طرح های اقتصاد مقاومتی فرصتی راهگشا برای توسعه اشتغال در لرستان

اراده ضعیف دولت ها در ادوار مختلف و همچنین بی انگیزگی سرمایه گذاران بخش خصوصی برای سرمایه گذاری و اشتغالزایی در استان لرستان این استان را به یکی از بیکارترین نقاط کشور تبدیل کرده است و با این حال شاید بتوان از طرح های اقتصاد مقاومتی به عنوان فرصتی راهگشا برای توسعه اشتغال در لرستان نام برد.
کد خبر: ۸۶۶۷۷۲۷
|
۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۹

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از لرستان، بدون شک امروز که کشور با معضل بیکاری دست به گریبان است با اولویت قرار دادن طرح های اقتصاد مقاومتی که راه اندازی آنها با سرمایه اندک نیز امکان پذیر است هم می توان به جنگ با بیکاری رفت و هم می توان فرصت های جدید را برای شکوفایی اقتصادی در کشور و از جمله در استان لرستان فراهم کرد. در ادامه به بررسی عملکرد و توانمندی های برخی از واحدهای تولیدی اقتصاد مقاومتی لرستان و موانع پیش روی آنها از لسان مجریان این طرح ها خواهیم پرداخت.

جذب سرمایه گذار در قالب طرح اقتصاد مقاومتی پرورش شتر مرغ

جدیدی مجری طرح اقتصاد مقاومتی پرورش شتر مرغ در شهرستان ازنا در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج ضمن تشریح جزئیات اجرای این طرح گفت: پس از دریافت 60 میلیون تومان تسهیلات از محل تسهیلات اقتصاد مقاومتی بسیج سازندگی شهرستان ازنا طی دو مرحله و با اختصاص 20 میلیون تومان به عنوان سرمایه شخصی طرح پرورش شتر مرغ را در مجموع با اعتبار 80 میلیون تومان و با پرورش 60 شترمرغ از مرداد ماه سال گذشته آغاز کردم که پس از موفقیت در مرحله اول پرورش یک سرمایه گذار حاضر شد که با اختصاص 100 میلیون تومان در توسعه این طرح مشارکت کند.

وی با بیان اینکه با توجه به استفاده از ظرفیت سرمایه گذار و افزایش سرمایه طرح اقتصاد مقاومتی پرورش شتر مرغ مرحله دوم این طرح از اردیبهشت با خریداری 200 قطعه شتر مرغ کلید می خورد، افزود: سود مرحله اول پرورش شتر مرغ که از مرداد تا اسفند سال 94، به طول انجامید حدود 15 میلیون تومان بوده است که با توجه به اینکه اولین تجربه در پرورش شتر مرغ برای من بوده است سود قابل قبولی است؛ اگر چه می توانستیم بیش از این سود کسب کنیم.

مجری طرح اقتصاد مقاومتی پرورش شتر مرغ در ازنا گفت: در راستای توسعه این طرح در حال حاضر یک قطعه زمین به مساحت 2500 متر مربع و با اجاره ماهیانه یک میلیون و 200 هزار تومان را اجاره کرده ایم؛ البته امیدواریم که با برخورداری از حمایت های بسیج سازندگی و یا تسهیلات دولتی بتوانیم یک قطعه زمین را برای ساخت فضای مناسب جهت پرورش شتر مرغ خریداری کنیم چون حداقل برای پرورش شتر مرغ مولد در کنار شتر مرغ گوشتی که می تواند سوددهی خوبی داشته باشد نیازمند یک فضای مناسب هستیم.

جدیدی ادامه داد: در مرحله اول طرح پرورش شترمرغ از طریق هماهنگی با کشتارگاه و اداره دامپزشکی ازنا مجوز کشتار و فروش شتر مرغ ها اخذ شد و به دنبال آن گوشت شترمرغ ها در ازنا، خرم آباد و شهر اراک با قیمت هر کیلو 34 تا 38 هزار تومان در بازار عرضه شد.

سود 5 میلیون تومانی تولید قارچ در دوره 2 ماهه

علی ترکاشوند از طلایه داران برتر اقتصاد مقاومتی کشور و مجری طرح پرورش قارچ در بروجرد نیز ضمن تشریح جزئیات این طرحبیان کرد:این واحد اقتصاد مقاومتی با تولید 1800 تا دو هزار کیلوگرم قارچ در سال 94 به عنوان یکی از واحدهای برتر کشور در عرصه اقتصادی مقاومتی معرفی شده است.

وی با بیان اینکه هر دوره دو ماهه برداشت محصول بین چهار تا پنج میلیون تومان سود دهی دارد افزود: در حال حاضر چهار نفر در این واحد تولیدی که در فضایی به مساحت 200 متر راه اندازی شده است مشغول به کار هستند.

مجری طرح اقتصاد مقاومتی پرورش قارچ با اشاره به اینکه فضایی که در آن به تولید قارچ می پردازیم یک ساختمان مخروبه متعلق به سپاه شهرستان بروجرد است که پس از بازسازی در این راستا به کار گرفته شد گفت: در مجموع با دریافت 10 میلیون تومان تسهیلات اقتصاد مقاومتی توانستیم که این واحد تولیدی را راه اندازی کنیم.

ترکاشوند ادامه داد: علاوه بر اینکه در زمینه پرورش قارچ از لحاظ کمی و کیفی رشد داشتیم، توانستیم مشکلات بازاریابی و فروش را که دچار آسیب شده بود را حل و یک موسسه با عنوان تعاونی تولیدکنندگان قارچ تاسیس کنیم که کل تولیدکنندگان قارچ شهرستان در قالب این تعاونی پوشش داده شوند.

وی با اشاره به اینکهبه حوزه های دیگر غیر از پرورش قارچ نیز توجه داشتیم؛ ازاین رو اقدام به تاسیس چند تعاونی دیگرازجمله تعاونی ماکیان بومی، زنبورعسل، صنایع دستی، ماهیان سردآبی و گرمآبی و دیگر عرصه های اقتصاد مقاومتی درشهرستان بروجرد کردیم افزود:در حال حاضر نیز با همکاری سازمان بسیج سازندگی بروجرد پیگیر تامین فضای مناسب جهت راه اندازی نمایشگاه دائمی عرضه مستقیم محصولات اقتصاد مقاومتی هستیم هستیم تا کل محصولات تولیدی در قالب طرح های اقتصاد مقاومتی شهرستان را در آن به فروش برسانیم.

مجری طرح اقتصاد مقاومتی پرورش قارچ در بروجرد گفت: آینده اقتصاد مقاومتی را روشن می بینم و اطمینان دارم که کسانی که امروز نگاهشان به بیرون از کشور است در آینده نه چندان دور به اشتباه خود پی خواهند برد و مجبور خواهد شد که به توانمندی های داخل کشور اتکاء و اعتماد کنند.

از سود 30 میلیونی پرورش شتر مرغ تا صدور حکم تخریب مزرعه

مجری طرح اقتصاد مقاومتی پرورش شترمرغ در نورآباد نیز به تشریح عملکرد این واحد اقتصاد مقاومتی پرداخت و بیان کرد: فعالیت این واحد با پرورش 50 قطعه شتر مرغ و با صرف 20 میلیون تومان سرمایه شخصی از از سال 91 شروع شد.

پیرمحمدی با بیان اینکه پس از دو دوره پرورش شتر مرغ در این مزرعه ضمن بازدید مسئول بسیج سازندگی شهرستان با پرداخت 30 میلیون تومان وام تسهیلات اقتصاد مقاومتی جهت توسعه این طرح موافقت شد، ادامه داد: با دریافت این تسهیلات و شراکت فرد دیگری تعداد شتر مرغ ها را به 120 قطعه افزایش دادیم.

وی اظهار کرد: با افزایش تعداد شترمرغ ها به 120 قطعه سود دهی این مزرعه به 25 تا 30 میلیون تومان در دوره 10 ماهه افزایش یافته است.

مجری طرح اقتصاد مقاومتی پرورش شتر مرغ با بیان اینکه در هر حال حاضر سه نفر در این مزرعه فعال هستند گفت: با وجود اینکه این مزرعه دارای تاییدیه بسیج سازندگی شهرستان دلفان برای پرورش شتر مرغ است؛ اما به دلیل شکایت سازمان امور اراضی شهرستان به بهانه اینکه کاربری زمین محل پرورش شتر مرغ زراعی است دادگاه رای تخریب و پرداخت جریمه را صادر کرده است.

پیرمحمدی ادامه داد: با مراجعه به مدیریت اراضی سازمان جهاد کشاورزی استان و ارائه مجوز سازمان بسیج سازندگی با ادامه فعالیت این واحد اقتصاد مقاومتی موافقت شده است و بااین حال امیدواریم که مسئولان شهرستان نیز مساعدت لازم را به عمل آورده و با توجه به وضعیت بد اشتغال مانع اجرای حکم شوند.

روشن شدن چراغ تولید با دریافت تسهیلات اقتصاد مقاومتی

دریکوند مجری طرح اقتصاد مقاومتی پرواربندی گوساله در شهرستان دورود نیز با اشاره به اینکه این واحد با ظرفیت پرواربندی 50 راس گوساله با اعتبار 200 میلیون تومان سرمایه شخصی اخیرا احداث شده است گفت: پس از اتمام عملیات ساخت این واحد تولیدی سرمایه لازم را برای خریداری گوساله در اختیار نداشتم به همین دلیل با استفاده از منابع اقتصاد مقاومتی 25 میلیون تومان وام دریافت کردم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در این واحد تولیدی با وجود دارا بودن ظرفیت پرواربندی 50 راس گوساله تنها هشت راس گوساله وجود دارد، افزود: اگر چه سقف وام دریافتی کم بوده است؛ اما اگر همین میزان تسهیلات را دریافت نمی کردیم امکان راه اندازی این واحد را نداشتم.

مجری طرح پرواربندی گوساله در شهرستان دورود خواستار افزایش سقف تسهیلات اقتصاد مقاومتی شد و گفت: در صورت تخصیص تسهیلات می توان ظرف یک سال از ظرفیت این واحد به طور کامل استفاده کرد؛ البته انتظار داریم که مدت بازپرداخت این تسهیلات افزایش و سود آنها با هدف حمایت از تولید ملی کاهش یابد.
ارسال نظرات