یکی از تولید کنندگان مرغ گوشتی در مشگین‌شهر عنوان کرد

وام‌های پرداختی به تولیدکنندگان کمرشکن است

برات شیردل گفت: حمایت‌های دولت از تولید کنندگان تنها شعاری بیش نیست چرا که دولت با اعطای تسهیلات با سودها سرسام اور کمر تولید کنندگان را شکسته است.
کد خبر: ۸۶۶۴۱۴۶
|
۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۵

برات شیردل، مدیر عامل مجموعه مرغداری پرطلا در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج از مشگین شهر با اشاره به ظرفیت های بیش از حد مرغداری‌ها در سطح شهرستان و کشور گفت: با وجود اینکه شهرستان مشگین‌شهر در تولید مرغ گوشتی نسبت به سایر شهرستان‌ها از ظرفیت بیشتری برخوردار است اما متاسفانه هیچ اقدامی در زمینه صادرات مرغ گوشتی به خارج از کشور انجام نگرفته است.

وی افزود: در کثر نقاط جهان دولت‌ها قبل از حمایت از تولید کنندگان مرغ گوشتی زمینه‌های صادرات به خارج از کشور را فراهم می‌کنند سپس با تامین دانه‌های مورد نیاز مرغداری‌ها حمایت خود را از مرغداران اعلام می‌دارد اما متاسفانه در حال حاضر این اقدامات در این کشور هنوز محقق نشده است و در قبال ان در این کشور مبالغی که واحد پشتیبانی از مرغداری‌ها جهت خرید مرغ قیمتی اعلام می‌کند که در نهایت به ضرر تولید کنندگان منجر می‌شود.

شیردل با اشاره به اینکه این مجموعه به تولید مرغ سبز مشغول است افزود: شرایط تولید مرغ سبز یا به اصطلاح دیگر مرغ بدون مصرف آنتی بیوتیک اینگونه هست که ضمن اعلام به سازمان دامپزشکی جهت جلوگیری از هر گونه بیماری‌ها بایستی مواردی همچون قرنطینه، بهداشت، مراحل ضد عفونی(محوطه و داخل سالن) به نحو احسن رعایت شود تا مرغ در طول پرورش مبتلا به بیماری نشود.

وی خاطر نشان کرد: در طول فرایند پرورشی سازمان دام پزشکی سه بار به صورت مستمر و در بازه زمانی مختلف از مرغ های پرورش یافته نمونه گیری می‌کند و پس از تائید سلامتی مرغ تولیدی در این مجموعه مجوز فروش صادر می کند.

شیردل با اشاره به اهمیت تولید مرغ سبز افزود: پرورش مرغ سبز به دلیل اینکه در طول پرورش از آنتی بیوتیک مصرف نمی‌کند مضراتی برای سلامتی انسان نداشته و می توان به عنوان غذای سالم و بهداشتی از آن استفاده کرد.

وی افزود: اکثر مردم پرورش مرغ سبز را با پرورش ارگانیک مرغ می‌گیرند و شاید دلیل اصلی این باشد که مرغداری‌ها تمایل بیشتری به پرورش مرغ سبز ندارند حال اگر اداره جهاد کشاورزی همت به خرج دهد و با برگزاری کلاس های آموزشی در این خصوص می توان همگان را از نوع پرورش مرغ های بدون مصرف آنتی بیوتیک آگاه کرده و کیفیت پرورش را بالا برد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر هر کیلو مرغ سبز 35000 ريال به فروش می‌رسد که قیمت مصوب آن 42000 ريال می‌باشد یعنی در هر کیلو 7000 ريال به ضرر تولید کنندگان می باشد که عامل اصلی این امر عدم حمایت دولت از تولید کنندگان و ناهماهنگی ها بین دستگاه های اجرایی می‌باشد.

مدیر مجموعه مرغداری پرطلا با اشاره به پرورش مرغ بدون مصرف آنتی بیوتیک افزود: این مجموعه برای اولین بار در استان اردبیل در شهرستان مشگین‌شهر با اخذ مجوز از سازمان دامپزشکی ایجاد شده که مرغ هایی بدون مصرف انتی بیوتیک پرورش یافته و به بازار عرضه می‌شود.

شیردل خاطر نشان کرد: بالغ بر 8 میلیارد ريال در این مجموعه سرمایه گذاری شده و از سه سالن مجزا برای پرورش مرغ با پیشرفته ترین دستگاه های تهویه هوا و یک انبار غله برخوردار می‌باشد که مجموع ظرفیت سالن ها 27 هزار قطعه می باشد اما بخاطر پرورش مرغ سبز نمی‌توان از تمام ظرفیت سالن ها بهره برداری کرد لذا در حال حاضر 25 هزار قطعه در سالن های این مجموعه موجود است.

وی با ابزار گلایه مندی از شعار حمایت از تولید کنندگان افزود: حمایت‌های دولت از تولید کنندگان،شعاری بیش نیست چرا که دولت اگر بخواهد از تولید کنندگان حمایت کند می‌بایست وام‌هایی با سود کم در اختیار تولیدکنندگان قرار دهد در حالی که تسهیلات دریافتی تولید کنندگان با سود زیاد و کمر شکن همراه است که تولید کنندگان در بازپرداخت آن با مشکل مواجه شده اند.

در کشورهای اروپایی برای حمایت از تولید کنندگان وام های با بهره تک رقمی و حتی در برخی از کشورها وام های با بهره زیر یک درصد به تولید کنندگان اعطا می‌کنند اما متاسفانه در این کشور، تولیدکنندگان از وام های با بهره کمتر بی نصیب هستند که خود گویای عدم حمایت از تولید کنندگان است.

مدیر عامل مجموعه مرغداری پرطلا گفت: برای حمایت از تولیدکنندگان مرغ های گوشتی، تنها حمایتی که از دولت انتظار می‌رود افزایش اختیارات اتحادیه مرغداران و سازماندهی در فروش تولیدات است که دست دلالان را از بازار کوتاه می‌کند.

شیردل خاطر نشان کرد: شهرستان مشکین‌شهر بزرگترین قطب تولید گوشت سفید است که شهرستان‌های همچون تبریز،اردبیل و اهر حجم بزرگی از گوشت سفید خود را از شهرستان مشکین‌شهر تامین می کنند که خود گویای کیفیت عالی مرغ پرورشی می‌باشد.

وی افزود: در حال حاضر قیمت تمام شده مرغ سبز در شهرستان‌های اردبیل و اهر 48000 ريال بوده ولی در شهرستان مشکین‌شهر این قیمت به 6000 ريال افزایش می‌یابد که در برخی روزها این قیمت بیش از این نیز افزایش می‌یابد و و عامل اصلی این گرانفروشی نسبت به سایر شهرستان‌ها، پَرکن های شهرستان می‌باشد که حتی با مراجعت های رئیس اتحادیه به اداره تعزیرات حکومتی نیز نتوانستیم جوابی دریافت کنیم.

شیر دل در پایان سخنان خود به مشکلات این واحد صنفی اشاره کرد و افزود: عدم هماهنگی بین دستگاه های اجرایی و تولید کنندگان در فروش، عدم وجود صنایع بسته بندی و نبود سردخانه را می توان از مهمترین مشکلات این واحد صنفی برشمرد اما اساسی‌ترین مشکل این مجموعه نبود گاز می‌باشد که نه تنها ما بلکه تمام تولید کنندگان اطراف ما از این امر رنج می برند که امیدواریم در این سال مسئولین شهرستانی همت بخرج دهد و مشکل تولید کنندگان را برطرف سازند.

ارسال نظرات