یک کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با «بسیج»:

بنزین به خاطر افزایش هزینه‌های دولت گران می‌شود

سامان مظاهری گفت: علاوه بر دو روش فوب خلیج فارس، دلار رفاهی روش دیگری موسوم است در این روش بنا به سیر صعودی هزینه‎های دولتی است این در حالی است که دولت در جهت جبران هزینه‎ها رویکرد افزایش قیمت سوختی را در نظر گرفته‎اند و سیاست آقای زنگنه در حوزه نفت و گاز مورد تایید بسیاری از کارشناسان نبوده است.
کد خبر: ۸۶۵۸۲۸۹
|
۲۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۱

سامان مظاهری کارشناس ارشد مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، مبنی بر افزایش قیمت سوخت در سال 95 اظهار داشت: افزایش قیمت سوخت در سه دیدگاه مورد بررسی است و حال باید پاسخ مطلوب را از دولت و آقای زنگنه داشت که بر کدام روال افزایش قیمت سوخت را رقم می‎زنند؟!

وی با بیان اینکه فرایند افزایش قیمت سوخت قابلیت بررسی دارد افزود: اگر قیمت حامل انرژی سوخت افزایش یابد بر اساس نرخ قیمت بنزینی باشد که فوب خلیج فارس در نظر گرفته است" فوب خلیج فارس قیمت بنزینی که به شکل بین المللی با آن قیمت خرید و فروش می‎رسد) در زمانی که  افت قیمت بنزین به 100 تومان داشتیم قرار بر این بود تا با یک دلار محاسبه گردد البته منظور از  نرخ  یک دلار نرخ مبادله‎ای خلیج فارس است.

مظاهری خاطر نشان کرد:  یک دلار رفاهی، نرخ 3500 تومان نبوده بلکه دلار رفاهی حدود 1100 تومان است پس امکان افزایش قیمت بنزین تا  1100تومان وجود دارد چنین روشی برنامه ریزی شده  و از گذشته بوده است که بنا به نظر بنده سیاست فعلی دولت بر مبنای برنامه و چیدمان حسابداری منظم نبوده است لذا بر اساس این رویکرد چنین تغییری نداده است.

این کارشناس اقتصادی اذعان داشت: علاوه بر دو روش فوب خلیج فارس، دلار رفاهی روش دیگری موسوم است در این روش بنا به سیر صعودی هزینه‎های دولتی است این در حالی است که دولت در جهت جبران هزینه‎ها  رویکرد افزایش قیمت سوختی  را در نظر گرفته‎اند و سیاست آقای زنگنه در حوزه نفت و گاز مورد تایید بسیاری از کارشناسان نبوده است.

ارسال نظرات