عضو انجمن مدرسان اقتصاد مقاومتی در گفتگو با «بسیج»:

بانکها منابع قرض الحسنه را وام بانکی با سود بالا می دهند

قاسم رستم پور گفت: برخلاف ادعای مسئولان بانکی که این مصوبه پشتوانه بانکی ندارد، گزارش 14455 مرکز پژوهش های مجلس به صراحت به عملی بودن این قانونی صحه می گذارد.
کد خبر: ۸۶۷۰۲۸۰
|
۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۰
قاسم رستم پور کارشناس اقتصادی عضو انجمن مدرسان اقتصاد مقاومتی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، با اشاره به مصوبه مجلس در پرداخت وام 10 میلیون تومانی و مخالفت بانک‎ها اظهار داشت: برخلاف ادعای مسئولان بانکی که این مصوبه پشتوانه بانکی ندارد، گزارش 14455 مرکز پژوهش های مجلس به صراحت به عملی بودن این قانونی صحه می گذارد.

این کارشناس مسائل اقتصادی گفت: گزارش 14455 مرکز پژوهش‎ها نشان دهنده این مطلب است که بانکها در پایان شهریور1394  ، 102 هزار میلیارد تومان(باکسر سپرده قانونی) سپرده قرض الحسنه با نرخ صفر درصد از مردم جذب کرده اند؛ این سپرده های قرض الحسنه به دو شکل جاری و پس انداز موجود است.

وی با بیان اینکه بانک ها بیش از  66هزار میلیارد تومان سپرده قرض الحسنه جاری را بدون هیچ هزینه ای در اختیار دارند افزود: هیچ مقدار از این مبلغ به صورت قرض الحسنه به مردم تسهیلات داده نمی شود بلکه بانک ها این بخش از سپرده های قرض الحسنه را با بهره‎های بالای وام به مردم ارائه می‎شود.

رستم پور خاطر نشان کرد: میزان سپرده قرض الحسنه پس انداز به مبلغ 36 هزار میلیارد تومان است که با کسر سپرده قانونی مبلغ 34 هزار میلیارد تومان باقی می ماند، این مبلغ را در قالب تسهیلات به صورت قرض الحسنه پرداخت می شود.

وی اذعان داشت: نکته قابل توجه این است که تنها 6 هزار میلیارد تومان جهت وام ازدواج و 8هزار میلیارد تومان در رسیدگی به امور زندانیان اشتغالزایی،کمیته امداد و بهزیستی قرار گرفته است.

این کارشناس مسائل اقتصادی در خاتمه افزود: مابقی که میزان  18هزار میلیارد است جهت وام دادن به مدیران و مسولان بانکی در نظر گرفته شده است.
ارسال نظرات