مشاور اتحادیه پوشاک :

خانه‌نشینی دهها هزار کارگر به دلیل ورود لباس‌های ترک

محمد جواد صدق آمیز گفت:۷۰۰۰ تولیدکننده این صنعت مجبور شدند ۴۰ درصد ظرفیت تولید خود را کاهش دهند. اجناسمان از سال گذشته در مغازه‌ها مانده؛ کسی نمی‌خرد
کد خبر: ۸۶۵۷۵۵۴
|
۲۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۶

محمد جواد صدق‌آمیز  در رابطه با وضعیت کنونی بازار پوشاک داخلی بیان داشت: طی دو سال گذشته وضعیت بازار پوشاک ایران مانند سایر بازارها دچار رکود بوده که البته شاید رکود در سال 94 مانند سال 93 بود، اما یک تفاوت بزرگ وجود داشت و آن هم این بود که ما سال گذشته نسبت به سال 93 آمادگی بیشتری در مواجه با موضوع رکود داشتیم.

وی ادامه داد: همین آمادگی باعث شده بود تا آسیب‌‌های ناشی از رکود بازار کمتر گریبان این صنف را بگیرد اما در کل می‌توان گفت آن چنان سال 94 هم دستخوش رکود بودیم که اجناس در انبارها ماند و بسیاری از آن‌ها باز هم به فروش نرسید و این در حالی است که در کل ظرفیت تولید بسیاری از کارخانه‌ها و مراکز تولیدی کاهش چشمگیری داشته است.

مشاور فرهنگی اتحادیه پوشاک تصریح کرد: فروش پایین در سال 94 و حتی در آستانه ایام عید باعث شد تا در حقیقت نه تنها انبارها بلکه سطح فروشگاه‌ها نیز مملو از جنس باشد به طوری که بسیاری از این کالاها از مد خارج شده و قابل استفاده در زمان‌های آینده هم نیستند بنابراین همکاران ما ضرر و زیان زیادی را متحمل شدند.

وی خاطرنشان کرد: در کل شاید فروش پوشاک در سال 94، 5 نهایتا 10 درصد نسبت به سال 93 کمتر شده باشد اما این میزان نسبت به سال 92 کاهش 40 تا 50 درصدی داشته اشت.

وی گفت: یک موضوع دیگر این است که حداقل یک سهم 30 تا 35 درصد بازار پوشاک در سطح بین المللی متعلق به فست فشن‌ها است و در کشور ایران سهم آن‌ها حدود یک نهایتا 2 درصد بود اما در شرایط جدید و به دلیل ورود چند مارک ترکیه‌ای به ایران که برندهای معتبری هم نیستند امروز یک سهم سی درصدی برای مارک‌های مانند LcWaikiki ایجاد شده است و این در واقع سهم بازار کمپانی‌های ایرانی را خواهد گرفت.

صدق آمیز بیان داشت: رقابت با این فست فشن‌ها به دلیل دامپینگی که کشور ترکیه در حال ایجاد آن است، برای تولیدکنندگان داخلی سخت است اما اگر حتی فست فشن‌های بین المللی وارد بازار شوند به دلیل اختلافات قیمتی هر کدام از اجناس خارجی و داخلی مخاطب خاص خودش را خواهد داشت.

وی اظهار داشت: صدمه به صنعت پوشاک ایران زیان زیادی را متوجه اقتصاد کشور خواهد کرد اما با روند پیش گرفته و در صورت حمایت نکردن آن باید منتظر این صدمات باشیم به طوری که می توان گفت که بیش از چند ده هزار نفر کارگران و فعالان این حوزه در تهران بیکار شدند زیرا 7 هزار تولیدکننده این صنعت مجبور شدند 40 درصد ظرفیت تولید خود را کاهش دهند بنابراین بیکار شدن آن‌ها چیزی خلاف ذهن نخواهد بود.

ارسال نظرات