دانشمند بیوشیمی کشور در جهاددانشگاهی استان اردبیل

جهاددانشگاهی با تولید دانش فنی می‌تواند در کاهش واردات دارو و صنعت نقش ایفا نماید.
کد خبر: ۸۶۶۹۶۰۱
|
۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۷:۳۱

به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و از مدیران با سابقه انستیتو پاستور ایران گفت: جهاددانشگاهی با تولید دانش فنی و بهره‌گیری از منابع موجود در کشور می‌تواند در کاهش واردات دارو و صنعت نقش بسزایی ایفا نماید.

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی واحد استان اردبیل، پروفسور عظیم اکبرزاده خیاوی با بیان این مطلب در دیدار با رئیس جهاددانشگاهی واحد استان اردبیل افزود: جای تاسف دارد که ایران اسلامی با داشتن جمع کثیری از گیاهان دارویی، یکی از وارد کننده‌های دارو است و نمی‌تواند از داشته‌های خود استفاده بهینه داشته باشد.

وی جهاددانشگاهی را یکی از مجموعه‌های پاک و سالم اعلام و خاطرنشان کرد: این نهاد در سال‌های اخیر توانسته است به پیشرفت‌های خوبی در زمینه علمی و پژوهشی دست یابد و این نشان دهنده توان این نهاد برای یافتن فنون و علوم جدید جهت رفع نیازهای کشور است.

دانشمند بیوشیمی کشور از چند شغله بودن مدیران و روسای ادارات و مراکز آموزش عالی کشور انتقاد و تصریح کرد: از جهاددانشگاهی انتظار می‌رود برای یافتن راهکارهای لازم برای رفع این معضل اتاق فکر تشکیل دهد و خود با بکارگیری سیستم مدیریتی موفق و کارآمد، الگوی نهادهای دیگر باشد.

اکبرزاده خیاوری با بیان اینکه در حال حاضر کشور با اقتصاد ضعیف و رکود دست و پنجه نرم می‌کند اظهار داشت: برای برطرف کردن این مشکل ما نیاز به تولید دانش فنی، کاهش واردات و افزایش صادرات داریم.

در این دیدار رئیس جهاددانشگاهی واحد استان اردبیل ضمن تقدیر از حضور پروفسور اکبرزاده خیاوی در جهاددانشگاهی، گفت: این واحد با راه‌اندازی اولین مزرعه گیاهان دارویی استان تلاش خود را برای توسعه کشت گیاهان دارویی و فرهنگ سازی مصرف آن به کار گرفته است اما نبود صنایع تبدیلی و عدم حمایت مسئولین استانی باعث شده است که این فعالیت نتواند انتظارات لازم را برآورده نماید.

رامز نصیری صالح با اشاره به اینکه استان اردبیل یکی از قطب‌های گیاهان دارویی کشور است خاطرنشان کرد: در صورت بهره‌برداری بهینه و فرآوری محصولات آن، تا حدود زیادی از وابستگی کشور به واردات دارو کاسته می‌شود.

وی از آمادگی جهاددانشگاهی استان اردبیل برای تشکیل انجمن نانو کشاورزی و همکاری برای یافتن راهکارهای لازم برای توسعه کشور و استان خبر داد.





خبرنگار: صغرا جوادی

ارسال نظرات