گفتگو با آموزگاری که کشاورز نمونه شد

"ما میتوانیم" ماندگارترین سرمشق یک معلم/کشاورزان موتور محرک اقتصاد مقاومتی

معلم و کشاورز نمونه‌ای که معتقد است معلمان با عمل به مبانی دینی و به کار بستن آموزه‌های دینی باید نقش بسیار مهم خود در فرهنگ‌سازی در بین دانش‌آموزان را ایفا کنند.
کد خبر: ۸۶۶۸۹۹۰
|
۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۲

به گزارش سرویس بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی خبرگزاری بسیج، دوازدهم اردیبهشت روزی که در یکی ازبرگهای تقویم به نام روز معلم نامگذاری شده ازاین رو  به مناسبت این روز سراغ علی عیدی مردی رفته که در کنار شغل شریف آموزگاری با کشاورزی روزگار می گذراند حال ضمن معرفی او گفتگوی ما را با او در زیر می خوانید:

علی عیدی متولد 1340 در استان خوزستان دیپلم و رشته کشاورزی شاخه آبیاری و گندم کار نمونه است او سال 57 در این رشته فارغ التحصیل شد و بعد ازورود به جهاد سازندگی حدود 23 ماه درآنجا مشغول به کار شد و سپس به استخدام آموزش و پرورش در آمد.

چرا تدریس درآموزش و پرورش را انتخاب کردید؟

از کودکی به شغل معلمی و خبرنگاری علاقه داشتم اما حضور من در وادی کشاورزی بر مبنای علاقه صورت نگرفت از آنجا که جهاد سازندگی شورایی در روستای محل زندگی ام داشت بنابراین از ما خواست تا 2 نفر را جهت آموزش در زمینه سموم گیاهی و نباتی و ادوات کشاورزی به جهاد سازندگی معرفی کند کی یکی از آن دو نفر من بودم بنابراین دو ماهی در دانشگاه شهید چمران اهواز سموم شناسی را فرا گرفتم و سپس وارد اموزش و پرورش شدم.

حدود چند سال است که به شغل شریف معلمی مشغول هستید؟

31سال است که با اموزش و پرورش همکاری دارم و بعد از بازنشستگی در سال 91 مجددا دعوت به کار شدم.

آیا از شرایط تدریس و شغل معلمی راضی هستید؟

کار همراه با علاقه ،در هر شرایطی لذت بخش است با بچه ها بودن برای خودش دنیا و عالمی دارد من به معلمی و تدریس به عنوان یک شغل نگاه نمیکنم معلم موفق بودن عشق و علاقه می خواهد. چرا که به یاد دارم در آن زمان همراه چند تن از هم شهری هایم برای تدریس به آموزش و پرورش آمدیم اما آنها بعد از دیدن وضع اقتصادی و در آمد کم این شغل از ادامه ی راه منصرف شدند ولی من چون از کودکی به این حرفه علاقه داشتم تا الان با عشق این کار را ادامه دادم.

با توجه به سابقه ی طولانی در این شغل ویژگی یک معلم خوب را چه چیزی میدانید؟

تزکیه نفس اولین ویژگی این راه پر پیچ و خم است شناختن حلال و حرام ،مقید به شرایط شرعی بودن علم به روز داشتن ، دنبال تحقیق و پژوهش بودن ،اطلاعات معلم و همچنین پا به پای بچه ها و شرایط روز جامعه باشد چرا که بچه های امروز را نمی توان با رعب و وحشت ساکت کرد اینها پاسخ درست می خواهند.

دانش اموز خوب از نظر شما چه گونه فردی است؟

دانش آموز در عین رعایت ادب و نزاکت باید فعال باشد ، در بحث های علمی شرکت کند ،منزوی نباشد و برای فراگیری علم به مدرسه بیاید چراکه برخی از دانش آموزان تنهابرای بطالت وقت و فرار از خانه به مدرسه می آیند.

وضعیت آموزش و پرورش حال حاضررا با سال های گذشته چگونه ارزیابی می کنید؟

آموزش و پرورش خصوصا بعد از جنگ جهش خوبی داشته، درآن سال ها من مدیریت یکی از مدارس را به عهده داشتم وبرای تهیه ی یک پاکت گچ باید مدرسه را یک روز تعطیل می کردم تا به اداره برم ولی در حال حاضر در اکثر مدارس حتی در دورترین روستاها اگر مدیر فعالی باشد کلاس های هوشمند داریم.

خوشبختانه امروز از لحاظ آموزش، تجهیزات و امکانات هیچ کمبودی نداریم بلکه ازضعف های چون تربیتی و اخلاقی دانش آموزان رنج می بریم که برخی از این مسائل برون سازمانی است و دست معلم و آموزش و پرورش نیست بلکه مربوط به والدین، رسانه های جمعی و ماهواره ها است هرچند تمام این موارد قابل کنترل هست.

توصیه شما به والدین درخصوص استفاده از رسانه های جمعی و ماهواره ها که منجر به انحراف کشیدن فرزندانشان در مسیر کسب علم و دانش میشود، چیست؟

ما در مدارس خود در جلسه انجمن اولیا و مربیان از کارشناسان آسیب های اجتماعی و مشاوران در این زمینه دعوت میکنیم تا راهکار های لازم را به خانواده ها ارائه دهند و آنان را در صورت بروز چنین مشکلاتی هوشیار و آگاهی سازند چراکه ما نباید بچه ها را از این ابزارها بترسانیم اگر در مسیر درست بکارگرفته شود میتواند به عنوان ابزار مفید جهت آموزش و تربیت تاثیرگذار باشد.

به نظر شما از لحاظ فرهنگی وضعیت دانش آموزان به چه شکل است؟

مدرسه جایی است که انتظار می رود از لحاظ فرهنگی سرآمد باشد، بنابرین برای آگاه سازی دانش آموزان قبل از هر چیز لازم است خود ما معلمان آگاه باشیم و رفتارمان سنجیده بوده و ازلحاظ فرهنگی غنی باشد ، تا بتوانیم الگوی مناسبی برای دانش آموزان مان باشیم.

با توجه به اینکه در چندین مدارس تدریس کردم من نظرم مخالف آن عده ای است سیاه نمایی میکنند ما دانش آموزان پاک نیت و خوب بسیار داریم و این امر طبیعی است بطورمثال اگر یک مشت گندم را در نظر بگیرم به ندرت دانه های سیاه زده دیده میشود بنابراین تعداد این دانش آموزان کم هست و اگر به دادشان نرسیم میتواند خطرناک باشد.

کمی درباره خواسته خود و مطالبات این قشر از آموزش و پرورش برایمان، بگویید؟

مشكلات معيشتي از مهم‌ترين مشكلاتي است كه فرهنگيان سال‌هاي سال با آن دست به گريبان بوده‌اند و به‌رغم تمام اعتراضاتي كه به اين موضوع مي‌شود اما هنوز اقدام مفيدي در اين باره صورت نگرفته من همچنان حقوق بازنشستگی را دریافت میکنم و پس از دعوت به همکاری مجدد یک ریالی نگرفتم و باید گفت قشر معلم ما افراد نجیب و صبوری هستند.

چرا وارد عرصه کشاورزی شدید؟

کشاورزی از اجدادمان به ارث رسیده و درکنار شغل معلمی هرگز کشاورزی بر سرزمین را ترک نکردم.

باتوجه به اینکه کشاورز نمونه هستید، توصیه شما به کشاورزان برای پیشرفت و توسعه در کارشان چیست؟

امروزه با مکانیزه شدن صنعت کشاورزی، کشاورزان باید خود را موظف به حضور در کلاس های که سازمان بسیج جهت آموزش افزایش بهره وری و ارتقای محصولات کشاورزی در مساجد برگزار می کند، شرکت کرده تا اطلاعات مورد نیاز را در این زمینه کسب کنند همچنین در این راستا باید بحث بیمه ای کشاورزان و آموزش را مورد توجه قرار داد.

به نظر شما علت اینکه کشاورزان حاضر نیستند از تکنولوژی و علم روز جهت افزایش بهره وری و ارتقای محصولات خود استفاده کنند، چیست؟

در حال حاضر باتوجه به مقاومت های که در بحث کشاورزی خرد و سنتی وجود دارد دلیل این مهم آن است که فراگیری دانش و اطلاعات روز برای کشاورزان هزینه ساز است بنابراین دولت در این زمینه باید حمایت و توجه بیشتری به بخش کشاورزی داشته و توان بازاریابی محصولات کشاورزی را نیز بهبود ببخشد.

اگر مروج و مهندس کشاورزی مزایای کشاورزی در سطح وسیع را نسبت به کشاورزی خرد برای کشاورزان توجیه کند قطعا آنان این تکنولوژی را خواهند پذیرفت.

نقش فرهنگیان در راستایی تحقق شعار سال"اقتصاد مقاومتی؛ اقدام وعمل" چیست؟

ما در بحث فرهنگی دچار یک نوع خودباختگی شدیم و نسبت به ارزش های غنی اسلام بی خبر هستیم، معلمان با عمل به مبانی دینی و به کار بستن آموزه های دینی باید نقش بسیار مهم خود در فرهنگ سازی در بین دانش آموزان را ایفا کنند و جوانان را به این باور برسانند که نه تنها نسبت به فرهنگ غرب هیچ کم و کاستی نداریم بلکه با داشتن ارزش های اسلامی از آنان پیشرفته ترهستیم همچنین درزمینه کشاورزی باید بحث اقتصاد مقاومتی را به خانه هایمان بیاوریم.

شما به عنوان یک معلم ولایت مدار چه میزان فرمایشات و منویات مقام معظم رهبری را سرلوحه کار خود قرار داده اید؟

همیشه تلاشم این بوده که بتوانم در مسیری قدم بردارم که رضایت و خشنودی خدا را در نظر بگیرم. اگر تمامی افراد در هر شغل و حرفه ای فرمایشات رهبر را سرلوحه کارشان قرار دهند بی شک کشورمان موفق ترین کشور دنیا را خواهیم داشت از این رو فرمایشات رهبری براین مبنا است که بتوانیم یک ایران مستقل،آباد و به دور از هرگونه وابستگی از لحاظ اقتصادی، فرهنگی داشته باشیم.


ارسال نظرات
آخرین اخبار