تپه نادری پتانسیل قوی‌ برای جذب گردشگران:

محل تاجگذاری نادرشاه در غفلت مسئولان

تپه نادری از منظر تاریخی قابل توجه است چرا که نادرشاه افشار، سران و بزرگان کشور را به دشت مغان فرا خواند که منجر به خلع طهاسب میرزا و رسیدن وی به تخت سلطنت شد.
کد خبر: ۸۶۵۳۰۲۸
|
۰۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۵

به گزارش خبرگزاری بسیج از اصلاندوز، تپه عظیم نادر در شمال غربی شهر اصلاندوز مغان در تلاقی رودخانه ارس و قره سو (دره رود) قرار دارد. بلندی این تپه 30 متر و محیط اطراف آن حدود 1500 متر و طول آن 120 متر و عرض آن حدود 100 متر است ظاهرا این محل در سده های متمادی واحد مسکونی بزرگی را تشکیل میداده از هزاره اول پیش از میلاد تا اواخر سده یازدهم هجری قمری مسکون بوده شاید قدمت آن تا هزاره سوم و چهارم قبل از میلاد نیز برسد. از اشیای مکشوفه در آن می توان از سفال خشت پخته دوران پارتی سفالهای منقوش دوره اسلامی تعداد زیادی سنگ انسبیدین به حالت تیغه و سنگ خام را نام برد.

تپه نادری از منظر تاریخی قابل‌توجه است، چرا که در این تپه نادرشاه افشار برای خلع شاه طهماسب دوم صفوی انجمن بزرگی تشکیل داد و سران کشور و بزرگان را به دشت مغان فرا خواند که منجر به خلع طهماسب میرزا و رسیدن وی به تخت سلطنت شد.

تپه باستانی نادری را می‌توان با ورود میراث فرهنگی و تملک آن بهسازی و با خارج کردن از محوطه نظامی به یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی و طبیعی منطقه تبدیل کرد تا هر ساله علاقه‌مندان بسیاری را از اطراف و اکناف به خود جلب کند.

اما اینکه چرا تاکنون به منظور تملک و آزادسازی حریم این اثر و تبدیل آن به منطقه گردشگری اقدامی از سوی میراث فرهنگی استان اردبیل و حتی میراث فرهنگی کشور صورت نگرفته، سوالی است که تاکنون هیچ یک از مسوولان این سازمان به آن پاسخ نداده‌اند.

تپه نادری محل تاج‌گذاری نادرشاه است به همین جهت مسافران داخلی و خارجی خواستار بازدید از این محل هستند، اما هم‌اکنون این محل در اختیار نیروی انتظامی است.

با معرفی این تپه در سطح ملی هر ساله شاهد حضور هزاران گردشگر داخلی و خارجی خواهیم بود. این مساله می‌تواند برای بخش اصلاندوز درآمدزایی داشته باشد.

میراث فرهنگی نباید از موقعیت این اثر به آسانی چشم‌پوشی کند، چراکه تپه نادری پتانسیل قوی‌ برای جذب گردشگران دارد. با تحویل این زمین به میراث فرهنگی می‌توان تپه نادری را به محلی برای جذب گردشگران داخلی و خارجی تبدیل کرد.

قنبر عبداله وند پژوهشگر و مدرس دانشگاه در موردظهور و سقوط اصلاندوز باستانمی گوید:کاوشهای باستان شناسی که در دو دوره مختلف در تپه نادری اصلاندوز صورت گرفته است و همچنین تحقیقات میدانی به وضوح حکایت می کنند که قرنها پیش در محل اصلاندوز فعلی شهری بسیار آباد و پر رونق وجود داشته است . اما این که چرا این شهر باستانی به یکباره و یا تدریجا خالی از جمعیت و از صفحه روزگار محو شده و تنها به یک تپه خاکی بسیار بزرگ (تپه نادری)منحصر گشته است، به طور دقیق برای کسی روشن نیست. متاسفانه فقدان منابع کتبی در مورد این شهر باستانی، تاریخ و گذشته درخشان آن را در هاله ای از ابهام قرار داده است. برای نزدیک شدن به دلایل پیدایش و نابودی شهر باستانی اصلاندوز کاوشهای باستانی فراگیر، مطالعات گسترده، ارائه فرضیات جدید و مشاهدات مستقیم ضروری به نظر می رسد.

منطقه اصلاندوز مغان در شمال غربی استان اردبیل واقع شده و با برخورداری از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی نیازمند برنامه‌ریزی اصولی و به فعل درآوردن قابلیت‌های گردشگری است تا ضمن حفظ این آثار تاریخی و باستانی، در حوزه‌های اقتصادی و اجتماعی به‌ویژه اشتغال به توسعه پایدار دست یابد.

امیدواریم مسئولان استان و شهرستان در راستای برخورداری و استفاده گردشگران و میهمانان از فضای تپه نادری تلاش کرده و به فکر توسعه گردشگری منطقه باشند.

شهر اصلاندوز در 200 کیلومتری شمال غربی استان اردبیل واقع شده و در همسایگی کشور جمهوری آذربایجان است.






ارسال نظرات