گزارشی از نحوه امدادرسانی به سیل‌زدگان خوزستان؛

بسیج دستگاه‌ها در جلوگیری از وقوع حادثه بزرگ/ کار شایسته مدیران خوزستان در مهار سیل ستودنی است

بی‌شک با وقوع سیل اخیر در استان خوزستان، خطری جدی این استان را تهدید کرده بود که با مدیریت شایسته استان و تمامی مسئولان و زحمت کشان کنترل و مدیریت شده و نباید این تلاش خوب انجام شده را نادیده گرفت.
کد خبر: ۸۶۶۱۴۲۵
|
۲۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۴
به گزارش خبرنگار سینا، اگر سد‌ها نبودند و مدیریت خوب امور آب، استاندار و دیگر مسئولان استان خوزستان به ویژه همکاری سازمان‌های امداد رسان نبود معلوم نبود که به جای دو نفر کشته که جای تأسف دارد چقدر تلفات داشتیم؛ امید که در تداوم بحران مدیریت خوبی انجام شود و خسارات مالی نیز پس از بحران به سرعت مدیریت شوند و از تهدید پیش آمده به صورت فرصت کنترل ریزگرد‌ها و آبگیری تالاب‌ها و کنترل کانون ریزگرد‌ها استفاده شود.

روز گذشته عبدالحسن مقتدائی، استاندار خوزستان با تقدیر از مسئولان استان در مدیریت سیل اخیر گفت: تمامی مسئولان موظفند تا پایان عادی سازی سیل در استان به ارائه خدمات به مردم ادامه دهند.

 وی، افزود: مسئولان کارهای انجام شده را به اطلاع مردم برسانند و در جاهایی هم که نگرانی بر طرف شده است را به مردم بگویند.

وی اظهار کرد: در حال حاضر چندین محور اصلی بین شهری که بر اثر سیل در استان خوزستان مسدود شده بود با تلاش مسئولان راه بازگشائی شده است.

وی بازگشایی راه حمید آباد حد فاصل بین شهرهای شوش و دزفول را یکی از کارهای خوب انجام شده دانست و افزود: با بازگشائی این راه ارتباط چندین شهر شمال استان برقرار شد.

استاندار خوزستان بر ضرورت اطلاع رسانی دقیق به مردم توسط مسئولان تاکید کرد و افزود: تنگنا‌ها و محدودیت‌ها نیز به مردم گفته شود تا با همکاری و تعامل این بحران به خوبی مدیریت شود.

وی تاکید کرد: فرماندارانی که شهرهای آنان در مسیر رودخانه‌ها و سیلاب‌ها هستند موظفند با برنامه ریزی لازم این بحران را مدیریت کرده و آثار تخریبی و زیانبار آن را به حد اقل ممکن برسانند.

استاندار خوزستان همچنین از مسئولان خواست تا تنها از حوزه کاری و تخصصی خود اطلاع رسانی کنند و از ورود به دیگر حوزه‌ها پرهیز کنند.
 

۱۰ مدرسه در استان برای بازگشایی آماده نیستند
مدیر کل آموزش و پرورش استان خوزستان گفت: ۱۰ باب مدرسه در استان خوزستان که در جریان سیل دچار مشکلاتی هستند فعلا آماده بازگشائی نیستند.

تقی‌زاده، افزود: از این واحدهای آموزشی دو واحد در شهرستان دزفول، سه واحد در شهرستان اندیمشک و پنج واحد در منطقه شاوور شوش است.

طغیان رودخانه کارون در مسیر دزفول- شعیبیه
معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان نیز گفت: در بازدید هوایی که روز جمعه به اتفاق رئیس ستاد بحران وزارت کشور از مسیر طغیان رودخانه کارون داشتیم بیشتر طغیان آب در مسیر دزفول تا شعیبیه شوش‌تر است.

فرج اله خبیر، اضافه کرد: در این مسیر نقاطی از جاده اصلی و راه‌های فرعی قطع شده است و همه روستاهای این مسیر در معرض خطر آبگرفتگی قرار دارند و طبق برآوردهای انجام شده احتمالا با ورود سیلاب بیشتر به این منطقه ۳۰ روستای این مسیر به دلیل طغیان رودخانه دچار مشکل شوند؛ این روستا‌ها ۱۱ هزار نفر جمعیت دارند که باید به سرعت خالی شوند تا مشکلی متوجه آنان نشود.

معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان گفت: در حال حاضر چهار روستای شعیبیه شوش‌تر دچار آبگرفتگی شده‌اند ولی پیش از آبگرفتگی ساکنان آن تخلیه شدند، پیش بینی می‌شود با ورود سیلاب به محدوده شهرهای اهواز، آبادان و شادگان و خرمشهر از جمعه شب مشکلاتی برای ساکنان مسیر رودخانه در این شهرستان‌ها بوجود آید.

 آبرسانی به ۳۸۱ روستای استان به وسیله تانکر
درویشعلی کریمی مدیر عامل آب و فاضلاب روستائی خوزستان نیز گفت: سیلاب در ۱۰ شهرستان این استان خساراتی را به تاسیسات و شبکه آبرسانی روستائی وارد کرده است.

وی گفت: در حال حاضر ۳۸۱ روستا در شهرستانهای اندیکا، رامهرمز، شوش، بهبهان، کارون، باغملک، هفتکل، شوش‌تر، دزفول و رامشیر با مشکل آبرسانی از طریق شبکه مواجه هستند و از طریق تانکرهای سیار به ساکنان آن‌ها آب رسانی می‌شود.

 وی کدورت آب و قطعی برق را دلایل اصلی قطع آب آشامیدنی این روستا‌ها دانست و گفت: این شرکت به طور شبانه روزی از طریق تانکرهای سیار به روستائیان آبرسانی می‌کند.

کار امداد رسانی از طریق هوا و زمین به سیل زدگان ادامه دارد
علی خدادادی، مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان خوزستان نیز گفت: امداد رسانی به مناطق سیل زده استان خوزستان از راههای هوائی و زمینی توسط این جمعیت ادامه دارد.

وی ادامه داد: تا کنون به تمامی سیل زدگان شمال و شرق استان خوزستان امدادرسانی شده و تمامی افراد نیازمند اسکان درشهرستانهای دزفول، اندیمشک؛ شوش، شوش‌تر و شعیبیه را اسکان داده‌ایم.

وی گفت: پیش بینی اولیه نشان می‌دهد بیش از ۱۱ هزار هکتار از اراضی کشاورزی در پائین دست رودخانه دز دچار آسیب دیدگی جدی شده‌اند.

 ۶۰ روستای استان خوزستان دارای مشکل بهداشت آب هستند
دکتر اسماعیل ایدنی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز نیز گفت: طبق بررسی‌های انجام شده در حال حاضر ۶۰ روستای این استان از لحاظ آب آشامیدنی سالم دچار مشکل هستند.

وی افزود: در صورت بر طرف نشدن مشکل آنان احتمال بیماری‌های روده‌ای و اسهال در بین مردم این روستا‌ها محتمل است.

بارش‌های چند روز گذشته در شمال خوزستان و استان‌های مجاور آن باعث افزایش روان آب‌ها و نیز طغیان رودخانه کارون در استان خوزستان شده است؛ طغیان کارون در شهرهای دزفول، شوش و شوش‌تر در استان خوزستان باعث به زیر آب رفتن چندین روستا و نیز تخریب بخش عظیمی از اراضی کشاورزی این مناطق شده است.

به گزارش خبرنگار سینا، همچنین پیشگیری از تغییر رژیم آبی و انتقال‌های نابجای آب از سرچشمه‌های حوزه‌های آبریز استان برای همه دلسوزان استان نیز باید یک فریضه است که امیدواریم این کار به خوبی انجام شود.
ارسال نظرات