مردم اجحاف نکنند.

میرسلیم در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چند سال پیش سیاست‌هاى خصوصى‌سازى وابسته به ذیل اصل ٤٤ قانون اساسى ابلاغ شد؛ آیا خصوصى‌سازى با آن ویژگی‌هایى که شما مطرح مى‌کنید محقق شد؟ گفت: معمولاً دولت‌ها به سادگى دست از تصدى‌گرى بر نمى‌دارند و دیده نشده که در سایر کشورهاى دنیا خصوصى‌سازى بدون التهاب و خون‌ریزى انجام گیرد. در ایران خصوصى‌سازى شرکت‌هاى دولتى واقعاً بیش از 10 درصد موفق نبوده و بیشتر شکل ظاهرى وابستگى به دولت را تغییر داده‌اند و نه ماهیت آن را.

وی ادامه داد: این روش‌ها در مردم ایجاد باور براى همکارى و مشارکت نمى‌کند و مردم بخشنامه‌ها و مقررات دولتى را به ویژه در زمینه اقتصاد مقاومتى جدى نمى‌گیرند و بدان اعتنا نمى‌کنند و براى سهیم شدن در اجرا و به دست گرفتن ابتکار عمل و سرمایه‌گذارى و نوآورى از خطرپذیرى ابا مى‌کنند و گرایش جوانان هم به ویژه بیشتر بدان سمت و سو است که در خدمت دولت درآیند و با حقوق کارمندى دولت زندگى به سر کنند، زیرا آینده‌اى موفق در اشتغالى خصوصى که رقیب آن دولت یا شرکت‌هاى دولتى و شبه دولتى است نمى‌بینند؛ بدین ترتیب ورود در فعالیت‌هاى تولیدى براى مردم مشکل و آینده آن مبهم مى‌شود و شرکت‌هاى تولیدى خصوصى نیز بسیار آسیب‌پذیر مى‌شوند چنانکه در همین دوران تحریم نزدیک به 30 درصد ‏ از کارگاه‌ها و کارخانه‌هاى خصوصى کلاً تعطیل شدند و به جاى آن مشاغل کاذبی نظیر انواع دلالى‌ها و واسطه‌گرى‌هاى زائد که فقط موجب افزایش قیمت‌ها مى‌شود، رشد خواهد کرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: اینها یعنى عدم خطرپذیرى و عدم ورود در صحنه رقابت و بنابراین مشوق درون‌زایى نیست و درون‌زایى از شروط فعالیت‌ها در اقتصاد مقاومتى است.

میرسلیم در ادامه با بیان اینکه زندگى توأم با سربلندى در اقتصاد مقاومتى در بارور کردن ظرفیت‌ها و قابلیت‌هاى داخلى و کوشش مستمر براى افزایش بهره‌ورى است، تصریح کرد: بیکارى یا کم‌کارى یا در کنج عافیت خزیدن و با عوائد یارانه نقدى معیشت بخور و نمیرى را گذراندن با اهداف متعالى اقتصاد مقاومتى سازگار نیست. چنان کار و کوششى را نباید با ریاضت اقتصادى اشتباه کرد.

وی تاکید کرد: خوشبختانه قابلیت‌هاى خدادادى کشور در حدى است که نیازى به سختى کشیدن طاقت‌فرسا و ریاضت نیست، اما شکوفایى آن قابلیت‌ها نیازمند تلاش وجدانى همگانى است، تلاشى که بهره آن نصیب خود مردم مى‌شود و آینده درخشانى را براى نظام ما با درست به کارگیرى ظرفیت‌ها و امتیازهاى خاص کشور نوید مى‌دهد.

رئیس شورای مرکزی حزب مؤتلفه درباره علل عدم توجه به ابتکارات مردم در بخش خصوصی، گفت: هم نه و هم آرى، اما چرا نه و از چه نظر تائید نمى‌کنم؟ به یاد دارید که در دوران جنگ تحمیلى فعالیت‌هاى ارزنده‌اى آغاز شد که نام عمومى آنها را جهاد خودکفایى گذاشتیم و با به کارگیرى دانش و خلاقیت جوانان متخصص و متعهد بسیارى از وابستگی‌هاى ذلت بار به خارج را کشف و رفع  و نیازهاى خود را تأمین کردیم که مبناى آن اقدام بعد از اراده خودکفایى، دانش و پژوهش بود.

میرسلیم ادامه داد: در بیست سال گذشته به ویژه در دوران تحریم فعالیت‌هاى دانش‌بنیانى نضج گرفت که منجر به کسب دانش فنى لازم براى طراحى و نمونه‌سازى داخلى شد و نتیجه آن را با نام محصولات ملى مى‌شناسیم؛ بنده قصد ندارم ادعا کنم که آن محصولات به صورت تمام عیار بى‌نقص بوده است؛ کسب دانش فنى مراحلى دارد و یکى از آن مراحل دستیابى به قدرت کشف نواقص و ریشه‌یابى آنها و چاره‌جویى پویاست و این توانایى در برخى زمینه‌ها در کشور به لطف خدا و پایمردى جوانان دانشمند و سخت‌کوش حاصل شده، یعنى توانسته‌ایم از مصرف‌کننده بى‌اختیار کالاهاى خارجى و گرم‌کننده بازار آنها به تشخیص دهنده نیاز واقعى خود و طراحى براى رفع آن نیاز با توجه شرائط خاص کشورمان تبدیل شویم و سپس به نمونه‌سازى نیمه صنعتى و صنعتى و در نهایت تولید انبوه بپردازیم.

وی افزود: این هسته‌هاى علمى در دل صنعت و کشاورزى و خدمات به وجود آمده و متقابلاً هسته‌هاى فنى مهندسى در برخى از دانشگاه‌هاى ما شکل گرفته تا پشتیبان آن هسته‌هاى دانش‌بنیان صنعتى باشد. این دستاورد ارزشمندى است که باید قدر دانست و به بنده جرأت مى‌دهد تا بگویم، اگر نه در همه زمینه‌ها در بخش‌هایى توفیقات معتنابه براى اثبات درستى فرضیه امکان اقدامات درون‌زا به دست آمده و امروز ما موظفیم با تعصب از آن هسته‌ها و فعالیت‌هاى دانش‌بنیان پشتیبانى و حتى پاسدارى کنیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ما از مردم توقع داریم در تلاش براى تولید دست به کار شوند و این امر نیازمند ابزار مناسب است والا فعالیت تولیدى بازده خوبى نخواهد داشت و قابل رقابت نخواهد شد و پسماند و آلودگى فراوان از خود به جاى خواهد گذارد.

میرسلیم با تاکید بر اینکه از مردم توقع داریم که از اسراف پرهیز کنند، اما وسایل کم مصرف و خوش بازده در اختیارشان قرار نمى‌دهیم، گفت: آنگاه چگونه مى‌خواهیم اهداف اقتصاد مقاومتى در مدیریت تولید و مصرف و رعایت الگوى بهینه و سبک زندگى شایسته و جلوگیرى از اسراف در مواد و انرژى محقق شود؟ این از نواقص ماست ولى چاره آن این نیست که فعالیت‌هاى دانش‌بنیان موفق خود را نادیده بگیریم یا خداى ناکرده تحقیر و سپس فراموش کنیم و دست نیاز به سوى بیگانگان دراز کنیم و محصولات و ابزارهاى خوش ترکیب و خوش بازده را از آنها بخریم و وارد کنیم و کشور را تبدیل به بازار مصرف کالاهاى آنها کنیم.

وی تصریح کرد: راه‌حل میانه این است که نگذاریم چراغ مؤسسات دانش‌بنیان خاموش شود، بلکه باید آنها را الگو قراردهیم براى طراحى جواب‌گویى به سایر کالاها و خدماتى که تأمین آنها وابسته به بیگانگان است و در همین جهت هنگام سفر هیئت‌هاى خارجى به ایران یا هنگام سفر هیئت‌هاى ایرانى به خارج در مذاکرات از وجود کارشناسان ارشد آن مؤسسات موفق دانش‌بنیان براى مشاوره و پیشبرد جنبه‌‌هاى تخصصى مذاکرات که باید حتماً دربرگیرنده انتقال دانش فنى باشد، کمک بگیریم و استفاده نمائیم و این بخشى از مفهوم برون‌گرایى است.

رئیس شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی در پایان گفت: بخش مکمل آن در تسخیر بازارهاى مصرف خارجى است با محصولات قابل رقابت داخلى و بر مبناى مطالعه ویژگی‌هاى آن بازار مصرف خارجى. در این هر دو زمینه ناگزیریم به دقت به اقتضاى اقتصاد مقاومتى توجه داشته باشیم تا گرفتار سیر عقب‌گرد نشویم.

ارسال نظرات