یک جامعه‌شناس:

آسیب‌های اجتماعی در کشور ما ناشی از فقر اجتماعی است/ طراحی سامانه مجازی آموزشی در زمینه حقوق بیمار

یک جامعه شناس گفت: بیشتر آسیب‌های اجتماعی در کشور ما ناشی از فقر اجتماعی است؛ درواقع فقر اجتماعی را باید از دو بعد مورد بررسی قرار دهیم اول بعد اقتصادی و دیگری از نظر آموزشی.
کد خبر: ۸۶۶۹۸۱۱
|
۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۹

به گزارش خبرگزاری بسیج، پرویز رضا میرلطفی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان و جامعه‌شناس با اشاره به اینکه بیشتر آسیب‌های اجتماعی در کشور ما ناشی از فقر اجتماعی است گفت: فقر اجتماعی را باید از دو بعد مورد بررسی قرار دهیم اول بعد اقتصادی و دیگری از نظر آموزشی که باید تأکید کرد در مناطق محروم فقر ناشی از کمبود آموزش باعث بسیاری از آسیب‌های اجتماعی می‌شود.


عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با بیان اینکه حاشیه نشینی از مباحث مهم در استان زاهدان به شمار می‌رود، تصریح کرد: این موضوع مهم‌ترین معضلی است که باعث پیدایش بزهکاری، شغل کاذب، اعتیاد، کودک کار و رعایت نکردن موازین بهداشتی، سلامتی و اجتماعی می‌شود و یا به عبارتی هر گونه مؤلفه‌هایی که در جامعه قانون‌مدار نیاز است در حاشیه نشینی به چشم نمی‌خورد.

 

طراحی سامانه مجازی آموزشی در زمینه حقوق بیمار

این جامعه‌شناس ضمن اشاره به اینکه در زمینه حقوق بیمار موفق به طراحی سامانه مجازی آموزشی شده که در کشور نیز به ثبت رسیده است، افزود: این سامانه طوری برنامه‌ریزی شده است که در زمان مراجعه به بیمارستان، بیمار می‌تواند از تمام موارد مثل هزینه درمان مطلع شده و بتواند در کمال اختیار آنچه مورد نظر دارد انتخاب کند.

 

یکی از مشکلات بیماران آگاهی نداشتن از حقوق‌ خود است


میرلطفی، با بیان اینکه اقدامات مختلفی برای بیماران در حوزه بهداشت و درمان صورت می‌گیرد، ادامه داد: یکی از مشکلاتی که بیماران با آن مواجه هستند آگاهی نداشتن از حقوق خود است که با طرح مذکور اصل خود اختیاری بیمار رعایت می‌شود و این در صورتی است که بتوانیم آگاهی لازم را به بیمار برسانیم و او می‌تواند با رضایت کامل از خدمات مورد نظر استفاده کند.

 

وی افزود: در این طرح سعی کردیم بیمار با اطلاع از وضعیت موجود، همکاری درست و با اطلاع قبلی بداند در حال حاضر چه تصمیمی بهتر است برای حل مشکل خود بگیرد.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با توضیح چگونگی کارکرد این طرح گفت: در این مجموعه که در قالب مانیتور LED طراحی شده و در دو جهت مطالب را بر صفحه نمایش می‌دهد؛ یک صفحه در قسمت جلو و صفحه دیگر در قسمت پشت مانیتور است که بیمار می‌تواند در یک سمت اطلاعاتی که مورد نیاز است را مطالعه کند.

 


نهادینه کردن مسئله در ذهن افراد از اصول جامعه‌شناسی است


میرلطفی ادامه داد: در سمت دیگر مانیتور که به صورت آموزشی است پزشکان و کادر درمانی می‌توانند اطلاعاتی که در مورد اقدام‌ها، امکانات و غیره دارند بر روی صفحه مانیتور در اختیار بیمار قرار دهند و بیمار بعد از این مرحله می‌تواند تصمیم‌ نهایی را بگیرد.

ارسال نظرات