عضو فرهنگستان علوم پزشکی کشور بیان کرد:

مسافران نوروزی از خرید لبنیات فله‌ای پرهیز کنند

عضو فرهنگسان علوم پزشکی کشور گفت: مسافران تا جایی که می‌توانند از خرید محصولات لبنی فله‌ای خودداری کنند به این دلیل که شیر و لبنیات باید پاستوریزه باشد اما در صورت استفاده از شیر فله‌ای باید حداقل 10 دقیقه جوشانده شود و در هنگام جوشاندن مرتب هم زده شود.
کد خبر: ۸۶۵۲۸۴۱
|
۰۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۲
به گزارش خبرگزاری بسیج، دکتر بیژن صدری زاده، درباره بیماری‌های مربوط به تغذیه در ایام نوروز گفت: مهمترین بیماری که در جریان تعطیلات نوروز ممکن است مسافران با آن مواجه باشند مسئله مسمومیت غذایی و مصرف غذاهای نامطمئن است، بنابراین بالا بودن کیفیت غذا در سلامتی مسافران بسیار حائز اهمیت است.

پرهیز از به همراه بردن غذای پخته در مسافرت نوروز
وی درباره غذاهایی که مسافران همراه خود دارند بیان کرد: اگر مسافران غذا را به همراه خود می‌برند نباید غذای پخته باشد و گوشت و تخم مرغ در آن استفاده شده باشد تا مسمومیت از طریق غذا برای آنان رخ ندهد.

عضو فرهنگسان علوم پزشکی ادامه داد: اگر افراد به دنبال این هستند که در بین راه غذا بخورند باید از مکان‌هایی که امکانات تهیه غذای مناسب در آنجا فراهم است غذا را خریداری کنند، یخچال و فریزر در آن مکان‌ها وجود داشته باشد، افرادی که در آنجا کار می‌کنند مرتب دستان خود را با آب و صابون شست‌وشو دهند و همچنین آن مکان دارای دستشویی و سرویس بهداشتی تمیز باشد.

صدری‌زاده، درباره استفاده از لبنیات فله خصوصاً در شمال کشور گفت: یکی از مشکلاتی که در سفرهای نوروزی به خصوص شمال کشور وجود دارد این است که شیر، پنیر و لبنیاتی که فروخته می‌شوند ممکن است پاستوریزه نباشند به ویژه درباره لبنیاتی که با عنوان لبنیات فله‌ای به فروش می‌رسند این مشکل جدی‌تر است.

مسافران نوروزی از خرید لبنیات فله‌ای پرهیز کنند
وی در ادامه افزود: مسافران تا جایی که می‌توانند از خرید محصولات لبنی فله‌ای خودداری کنند به این دلیل که شیر و لبنیات باید پاستوریزه باشد اما در صورت استفاده از شیر فله‌ای باید حداقل 10 دقیقه جوشانده شود و در هنگام جوشاندن مرتب هم زده شود.

نگهداری پنیر فله‌ای در آب و نمک آلودگی‌های آن را از بین می‌برد
مشاور سازمان جهانی بهداشت درباره مصرف پنیر روستایی تصریح کرد: پنیر روستایی که به شکل نرم هستند می‌توانند بسیار خطرناک باشند؛ اگر از پنیر استفاده می‌شود باید حتما پاستوریزه باشد در غیر این حالت باید در آب و نمک نگهداری شده باشد به این دلیل که اگر پنیر 6 تا 8 هفته در آب و نمک باقی مانده باشد آلودگی‌های آن از جمله تب مالت از بین خواهد رفت.

صدری‌زاده، درباره مصرف بستنی در ایام نوروز نیز گفت: اگر بستنی با شیر پاستوریزه تهیه نشده باشد می‌تواند منجر به بروز تب مالت شود؛ تب مالت یک بیماری عفونی جدی است که علائم حادی را به همراه دارد و در حالت مزمن شدن، فرد را ماه‌ها یا سال‌ها گرفتار می‌کند.
ارسال نظرات