به دنبال افتتاح آبدرمانی قوتورسوئی موئیل صورت گرفت

اعتراض لاهرودی ها به نامگذاری آبدرمانی موئیل به قوتورسوئی + خواص قوتورسوئی

به دنبال افتتاح آبدرمانی قوتورسوئی موئیل جمعی از مردم شهر لاهرود به علت نامگذاری مشابه با قوتورسوئی لاهرود معترض شده و خواستار تغییر نام آبدرمانی موئیل شدند.
کد خبر: ۸۶۵۵۸۷۲
|
۱۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۸

به گزارش خبرگزاری بسیج از مشگین شهر، با توجه به اینکه اخیراً یکی از آب‌های درمانی مدرن شهرستان مشگین‌شهر با نام آبدرمانی قوتورسوئی موئیل افتتاح شده است و این امر به علت نامگذاری مشابه موجب اعتراض جمعی از اهالی شهر لاهرود شده است و از مسئولین امر خواستار تغییر نام این آبدرمانی مدرن هستند چرا که انان معتقد هستند تنها آبدرمانی قوتورسوئی در دامنه سبلان که یکی از آبگرم‌هایی است که برند جهانی می‌باشد و در دنیا با این نام مشهور می باشد انتخاب این نام برای آبگرم موییل جای بس تاسف آور است و با این کار اهالی بخش مشگین شرقی (لاهرود) رنجش خاطر شده اند.

از این رو از استاندار محترم، فرماندارمحترم و امورآب استان و مدیرکل محترم میراث فرهنگی و گردشگری استان تقاضا دارند نسبت به تغییر نام آبگرم فوق از قوتورسویی به نام دیگر اقدامات لازم را به عمل آورند.

اهالی بخش لاهرود شهرستان با بیان اینکه با حلوا حلوا گفتن دهان شیرین نمی شود اکنون که اسم قوتورسویی را به تاراج برده اند خاصیت آن را چیکار خواهند کرد.

چشمه آبگرم قوتورسوئی یکی از مشهور ترین چشمه های لاهرود و دامنه سر سبز سبلان است که در ۲۵ کیلومتری جنوب لاهرود واقع شده است که درجه حرارت آب در حوض و نزدیک چشمه ۴۱ درجه است.

آب این چشمه در گروه آب های معدنی سولفات کلسیم و سدیم گوگرد دار گرم قرار دارد. این چشمه در درمان بیماری های روماتیسمی و پوستی مورد استفاده قرار می گیرد.

آب این چشمه روی بیماری های مجاری تنفسی برونشیت های مزمن همراه یا بدون آسم، سرفه های تشنجی، تشنج های عضلانی، جوش های بدن و دردهای مفصلی اثر مفید و موثر دارد.

چشمه قوتورسوئی که در حقیقت از لحاظ درمانی نگین چشمه های سبلان محسوب می شود به علت داشتن مقدار زیادی گاز SH2 و حرارت حدود ۴۱ درجه سانتیگراد جایگاه محسوسی در میان تمام چشمه های سبلان دارد.

در منابع بین المللی کنگرهای هیدرولوژی در اروپا بارها روی اثر گاز SH2 که از لحاظ علمی ثابت شده تاکید می شود. در حالی که اثرکاتیون ها و آنیون ها و مواد معدنی در سایر چشمه ها که فاقد گاز مزبور هستند هنوز از نظر علمی مورد بحث است بنابراین با استناد به عصاره کنگرهای تشکیل شده اثر گاز SH2 در بدن ثات شده و بطور خلاصه به این ترتیب است که گاز SH2 که پس از حدود ۴۰ ثانیه به مقدار زیاد در پوست بدن انسان جذب می شود و نفوذ می کند.

مشاهده عینی آن سرخی خیلی زیاد استفاده کنندگان از چشمه آب معدنی قوتورسوئی است که پس از چند دقیقه در پوست و بدن استفاده کنندگان مشاهده می گردد. و این به علت نفوذ گاز SH2 و متعاقب آن باز شدن مویرگ ها و عروق زیر پوست می باشد که در اصطلاح پزشکی آن را گشادگی رگها (vasodilation)می گویند.

این خلاصه ای از اثر گاز Sh2 است که این گاز پس از نفوذ در پوست در سلول های ایمنی، بر مسئول دفاع بدن اثر گذاشته و در سیستم ایمنی بدن که وظایف آن به عهده گلبول های سفید است دخالت نموده و نهایت پس از استفاده های متعدد از آب گاز دار به مدت ۳ هفته سیستم ایمنی نیز تغییراتی حاصل نموده و این خود باعث بهبودی بعضی از اشکال رماتیسمی می شود.

انتهای پیام/

ارسال نظرات