امام جمعه قیدار:

قاچاق کالا، شاهراه اصلى آسیب‏هاى ‏اجتماعى است

بیکارى یکى از نتایج اصلى قاچاق کالا و واردات بی رویه است و شاهراه اصلى آسیب‏هاى ‏اجتماعى است.
کد خبر: ۸۶۶۰۷۱۰
|
۲۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۱
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، امام جمعه قیدار در خطبه های نماز جمعه گفت: بیکارى یکى از نتایج اصلى قاچاق کالا و واردات بی رویه است و شاهراه اصلى آسیب‏هاى ‏اجتماعى است که زندگى فردى و اجتماعى را تحت تأثیر قرار می دهد.

حجت الاسلام طالبی بنا بر آمارهاى به‏دست‏آمده از محاسبات کارشناسان اقتصادى به ازاى هر یک میلیارد دلار قاچاق، حدود ۱۰۰هزار نفر بیکار مى‏شوند.

وی اظهار داشت: قاچاق یک پدیده مذموم است و خیانت به دولت، مردم و آیندگان و خیانت به مجموعه تولیدی کشور و در حقیقت فروختن مملکت به بیگانه است چون از نظر قانون کشور ممنوع است از نظر شرعی هم حرام است پس باید به شدت جلوی قاچاق گرفته شود.

امام جمعه قیدار ادامه داد: بخشی از واردات، کالاهاى سرمایه‏اى و واسطه‏اى و فنآورى‏هاى جدید براى تکمیل حلقه ‏هاى‏ تولیدى و افزایش صادرات است؛ از این قبیل واردات چاره ای نیست.

وی افزود: البته به ‏تدریج باید براى جایگزینى این واردات با توجه به استعدادهاى داخلى و اقتصاد دانش‏بنیان تدبیرى اندیشید. اما آن بخش از واردات که مثل کالاهاى تجملى و مصرفى، امکان تولید آنها در داخل وجود دارد مذموم است و اشتغال و تولید را در داخل از بین مى‏برد و میلیونها کارگر ایرانى را بیکار مى‏ کند، اما وارداتى که حامى تولید باشد و ارزش افزوده‏اى در داخل ایجاد کند و منجر به ایجاد شغل براى کارگران داخلى شود، منعى ندارد.

طالبی ادامه داد: در سال ۹۴ معادل ۴۱ میلیارد و ۴۹۹ میلیون دلار کالا وارد کشور شده و ۲۰ تا ۳۰ میلیارد دلار هم کالاى ‏قاچاق وارد کشور مى‏شود یعنی میلیون ها فرصت شغلی از دست را از دست دادیم یعنى توان تولید داخلى را میلیاردها دلار کاهش داده‏ایم تا کارخانه ‏هاى دیگر کشورها میلیاردها دلار بیشتر تولید کنند و کارگران آن‏ها بیکار نباشند و به‏ جایش کارخانه‏هاى داخلى تعطیل شوند و نرخ بیکارى در ایران اضافه شود. بنا بر محاسبات کارشناسان اقتصادى در مقابل هر یک میلیارد دلار قاچاق، حدود ۱۰۰هزار نفر بیکار مى‏ شوند.

وی به ایام البیض و اعتکاف نیز اشاره کرد و گفت: انسان همانطور که نیازهای مختلف مادی دارد نیازهای معنوی نیز دارد و خداوند متعال برای تامین نیازهای معنوی بشر، عبادات تشریع نموده است و تنوع در عبادت ها به دلیل نیازهای گوناگون معنوی انسان است ، امّا اعتکاف یک عبادت نیست بلکه معجونی از بهترین عبادتها است و فرصتی است برای پالایش درون و پاک نمودن زنگارهای دل و در حقیقت ورود به عرصه جهاد اکبر و مبارزه با نفس است .

امام جمعه قیدار به یکشنبه ۲۹ فروردین روز ارتش جمهورى اسلامى و نیروى زمینى‏ نیز اشاره کرد و گفت:۲۹فروردین سالروز تولد ارتش جمهوری اسلامی ایران است که یک روز بزرگ در تاریخ ملت ایران می باشد.

وی افزود: در ۲۹ فروردین، ارتش ایران حیات دو باره یافت حیات دوباره ارتش با عشق به خدا و تبعیت ازامام (ره) و دلبستگی به ملت مومن و انقلابی ایران شروع شد و ارتش جمهوری اسلامی ایران دارای ویژگی‌های منحصر به فردی است از جمله ایمان به خدا، عشق خدمت به ملت، و دلدادگی به خط ولایت و امامت و اطاعت از ولایت فقیه.

وی به پنج شنبه ۲ اردیبهشت تأسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامى (۱۳۵۸ ه ش)نیز اشاره کرد و گفت: سپاه با فرمان حضرت امام با وظیفه حفاظت از دستاوردهای انقلاب اسلامی تشکیل شد پاسداران این نهاد مقدس تمامی توان خود را برای حفاظت و حراست از دستاوردهای انقلاب اسلامی تا سر حد جان به کار گرفتند و تابلوهای زیبایی از ایثار و فداکاری خلق کردند و مدال افتخار از امام عزیز گرفتند: که فرمود اگر سپاه نبود کشور هم نبود.

طالبی ادامه داد: سپاه ما چند شاخصه و ویژگی بر جسته دارد الهی بودن، مردمی بودن، ذوب در ولایت بودن و روحیه شهادت طلبی و جانثاری که این ویژگی ها باعث شده سپاه در مقابله با دشمنان داخلی و خارجی با تمام قدرت ایستادگی نماید و لبخند رضایت فرمانده و مولا و مقتدایش را نصیب خود نماید و بفرماید” کارنامه سپاه در این سى و چند سال، یک کارنامه درخشان است و اگر منصفانه به حرکت سپاه پاسداران نگاه کنیم، از روز اول تا امروز مى‏بینیم انصافاً سپاه به قول خودش عمل کرده، حقاً و انصافاً سپاه در این راه ایستاده است».

ارسال نظرات