واکنش سفیر سابق ایران در ایتالیا به اظهارات سیف در گفتگو با «بسیج»:

2 میلیارد دلار اوراق بهادار را دولت اصلاحات خریداری کرده نه دولت سابق/وارونه‌نمایی اصل ماجرا ریشه در نگاه سیاسی دارد

ظهره وند گفت: سرمایه گذاری در بانک کانادا خلافی بوده که توسط کارشناسان بانک مرکزی در دولت خاتمی صورت گرفته است و اوراق بی نام و زمان دار خریداری نمودند که خرید این اوراق قبل از دولت سابق صورت گرفته و فقط زمان سر رسیدش با دولت قبل تقارن داشته است.
کد خبر: ۸۶۶۴۲۶۸
|
۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۸

ابوالفضل ظهره وند، سفیر سابق ایران در ایتالیا در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج در واکنش به اظهارات رئیس کل بانک مرکزی که ریشه غارت 2 میلیارد دلار از اموال بلوکه شده ایران را اقدامات دولت قبل دانسته و گفته است اوراق بهادار دلاری توسط دولت قبل خریداری شده بود، اظهار داشت: نکته قابل توجه این است که این سرمایه گذاری تخلفی بوده که توسط بانک مرکزی در دولت اصلاحات صورت گرفته است و اکنون به دولت سابق نسبت می دهند.

وی ادامه داد: مساله به این صورت بوده است که در دولت اصلاحات در یک بانک کانادایی سرمایه گذاری و اوراق بی نام و زمان دار خریداری کردند و در حقیقت خرید این اوراق به قبل از دولت نهم مربوط می شود و تنها زمان سر رسیدش با دولت قبل تقارن داشته است.

ظهره وند تصریح کرد: در دولت اصلاحات، این اوراق را یک بانک کانادایی به عنوان بانک عامل و امین بانک مرکزی ایران خریداری کرده و در صندوق ذخائر ارزی و معتبر نگهداری می کرده است که در پایان پنج سال و زمان سر رسیدش قاعدتا باید تبدیل به دلار می شده است که همان موقع بانک کانادایی می‌گوید امکان نگهداری این پولها را ندارد؛ در نتیجه بانک مرکزی به عنوان کار فرما می گوید که پولها به obey bank   در رم منتقل شود و به عنوان اینکه می خواهند در کشورهای دیگر هم اعتبار داشته باشند، نخواستند که این پول داخل ایران بیاید.

وی ادامه داد: سال 87 ماجرا توسط خانواده سربازان امریکایی کلید خورد و آنها دنبال گرفتن غرامت از ایران بودند و برای این کار از پلیس فدرال امریکا کمک گرفتند و به دلیل خیانت مدیر عامل بانک مذکور، ماجرای پول های ایران در این بانک فاش و این پول ها بلوکه می‌شود.

ظهره وند در خصوص تخلف صورت گرفته گفت: به اعتقاد بنده باید با معاون بین الملل بانک مرکزی وقت برخورد قاطع شود، چرا که ذخائر ارزی بانک مرکزی را سرمایه گذاری کردند و اوراق دشمن را خریداری نمودند و قطعا برای این کار، باید مصوبه داشته باشند.

وی با اشاره به صحبت های اخیر رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر اینکه این اقدامات به دولت سابق بر می گردد، بیان داشت: علت واکنش مسئولان دولتی و اظهار نظرهای غیرمنصفانه، ریشه در نگاه سیاسی دارد و از هر روشی برای تخریب دولت قبل استفاده می کنند اما باید به صراحت بگویم که این موضوع ارتباطی به دولت نهم و دهم نداشته است و ریشه آن به دولت خاتمی بر می گردد.

ظهره ونده خاطر نشان کرد: ما در طول دوران دفاع مقدس صدها هزار جانباز شیمیایی داشتیم که به دلیل جنایت برخی از کشورها مثل آلمان در فروش مواد شیمیایی به صدام صورت گرفته است که هیچ گاه به طور جدی برای گرفتن غرامت از این کشورها اقدام نکرده ایم.

ظهره وند تاکید کرد: آقای سیف و مسئولان بانک مرکزی که از هر تریبونی بر علیه دولت قبل استفاده می کنند بدانند که این روش آنها غلط است؛ اصل موضوع خریداری اوراق بهادار دلاری به دولت اصلاحات برمی گردد؛ جالب اینجاست که در دولت قبل اصلا این مساله که اصل اقدام آن به دولت خاتمی بر می گردد برجسته نشد و با نگاه ملی موضوع پیگیری شد اما اکنون آقایان اقدام انجام نشده را به دولت قبل نسبت می دهند.

وی گفت: شایسته نیست دولتی که سرکار می آید، جناحی رفتار کند.

ارسال نظرات