واردات ۳ هزار میلیاردتومانی لوازم آرایشی؛ راست است یا دروغ؟!

بررسی‌ها نشان می‌دهد که هر ساله حداقل معادل یک میلیارد دلار یعنی ۳ هزار میلیارد تومان ارز برای واردات مواد آرایشی از کشور خارج می‌شود .
کد خبر: ۸۶۶۷۸۱۳
|
۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۹

به گزارش خبرگزاری بسیج، 3 هزار میلیارد تومان؛ با شنیدن این عدد حتماً بیاد اختلاس 3 هزار میلیاردی معروف می‌افتید. اما متاسفانه این رقم علاوه بر اختلاس معروف، مربوط به حجم واردات یک کالای غیر ضروری و غیر استراتژیک و مصرفی کشورمان است، کالایی که در دیدار اخیر رهبر انقلاب با کارگران، واردات فراوان آن مورد انتقاد جدی ایشان قرار گرفت. یک بار 3 هزار میلیارد اختلاس شد، اما این کالای مصرفی سالی 3 هزار میلیارد ارز را از کشور ما به خارج می فرستد.

 این کالای غیراستراتژیک مصرفی متاسفانه مواد آرایشی است. بررسی ها نشان می‌دهد که هر ساله حداقل معادل یک میلیارد دلار یعنی 3 هزار میلیارد تومان ارز برای واردات مواد آرایشی از کشور خارج می شود و اینکه رهبر انقلاب در دیدار با کارگران پرسیدند که "من نمی دانم اینکه می گویند واردات لوازم آرایشى در کشور چند میلیارد دلار است، راست است یا نه؟ اگر راست باشد بد است". متاسفانه راست است.

برای پی بردن به اهمیت موضوع و شدت فاجعه لازم است بدانیم که با 3 هزار میلیارد تومان می توان یارانه یک ماه کل کشور را پرداخت کرد یا می توان یک نیروگاه برق 700 مگاواتی تاسیس کرد. یعنی می توان با اصلاح همین رفتارهای کوچک مصرفی کارهای بزرگی را رقم زد.  
آمریکا، اتحادیه اروپا و ژاپن سه تولید کننده بزرگ لوازم آرایشی جهان هستند و خانم های محترم ایرانی دست در دست هم، ایران را به رتبه هفتم مصرف این مواد در جهان رسانده اند. این در حالی است که ایران از نظر جمعیتی رتبه هفده ام دنیا را دارد. این موضوع بدین معنی است که در ایران تقاضای این کالای مصرفی از متوسط جهانی بسیار بیشتر است و این نشان دهنده افراط در رفتار مصرفی مصرف کنندگان و وارد کنندگان این کالا می باشد. پیشنهاد این است که حداقل در مصرف و واردات این کالا تدبیر و تعادل معیار امور باشد.
شاید مصرف کنندگان محترم  مواد آرایشی در کشورمان نتوانند مسله وابستگی یک کشور از نظر ارزی به واردات مواد آرایشی را ادراک کنند اما لااقل ادراک کنند که  ۲۵ تا ۳۰ درصد کل این محصول قاچاق و به خاطر غیر استاندارد و تقلبی بودن موجب بروز عوارض جسمی و صدمه پوستی و بیماری‌هایی چون آلرژی پوست، زخم‌های پوستی و حتی سرطان می‌شود. البته آمار  غیر رسمی از قاچاق بودن بیش از 50 درصد مواد آرایشی خبر می دهد.
مادران و زنان کشورمان، هم برای خود و هم برای یاد دادن به کودکان خود باید بدانند که کسانی که در تاریخ نامی از خود بجای گذاشته اند، مصرف کنندگان بزرگی نبوده اند، بلکه سازندگان و  تولیدکنندگانی بزرگ بوده اند.
قطره ها وقتی باهم باشند دریا می شوند؛ زن ایرانی، دختر ایرانی و مادر ایرانی ، از همین امروز تصمیم بگیرید که به اشتغال برادران، پدران و همسران خود کمک کنند و خرید کالاهای خارجی را کاهش دهند. زیرا در اقتصاد اگر مصرف و مصرف کننده جهتی را مشخص کنند تولید همان جهت را انتخاب می کند.
زنان اگر بخواهند می توانند......
اما روی دیگر انتقاد رهبر انقلاب در مورد واردات وافر مواد آرایشی قطعاً متوجه دولت محترم است که تعرفه های وارداتی بسیار کمی وضع می کند و به این بهانه که قاچاق صورت می گیرد تعرفه ها را پایین نگه می دارد. اما این گونه حل کردن مسله در واقع پاک کردن صورت مسله است. دولت محترم باید در جلوگیری جدی از قاچاق با همکاری نیروی انتظامی و قوه قضاء وارد عمل شود و قاچاق های سازمان یافته را ریشه کن کند تا هم تولیدکننده داخل توان تنفس پیدا کند و هم تعرفه ها بتوانند بصورت کارآمد عمل کنند تا همین کارآمدی تعرفه ها و جلوگیری از قاچاق عایدی بیشتری را نصیب دولت کند در این صورت است که می توان برای خروج اقتصاد کشور از وابستگی به درآمدهای نفتی برنامه ریزی نمود.

ارسال نظرات