یادداشت خبرگزاری "بسیج" در مورد اظهارات اقتصادی معاون وزیر خارجه:

آقای عراقچی! ما می‌خواهیم اتاق سوئیفت بانک‌مرکزی را ببینیم/چرا هنوز بانک‌های خارجی رفع تحریم‌ها را باور ندارند و تبادلی انجام نمی‌دهند؟

بانک های خصوصی اروپایی و حتی آسیایی با هشدارهای آمریکا مبنی بر لزوم احتیاط در ارتباط با ایران مواجه شده اند و طوری رفتار می کنند که انگار قرار است تحریمهای بانکی بازگردد.
کد خبر: ۸۶۵۵۰۳۱
|
۱۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۴
خبرگزاری بسیج _ گروه اقتصادی

عراقچی، معاون وزیر امور خارجه که رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام نیز هست شب گذشته در یک برنامه تلویزیونی نکاتی را در مورد برجام و دوران پس از توافق هسته ای عنوان کرد. وی با قاطعیت اعلام کرد که بانک های ایرانی به سوئیفت متصل هستند اما به این مساله هم اشاره کرد که آمریکا بد قلقی می کند. 
عراقچی همچنین از باز شدن ال سی ها خبر داده و تلویحا اذعان کرده که منتقدان بهانه جویی می کنند و معلوم نیست چرا آنها به دلار علاقه مند شده اند. در مورد اظهارات اقتصادی دیشب عراقچی که تناقض در آن موج می زد ذکر چند نکته ضروری است:

1. آقای عراقچی در اظهارات خود گفته که "غربی‌ها باید تعهد می‌کردند که تحریم‌های نفتی را بردارند، اما تعهد نداده‌اند که برای ما مشتری خرید نفت پیدا کنند. الان حدود 1.7 میلیون بشکه نفت می‌فروشیم، اما بازگشت به میزان قبلی قدری زمان بر است."
در اینکه بازگشت به دوران قبل از تحریم سخت و زمان بر است شکی نیست اما اینکه معاون وزیر امور خارجه می گوید غرب تعهد نداده برای ما مشتری خرید پیدا کند تعجب آور است. آمریکا اعلام کرده تحریم نفتی برداشته شده اما کشورهایی که با آن در ارتباط هستند را از ارتباط نفتی و اقتصادی منع می کند. مسوولان آمریکایی صراحتا به شرکت ها و نهادهای اقتصادی می گویند برای ارتباط با ایران احتیاط کنید. به عنوان مثال کره جنوبی که یکی از مشتریان قدیمی نفت ایران است بعد از برجام هم با وجود نیاز مبرم به نفت ارزان هنوز درخواست افزایش خرید نداده است. این به معنای عدم تمایل کره جنوبی نیست بلکه به علت تزلزل موضوع رفع تحریمهاست. کشورهای مرتبط با آمریکا نکته ای را رعایت می کنند که مسوولان کشورمان نمی خواهند باور کنند و آن موضوع بازگشت تحریمهاست. قطعا قراردادهای خرید نفت خام با ایران وقتی برای کشورها به صرفه خواهد بود که ضمانت اجرای آن چند ساله باشد اما هیچ کشوری نمی تواند به برجام اعتماد داشته باشد چراکه سیگنالهای آمریکایی این تذکر را آنها می دهد که تحریم هایی که به صورت کاغذی لغو شده هر آن امکان بازگش آن وجود دارد. دستگاه دیپلماسی به علت توافق متزلزل نتوانسته آن ضمانت اجرایی ای که باید طرف مقابل تعهد می داد را بگیرد.

2. معاون وزیر خارجه مدعی شده: "رقم‌های مختلف ارائه شده از دارایی‌های ما در خارج از کشور به این دلیل است که جنس‌های مختلف و صاحبان مختلف دارد، برخی از آنها برای دولت و برخی از آنها برای بانک مرکزی است که دولت حق ندارد آنها را خرج کند، برخی متعلق به وزارت نفت است و برخی هم به صورت سپرده در بانک‌های چین قرار دارد. مبلغ دقیق را باید خود صاحبان این پول‌ها بگویند که چقدر است مجموع اینها بالای 100 میلیارد دلار است."
باید این اظهارات عراقچی را بدون شرح بگذاریم اما فقط یک نکته در مورد پول های بلوکه شده بگوییم؛ معاون وزیر خارجه آمار جدیدی از پولهای بلوکه شده رو کرد. مسوولان دولتی تا الان رقم هایی مثل 6 میلیارد، 30 میلیارد، 50 میلیارد، 180 میلیارد دلار و... را عنوان کرده اند و آمار عراقچی به این آمارها اضافه خواهد شد.

3.معاون وزیر خارجه دیشب گفت: "یکی از مشکلات برقراری روابط بین المللی بانکی است که وصل شدن دوباره این سیستم و برقراری روابط کارگزاری زمان‌بر است. این زمان بر بودن به لحاظ فنی مشکلی طبیعی است و کاری هم نمی‌توان کرد. این منوط به خود بانک‌های ما است که در برقراری این روابط کارگزاری چقدر سریع بتوانند پیش بروند. تا الان بانک‌های ما قریب به 300 کارگزاری توانسته‌اند ایجاد کنند و نزدیک به 2 هزار ال سی نیز تاکنون باز شده است. بانک‌ها همه خصوصی هستند و خودشان باید تصمیم بگیرند که با بانک‌های ما کار کنند."
گویا آقای معاون نمی دانند که ال سی های باز شده چه سرنوشتی داشته است. ال سی های باز شده برای اینکه گرهی از اقتصاد باز کنند باید به نتیجه برسند و صرف ال سی باز شده نمی تواند تبادلات مالی را نهایی کند. بسیاری از بانک های کشور مذاکرات فشرده ای با بانکها و کارگزاری های مالی خارجی انجام داده اند اما طرفهای خارجی باز هم به علت همان عدم اطمینان از رفع تحریمها حتی حاضر نیستند ارتباطات اولیه برقرار شود. بانک های خصوصی اروپایی و حتی آسیایی با هشدارهای آمریکا مبنی بر لزوم احتیاط در ارتباط با ایران مواجه شده اند و طوری رفتار می کنند که انگار قرار است تحریمهای بانکی بازگردد. روحانی از همان روز اول اجرای برجام اعلام کرد که امروز هزار ال سی باز شده است اما کسی از سرنوشت آنها خبر ندارد. گویا تعداد ال سی ها در این 3 ماه فقط 1000 عدد بیشتر شده و آقای عراقچی مانند سایر مسوولان بانک مرکزی از آن روی سکه خبری نمی دهد؛ سرنوشت ال سی های باز شده چه شد؟

4.عراقچی در خصوص اظهارات اخیر رئیس جمهور اتریش درباره سوئیفت نیز عنوان کرد: "سوال خبرنگار واحد مرکزی از رئیس جمهور اتریش این بوده که چرا تحریم‌های سوئیفت برداشته نشده و او هم به دلیل بی اطلاعی به این استناد کرده که خود خبرنگار ایرانی می‌گوید برداشته نشده و رئیس جمهور اتریش از جزییات سوئیفت اطلاع نداشته است.هر کس می‌گوید سوئیفت برداشته نشده به اتاق سوئیفت در بانک مرکزی برود و از نزدیک ببیند که سوئیفت برقرار شده یا خیر....من نمی‌دانم چرا برخی اینقدر به دلار علاقه مند شده اند و مدام می‌گویند چرا تحریم‌ها‌ی دلار برداشته نشده است. دلار جزو تحریم‌های اولیه است. این موضوع باید در روابط دو‌جانبه با آمریکا مذاکره شود تا تحریم‌های مرتبط با دلار برداشته شود که خواست ما نیست...مشکل بزرگ ما این است که تحریم‌های اولیه که شامل تبادلات دلاری هم می‌شود سر جای خود باقی مانده است... بانک تجارت در ماه اسفند 174 ال‌سی باز کرده است و در همان ماه 343 حواله ارزی حواله کرده است. ارتباطات ارزی ما معلق نشده و تا جایی که به دلار برخورد نکند، مشکلی وجود ندارد."
در مورد این اظهارات عجیب معاون وزیر خارجه نیز باید چند نکته ویژه متذکر شویم:

الف: آیا باید باور کنیم رئیس جمهور اتریش از مساله سوئیفت با این درجه اهمیت، بی اطلاع بوده است؟ اگر بانکهای ایرانی به شبکه یکپارچه جهانی بانکی متصل است یک مقام بلند پایه اروپایی باید از آن بی خبر باشد و یک خبرنگار بتواند به این آسانی وی را گمراه کند؟

ب: اگر ما به سوئیفت وصل شدیم باید تا کنون تبادلات مالی از این طریق انجام شده باشد. چرا دولتمردان که مدعی اتصال به سوئیفت هستند یک سند از تبادل ارزی از طریق سوئیفت منتشر نکرده اند. برای استفاده از سوئیفت باید بانک های دو طرف معامله به سوئیفت متصل باشند و تنها درخواست تبادل از یک بانک نمی تواند دلیلی بر اتصال به سوئیفت باشد. مثل اینکه بگوییم یک مشتری بانکی فرمهای واریز مبلغی به یک حسابی را پر کرده اما متصدی بانکی آن را تحویل نگرفته یا تایید نکرده است. قطعا این فرآیند را نمی توانیم تبادل مالی بنامیم چراکه فرآیند کامل نشده است. وقتی سوئیفت برقرار است باید طرف مقابل نیز شما را به رسمیت بشناسد و صرف داشتن کد سوئیفت نمی تواند دلیلی بر رفع تحریمهای بانکی باشد. بانکهای ما قبل از برجام هم کد سوئیفت داشتند اما نمی توانستند تبادل مالی انجام دهند. دولتی ها ادعا دارند به سوئیفت وصل شده ایم و غیر از دلار می توانیم تبادل ارزی داشته باشیم. خب یک مورد که تبادل نهایی شده را عنوان کنید و یا سند بانکی و نام بانکی که با آن معامله کردیم را منتشر کنید.

ج: اظهارات متناقض مسوولان دولتی و بخش خصوصی در مورد سوئیفت آن قدر ابهام ها را افزایش داده که قطعا برای دیدن اتاق سوئیفت بانک مرکزی لحظه شماری می کنیم. ما دعوت آقای عراقچی را لبیک می گوییم و از همین طریق برای دیدن اتاق سوئیفت بانک مرکزی و انجام یک تبادل بانکی بین المللی اعلام آمادگی می کنیم. حتی بدین منظور گروه اقتصادی خبرگزاری بسیج در نامه ای رسمی از مسوولان وزارت خارجه و بانک مرکزی درخواست خواهد کرد که برای  مشاهده فرآینده تبادل ارز به وسیله سوئیفت از بانک مرکزی بازدید به عمل آید.

د:آقای عراقچی مدعی است که تحریم دلار برای موضوع هسته ای نیز و جزو همان تحریمهای اولیه است و باید برای تداخل این تحریمها با طرف مقابل مذاکره کنیم. این همان موضوعی بود که منتقدان همواره به آن هشدار می دانند. ما امتیازات نقد دادیم و کلی امتیازات مبهم، پراکنده و متناقض دریافت کردیم. این سوال به وجود می آید که چرا در همان مذاکرات چنین حفره هایی پر نشد؟ چرا در همان مذاکرات در مورد تحریم های متداخل بحث صورت نگرفت؟ اصلا چرا باید دستگاه دیپلماسی ما آن قدر منفعل عمل کند که تحریم های مبهم به نفع آمریکا باقی بماند و طرف ایرانی هم در مذاکرات به آن اشاره نکند؟

5. اظهارات آقای عراقچی نه تنها ابهام ها را بر طرف نکرد بلکه در حوزه اقتصاد سوال های بسیاری را به وجود آورد اما نکته اساسی این است که سرانجام خود دولتی ها نیز به بهانه جویی های آمریکا و طرف مقابل معترف شده اند و می دانند که آنها خیر اینها را نمی خواهند! چیزی که تعجب دارد اینکه دولت هنوز امید دارد با انتشار اخبار پراکنده و مبهم اطلاعات ناقصی به مردم منتقل کند. طرف های تجاری ایران رفع تحریم ها باور ندارند و هیچ سیگنالی مبنی بر رفع واقعی تحریمها هم دریافت نمی کنند. این می تواند یک پیام تلخ داشته باشد و آن بازگشت تحریمها با بهانه ای جدید باشد. مسوولان خود می دانند که برداشته شدن تحریم ها به صورت تکه تکه و پاره پاره نه تنها گرهی از اقتصاد باز نمی کند بلکه بر مشکلات می افزاید و باید به جای اعتراض به منتقدان به طرف مقابل مذاکرات که منافع ملی ما را زیر سوال برده تاخت. باید به جای حرف زدن کاری اساسی برای اقتصاد کرد و این وعده های نسیه به درد اقتصادی که منتظر اقدام های نقد است، نمی خورد. باید طرحی نو در انداخت؛ طرحی که اقتصاد را مقابل این بهانه جویی های آمریکایی آمریکایی ها مقاوم کرد.

ارسال نظرات