انتشار فرآیندهای فضایی مکانی در گونه شناسی مسکن روستایی

کتاب"فرآیندهای فضایی مکانی در گونه شناسی مسکن روستایی" با نگاه به لزوم برداشتن گامي اساسي در فرآيند برنامه ريزي بهينه و متناسب مسكن روستايي تدوین شده است.
کد خبر: ۸۶۶۲۳۱۰
|
۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۶
به گزارش خبرگزاری بسیج استان چهارمحال و بختیاری؛ کتاب "فرآیندهای فضایی مکانی در گونه شناسی مسکن روستایی" اثر آسیه میری خراجی، کارشناس ارشد جغرافیا و برنامه ریزی روستایی و دکتر سید رامین غفاری، عضو هیئت علمی گروه جغرافیای دانشگاه پیام نور منتشر شد.

این کتاب با رویکردی نوین در زمینه مسکن روستایی در قالب شش فصل و در 304 صفحه، شمارگان 300 نسخه و قیمت 16000 هزارتومان از سوی انتشارات جهاددانشگاهی اصفهان در بهار 95 به چاپ رسیده است.

از ویژگی‌های این کتاب این است که مولفان در این اثر بر آن شده اند تا با رويكردي فضايي- مكاني و در يك ارزيابي چند عامله اجزاء ساختاري- كاركردي و فرآيندهاي موثر در پيدايش فرم و گونه غالب مسكن روستايي را شناسايي کنند تا بر اساس چنين شناختي علاوه بر اینکه بستر اطلاعاتی مناسبی جهت اشراف به موضوع و مدیریت بهتر منابع و پی ریزی برنامه ها فراهم می آورند، به عنوان ابزاری توانمند در جهت هدایت سیاست ها و استراتژی ها قرار گیرد، همچنين پيشنهاداتي به منظور بهينه سازي و ارائه الگوي مطلوب و متناسب که منطبق بر نیازها بوده، براي مسكن روستايي ارائه نمایند.

آسیه میری خراجی، نویسنده این اثر در گفت و گو با به گزارش خبرگزاری بسیج استان چهارمحال و بختیاری اظهارکرد: تحول و دگرگوني گونه های معماری و سازه ای مسکن روستایی با گذشت زمان و بواسطه تاثير پذيري از فرآیندهای فضایی- مکانی همچون ديگر عناصر ساختاري موجود در بافت روستا امري اجتناب ناپذير است، اما آيا اين دگرگوني متناسب با مقتضیات جامعه روستایی مي باشد؟

وی افزود: معماری واحدهای مسکونی جدید با الگوهای بومی، تفاوت بسیاری دارد و بیش از آنکه روستایی باشد مشابه الگوهای جدید شهری است، فاصله گرفتن از الگوهای بومی و روی آوردن به الگوهای جدید، روابط فضایی، شکل و سازمان فضایی واحدهای مسکونی را دگرگون کرده و باعث ناهماهنگی آن با نیازهای زیستی- معیشتی روستائیان شده است و این موضوع می تواند زنگ خطری برای توسعة کالبدی روستایی به حساب آید، بدیهی است ادامه این روند روستاهای ما را نیز به دنبال شهرها از هویت و سیمای اصیل خود دور خواهد کرد و آنچه می ماند شالوده ای ناهمخوان با بستر فرهنگی، اجتماعی و منطقه ای است.

به گفته وی، هرچند تغییر و تحول تدریجی مبتنی بر تکامل گونه های مسکونی امری ضروری، اجتناب ناپذیر و مطلوب است؛ اما اقدامات نسنجیده و غیر علمی می تواند هویت کالبدی روستاها را از بین ببرد؛ بنابراین ضروری است در این مسیر علاوه بر انجام مطالعات دقیق، برنامه ریزی مناسب در راستای هدایت توسعه روستاها صورت پذیرد.

میری در پایان اظهار امیدواری کرد با انجام مطالعات دقیق و علمی و شناخت کافی از تمامی مسائل و نیازهای فعلی زندگی روستایی و همچنین با شناخت کافی از الگوهای سنتی مسکن روستایی، بتوان به الگوهای متناسب با کارکردهای فضایی-  مکانی و جدید دست یافت به طوری که هم مورد پذیرش روستاییان واقع شود و هم انجام وظایف نهادهای متولی روستاها نظیر بنیاد مسکن را تسهیل کند.  

به گزارش به گزارش خبرگزاری بسیج استان چهارمحال و بختیاری این کتاب می تواند مورد استفاده دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد جغرافیا، برنامه ریزی روستایی،معماری و جامعه شناسی روستایی و نیز مهندسین، مشاورین، نهادها و ادارات متولی سامان دهی مسکن روستایی و کلیه علاقه مندان به مطالعات و تحقیقات در این حوزه قرار گیرد.

ارسال نظرات