معاون بهداشت و رئیس مرکز بهداشت استان زنجان:

افزایش فعالیت بدنی عامل کاهش میزان دیابت

افزایش فعالیت بدنی برای کاهش میزان دیابت ضرورت دارد و افراد باید حداقل در هفته، 150 دقیقه فعالیت بدنی داشته باشد.
کد خبر: ۸۶۶۳۸۲۲
|
۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۱
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، معاون بهداشت و رئیس مرکز بهداشت استان زنجان در سومین روز از هفته سلامت در خطبه‌های پیش از نمازجمعه گفت: شعار هفته سلامت 95، غلبه بر بیماری دیابت نام‌گذاری شده است که از اول اردیبهشت ماه آغاز و به مدت یک هفته ادامه دارد.

سخنرانی دکتر محمدرضا صائینی افزود: میزان بروز دیابت در مناطق روستایی به‌جهت میزان فعالیت بدنی و تغذیه درست کم و استعداد ابتلای افراد به دیابت کمتر است و در مناطق شهری به‌جهت فعالیتهای ماشینی و ناسالم بودن مواد غذایی بیشتر است.

دکتر صائینی بابیان اینکه در روستاها رنج این بیماری بین 2.5 تا 5 درصد است، تصریح کرد: این میزان در شهرها 5 تا 10 درصد است.

وی اظهار کرد: دیابت زمینهساز سایر بیماریها از جمله افت میزان بینایی است که متاسفانه نخستین عامل کوری در افراد، بیماری دیابت است.

دکتر صائینی نارسایی کلیه و دیالیز را؛ از دیگر عارضههای بیماری دیابت عنوان کرد و گفت: این بیماری موجب میشود تا افراد، دچار بسیاری از بیماریهای دیگر نیز شوند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان ادامه داد: پس از تصادفات بیماری دیابت دومین عامل مرگ افراد در ایران محسوب میشود که باید تاحد ممکن کنترل شود.

رئیس مرکز بهداشت استان زنجان بااشاره به دو نوع بیماری دیابت، افزود: در دیابت نوع اول، نمیتوان به‌دلیل ژنتیکی‌بودن کاری برای بیمار انجام داد و نوع دوم به‌نوع فعالیت انسانها باز میگردد.

وی بر ضرورت افزایش فعالیت بدنی برای کاهش میزان دیابت تاکید کرد و گفت: افراد باید حداقل در هفته، 150 دقیقه فعالیت بدنی داشته باشد.

وی گفت: 35 درصد تغذیه در کشور ایران بیش از نیاز بدن انسان است که این امر موجب افزایش وزن و ابتلای فرد به دیابت میشود.

دکتر صائینی یادآور شد: اصلاح الگوی مصرف در کشور موجب میشود تا فرد بتواند 11 سال دیابت خود را به تاخیر بیاندازد که باید به این موارد توجه شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان بابیان اینکه مرحله اول طرح تحول سلامت در بخش درمان انجام شد، افزود: در این مرحله، هزینههای افراد که در زمان بستری 40 تا 50 درصد بود با اجرای این طرح به زیر 10 درصد رسید.

رئیس مرکز بهداشت استان زنجان گفت: در حال حاضر پیوند کلیه، دست و درمان ناباروری که در استان انجام میشود، بسیار ارزشمند بوده و موجب کسب موفقیتهای مطلوبی شده و همچنین در استان جراحیها و فعالیتهای درمانی نیز به مردم ارائه میشود که در قالب طرح تحول پیگیری میشود.

وی بابیان اینکه طبق طرح گسترش بهداشت، 22 خانه بهداشت استان زنجان کسری داشت که راهاندازی شده است، گفت: 464 خانه بهداشت در مراکز روستایی راهاندازی شده است

دکتر صائینی بااشاره به اینکه 9 مرکز سلامت نیز در استان در هفته سلامت کلنگزنی و در ایام دهه فجر بهرهبرداری میشود، افزود: کسری پزشکان مناطق روستایی نیز جبران شده و 100 درصد مراکز روستایی از پزشک برخوردار هستند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زنجان افزود: همه گروههای هدف زیر 14 سال در زمینه بهداشت دهان در روستاها و شهرهای زیر 20 هزار نفر از خدمات رایگان برخوردار شدند.

رئیس مرکز بهداشت استان بااشاره به راهاندازی چهار مرکز تجمیع در استان زنجان ادامه داد: دسترسی مردم به خدمات دانشگاه با راهاندازی این مراکز تسهیل شده است.

وی ادامه داد: برای خدماترسانی به جمعیت حاشیه شهر و شهرهای زیر 50 هزار نفر در مجموع 19 پایگاه سلامت راهاندازی شد و با جذب نیروهای مختلف این پایگاهها خدمات لازم را به مردم ارائه شد.

دکتر صائینی در پایان گفت: 50 درصد مبتلایان به دیابت از بیماری خود اطلاع ندارند و در این رابطه افراد باید با مراجعه به‌موقع به پزشک از بیماری خود مطلع شوند.

ارسال نظرات