مدیر گروه بیماری های غیر واگیر دانشگاه علوم پزشکی لرستان:

سند بیماری های غیرواگیر لرستان تدوین می شود/بالاترین آمار مرگ و میر در لرستان ناشی از سکته قلبی است

مدیر گروه بیماری های غیر واگیر دانشگاه علوم پزشکی لرستان سند بیماری های غیرواگیر لرستان تدوین می شود.
کد خبر: ۸۶۶۲۲۵۸
|
۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۸

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از لرستان، جافریان در کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان لرستان که با دستور کار برنامه های هفته سلامت و تدوین سند بیماری های غیرواگیر در استانداری برگزار شد، گفت: با توجه به تدوین سند ملی بیماری های غیر واگیر کشور این سند تا پایان اردیبهشت در استانها و از جمله استان لرستان نیز تدوین می شود.

وی با بیان اینکه بیماری های غیر واگیر 43 درصد بیماری ها را در برمی گیرند و تا سال 2020، این میزان 60 درصد افزایش می یابد، افزود: بیماری های واگیردار با توجه به انجام واکسیناسیون در کشور کنترل شده اند و تعداد مرگ و میر ناشی از این بیماری ها به حداقل رسیده است؛ اما به دلیل عدم تحرک، تغیر سبک زندگی و تغذیه نامناسب و همچنین شیوع مصرف دخانیات و مشروبات الکلی شاهد افزایش مرگ و میر ناشی از بیماری های غیرواگیر نظیر سکته قلبی و مغزی، دیابت و ثوانح و تصادفات هستیم.

مدیر گروه بیماری های غیر واگیر دانشگاه علوم پزشکی لرستان با اشاره به اینکه در جهان 75 درصد و در ایران 85 درصد از مرگ ها ناشی از بیماری های غیرواگیر است گفت: بیماری های قلبی و عروقی 46 درصد، سوانح و حوادث 14 درصد، سرطان ها 13 درصد، بیماری های تنفسی مزمن چهار درصد، دیابت دو درصد، سایر بیماری های غیر واگیردار 11 درصد و سایر علل 10 درصد عامل مرگ در ایران هستند.

جافریان ادامه داد: در استان لرستان نیز سکته قلبی، فشار خون بالا، سکته مغزی و سوانح بالاترین آمار مرگ و میر را دارا هستند.

وی بر ضرورت مشارکت دستگاههای اجرایی برای تدوین سند بیماری های غیرواگیر استان لرستان بیان کرد: به عنوان نمونه شهرداری های اصفهان و تبریز اقدام به ایجاد معاونت سلامت کرده اند که ضرورت دارد این معاونت نیز ر شهرداری های استان راه اندازی شود.
ارسال نظرات