تحلیلگران موسسه گلدمن ساکس:

طرح فریز نفتی قیمت نفت را کاهش می دهد نه افزایش

تحلیلگران موسسه گلدمن ساکس پیش بینی کردند با اجرایی شدن توافق فریز نفتی نه تنها قیمت نفت صعودی نخواهد شد بلکه رو به کاهش خواهد گذاشت.
کد خبر: ۸۶۵۹۲۳۵
|
۲۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۶

به گزارش خبرگزاری بسیج،  به نقل از بلومبرگ، در طی کمتر از یک هفته آینده، تولید کنندگان عمده نفت در قطر تشکیل جلسه خواهند داد تا درباره محدود کردن تولید خود بحث کنند. اما حتی اگر آنها تصمیم به این کار بگیرند، دستاورد این نشست احتمالا تاثیر چندانی بر ایجاد توازن در بازار نفت نخواهد داشت.

تحلیلگران گلدمن ساکس در گزارشی نوشتند، فریز «در سطح کنونی تولید  روند برقراری توازن مجدد در بازار نفت را سرعت نخواهد بخشید.» آنها استدلال کردند که این نشست احتمالا موجب کاهش قیمت نفت خواهد شد و نه افزایش آن. در واقع هم اکنون سطح تولید نفت در نزدیکی بالاترین رقم تولید اوپک (بالای 33 میلیون بشکه در روز) قرار دارد و رقم تولید روسیه هم در نزدیکی بالاترین رقم تولید این کشور قرار دارد.

به علاوه، برخی اعضای اوپک در آستانه این نشست در حال افزایش تولید خود هستند. برای مثال، عراق در ماه مارس تولید خود را به رقم بی سابقه 4.55 میلیون بشکه در روز رسانده است.

تولید کنندگان آمریکایی در مسیری مخالف حرکت می کنند. تولید آنها کاهش یاتفه و به سطح تولید در اواخر سال 2014 رسیده است.

به دنبال این کاهش تولید، حجم ذخایر نفت خام آمریکا که در ماه های گذشته به شدت افزایش یافته بود نیز شروع به کاهش کرده است.  هرچند حجم این ذخایر همچنان در نزدیکی بالاترین رقم های ثبت شده قرار دارد، اما دولت آمریکا در روز 6 آوریل گزارش داد که حجم ذخایر حدود 5 میلیون بشکه کاهش یافته است.

چالش پیش روی تولید کنندگان عمده نفت در خاورمیانه این است که باید برای حل مشکلات بودجه ای شان تا حد ممکن قیمت نفت را بالا ببرند، اما در عین حال قیمت را به اندازه کافی پایین نگه دارند تا مبادا سرمایه گذاری و تولید نفت در آمریکا مجددا افزایش بیابد.

تنها راه این کار، مدیریت انتظارات است. دومنیکو فاووینو و جورج زاچمن، از اندیشکنده بروگل در بروکسل اخیرا برآورد کرده اند که 73 درصد از افت قیمت نفت در طی 3 سال گذشته را می توان به انتظارات درباره توازن فیزیکی عرضه و تقاضا نسبت داد و نه خود توازن.

این بدان معناست که شما باید تجار را قانع کنید که توازن بازار قرار است به این سمت یا آن سمت متمایل شود، نه اینکه واقعا این توازن را تغییر دهید. به همین دلیل است که وقتی توافقی نصفه و نیمه در ماه فوریه بین روسیه و عربستان و قطر و ونزوئلا برای فریز تولید در سطح ماه ژانویه به دست می اید، قیمت نفت برنت حدود 10 درصد افزایش می یابد.

ارسال نظرات