یک دکترای تخصصی فیزیولوژی بیان کرد:

چاپ مقالات علمی به زبان انگلیسی راهکاری برای جهانی کردن طب سنتی کشور است

یک دکترای تخصصی فیزیولوژی گفت: وقتی نتایج تحقیقات درباره گیاهان دارویی در مراکز علمی دنیا به زبان انگلیسی چاپ شود زمینه صادرات طب سنتی و گیاهان دارویی را به کشورهای جهان فراهم خواهد کرد.
کد خبر: ۸۶۵۲۷۸۳
|
۰۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۸
به گزارش خبرگزاری بسیج، دکتر بهرام رفیعیان، درباره راهکار استفاده و بهره‌برداری از گیاهان دارویی در کشور گفت: افراط و تفریط در حوزه گیاهان دارویی در کشور زیاد است، به این شکل که از یک سو انتقاداتی به گیاهان دارویی می‌شود که عمدتاً غیرعلمی و غیرمستند هستند و از سوی دیگر برخی مواقع بزرگ نمایی‌هایی درباره اثربخشی گیاهان دارویی اتفاق می‌افتد که این نیز باعث می‌شود که جوامع علمی و دانشگاهی با عامه مردم زاویه پیدا کنند.

ضرورت انجام تحقیقات علمی بر روی گیاهان دارویی
وی در ادامه افزود: ما باید از مجموع گیاهان دارویی و علوم نوین با یکدیگر استفاده کنیم به این شکل که از پتانسیل‌های مربوط به داروهای گیاهی با روش علمی‌ و تجربی بر روی بیماران آزمایش انجام دهیم و نتایج آن را به شکل علمی اثبات کنیم که جای تردید باقی نماند.

چاپ مقالات علمی به زبان انگلیسی راهکاری برای جهانی کردن گیاهان دارویی است
این دکترای تخصصی فیزیولوژی با اشاره به اینکه وقتی به شکل علمی اثربخشی طب سنتی ما بر روی بیماری‌های مختلف ثابت شود نتایج آن جای خود را در مراکز علمی باز می‌کند، تصریح کرد: در سایر مناطق دنیا وقتی نتایج این نوع تحقیقات در مراکز علمی دنیا به زبان انگلیسی چاپ شود زمینه ساز این است که طب سنتی و گیاهان دارویی خود را صادر کنند.

تلاش موفقیت آمیز چین برای جهانی کردن طب سوزنی
رفیعیان، در ادامه افزود: همان‌گونه که طب سوزنی کشور چین مجلات مخصوص به خود را دارد به شکلی که در مراکز علمی دنیا مورد استناد قرار می‌گیرند و بیمارستان مخصوص به خود را دارند و حتی برخی افراد به کشور چین می‌روند و آموزش‌هایی مخصوص به طب سوزنی را دریافت می‌کنند، باعث می‌شود  طب خود را به کل دنیا صادر کنند.

وی با بیان اینکه توجه به طب سنتی و داروهای گیاهی صرفه جویی ارزی برای کشور به همراه دارد، تاکید کرد: چینی‌ها به شکل آکادمیک و علمی طب سوزنی را به کل دنیا معرفی کرده‌اند پس ما نیز می‌توانیم شبیه این موضوع را درباره طب سنتی و گیاهان دارویی خود انجام دهیم مشروط بر اینکه نگاه ما علمی‌تر باشد که در این موضوع تجربه می‌تواند حرف اول و آخر را بزند.

طب سنتی و گیاهان دارویی برای درمان انواع بیماری‌ها تاثیرگذارند
وی درباره نقش داروهای گیاهی برای جلوگیری از واردات گفت: طب سنتی و گیاهان دارویی ما می‌توانند برای درمان و جلوگیری از واردات دارو تاثیرگذار باشند؛ وقتی بیمار ایرانی از داروی داخلی برای درمان استفاده کند و درد آن کاهش یابد نیازی به استفاده از داروی خارجی ندارد.

باید با تلاش مضاعف داروهای گیاهی داخلی را در سبد خانوار ایرانی افزایش دهیم
وی ادامه داد: گیاهان دارویی به تنهایی نمی‌توانند به شکل کامل جای داروهای شیمیایی را بگیرند اما ما باید برنامه ریزی کنیم تا تعداد داروهای گیاهی داخلی در سبد درمانی خانواده ایرانی افزایش یابد.

رفیعیان، خاطرنشان کرد: دورنمای استفاده از داروهای گیاهی، جایگزینی داروی گیاهی با شیمیایی نیست اما ما می‌توانیم در راستای اقتصاد مقاومتی بسیاری از داروهای مُسکن، سرماخوردگی و خواب آور را از گیاهان دارویی داخلی تهیه کنیم.
ارسال نظرات