با اینکه خاویار ایران حرف اول در دنیا را می زند و به مروارید سیاه معروف شده، اما چند سالی است که بی رونق روزگار سپری می کند.
کد خبر: ۸۶۷۱۶۶۶
|
۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۵

به گزارش خبرگزاری بسیج، ارسلان قاسمی مدیر عامل اتحادیه تکثیر و پرورش صادرات آبزیان با اشاره به واردات میگوی مولد اظهار داشت: امسال دو محموله میگوی مولد از اکوادور و آمریکا به کشور وارد شده است.



وی افزود: باتوجه به آنکه هر دو محموله گواهی های لازم برای واردات را داشتند، اما محموله واردات میگو از اکوادور بعد از تست از سوی سازمان دامپزشکی به علت بیماری معدوم شد.


قاسمی ادامه داد: در دنیا سه مرکز تولید میگو عاری از بیماری های خاص وجود دارد که براین اساس کشورهای تولید کننده میگوی پرورشی باید برای تولید میگو بدون بیماری های خاص، نسل اول و دوم میگو را از این کشورها خریداری کنند.


وی با اشاره به راه اندازی مرکز بیماری های خاص در حوزه آبزیان گفت: بخش خصوصی بیش از 8 سال است که برای راه اندازی مرکز بیماری های خاص تلاش می کند، اما مسئولان شیلات در این زمینه همکاری نمی کند.

*** شیوع لکه سفید 50 درصد تولید را نابود کرد

مدیر عامل اتحادیه تکثیر و پرورش صادرات آبزیان با اشاره به تولید میگو سال گذشته بیان کرد: سال گذشته 10 هزار تن میگوی پرورشی و 4 هزار تن میگوی دریایی تولید شده و گفتنی است شیوع بیماری لکه سفید در مزارع موجب شد که 50 درصد تولید از بین رود چرا که اگر چنین اتفاقی رخ نمی داد میزان تولید میگوی پرورشی به مرز 20 هزار تن می رسید.


وی با اشاره به شیوع بیماری لکه سفید گفت: بیماری همیشه همراه موجود زنده است و بایستی تولید کنندگان با آموزش های لازم بتوانند در کنار بیماری به تولید خود ادامه دهند اما متاسفانه در بحث تولید در کنار بیماری ضعف داریم.


قاسمی ادامه داد: سال گذشته در مجموع 12 هزار و 700 تن میگو با ارزش 56 میلیون دلار به بازارهای هدف صادر شده است.


*** پیش بینی تولید 1.5 تنی خاویار پرورشی

با توجه به آنکه خاویار ایران حرف اول در دنیا را می زند و به مروارید سیاه معروف شده، اما چند سالی است که بی رونق روزگار سپری می کند.

 حال با این وجود چه بر سر مروارید سیاه کشور خواهد آمد؟


مدیر عامل اتحادیه تکثیر و پرورش صادرات آبزیان در ادامه یادآور شد: تولید خاویار پرورشی سال گذشته یک تن بوده که در مقایسه با سال 93  که تولید 750 کیلوگرم بوده ،افزایش چندانی نداشته است.


قاسمی خاویار بیان کرد: امسال پیش بینی می شود که میزان تولید خاویار پرورشی به هزار و 500 کیلو گرم برسد و می توان گفت که پرورش ماهیان خاویاری ضمن  ایجاد ارزش افزوده بالای صادرات می تواند یک فرصت اساسی در ایجاد اشتغال و توسعه پایدار باشد.

مدیر عامل اتحادیه تکثیر و پرورش صادرات آبزیان با اشاره به قیمت صادرات خاویار گفت: قیمت هر کیلو خاویار پرورشی در بازارهای هدف 2 الی 3 هزار یورو است.

وی بیان کرد: افزایش تولید ماهیان خاویاری نیازمند برنامه منسجم و دقیق است که متاسفانه برنامه راهبردی برای افزایش تولید وجود ندارد.

*** پرورش ماهی این بار در قفس

در حال حاضر با توجه به محدودیت های فراوان در منابع آبی کشور، پرورش ماهی در قفس می تواند یکی از راهکارهای جایگزین برای رفع این مشکلات باشد این درحالیست که  در کشور ما با توجه به پتانسیل های بالای پرورش ماهی در قفس توجه چندانی به این صنعت نشده است.


مدیر عامل اتحادیه تکثیر و پرورش صادرات آبزیان با اشاره پرورش ماهی در قفس بیان کرد: با توجه به محدودیت های فراوان در بهره برداری از منابع آبی ، وجود سه هزار و 300 کیلومتر نواحی ساحلی در شمال و جنوب کشورمان فرصت مناسبی را برای پرورش ماهی در قفس فراهم کرده تا با استفاده حداکثری از امکانات و توانمندی کشورمان بتوانیم گامی اساسی در تولید و صادرات پایدار برداریم.


قاسمی ادامه داد: پرورش ماهی در قفس از جمله برنامه های اساسی وزارتخانه در راستای اقتصاد مقاومتی است اما می توان گفت که اکنون این روش در کشور ما معنا ندارد.


وی بیان کرد: با توجه به ظرفیت پرورش ماهی به این روش و تامین سرمایه مورد نیاز، تولید 10 الی 15 هزار تنی پرورش ماهی در قفس پیش بینی می شود.

مدیر عامل اتحادیه و تکثیر و پرورش آبزیان تصریح کرد: پیش بینی می شود که تولید ماهی در قفس تا پایان برنامه ششم به بیش از یک و نیم میلیون تن برسد.


*** سرمایه گذاری 195 میلیون یورو برای خرید شناورهای صیادی

با توجه به آنکه طی سال های تحریم درهای دنیا به روی ما بسته بود اما بعد از برجام بسیاری از کشورهای دنیا حاضر به سرمایه گذاری در کشور ما شدند و در این راستا هیات های مختلفی برای سرمایه گذاری به ایران آمدند و طی این مدت قراردادهایی هم در زمینه های مختلف به امضا رسید.


در این میان برخی سرمایه گذاری ها به سبب بالا بودن پتانسیل های کشور در نوار ساحلی در صنعت شیلات صورت گرفته است.


قاسمی گفت: در دوران پسا برجام، اولین سرمایه گذاری برای خرید شناورهای صیادی  با استفاده از فاینانس لهستان به ارزش سرمایه گذاری 195 میلیون یورو صورت گرفته و می توان گفت که قرار دادهایی  هم با ایتالیا و اسپانیا در دست اقدام است.

*** ارزآوری 300 میلیون دلاری از صادرات محصولات شیلات

مدیر عامل اتحادیه و تکثیر پرورش آبزیان با اشاره به صادرات محصولات شیلات بیان کرد: مجموع صادرات محصولات شیلاتی به بازارهای هدف بیش از 300 میلیون دلار برای کشور ارز آوری در برداشته است.


به گفته وی عمده صادرات محصولات شیلاتی به کشورهای آسیای جنوب شرقی و عراق صورت می گیرد.

قاسمی بیان کرد: امسال پیش بینی می شود که مجموع صادرات محصولات شیلاتی به بازارهای هدف  در صورت عدم بیماری و مشکلات خاص ،بیش از 300 میلیون دلار ارزآوری داشته باشد.


*** میزان صادرات محصولات شیلات به روسیه قابل توجه نیست


قاسمی گفت: سال گذشته تنها حدود 177 تن میگو و 16 تن کنسرو با ارزش ریالی 900 هزار دلار به روسیه صادر شده است.
 
وی  تصریح کرد:  با توجه به آنکه سالانه حجم واردات محصولات شیلاتی به روسیه 3.5 الی 4 میلیارد دلار است، اما سال گذشته به سبب برخی محدودیت ها توفیق چندانی در صادرات محصولات شیلاتی به این کشور نداشته ایم.


این مقام مسئول با اشاره به مشکلات صادرات به روسیه افزود: سازمان دامپزشکی و شیلات ایران تنها به 19 شرکت اجازه صادرات محصولات شیلاتی به این کشور را داده اند که تا کنون این شرکت ها نتوانسته اند اقدام قابل توجهی انجام دهند.


مدیر عامل اتحادیه تکثیر و پرورش آبزیان ادامه داد: در واقع مشکلات نقل وانتقال پول، نبود حمل و نقل منظم دریایی ، ضعف در بازاریابی و تفاوت نرخ تبدیل ارز در سیستم بانک داخلی صادر کنندگان را با مشکلات متعددی در صادرات محصولات شیلات به روسیه مواجه کرده است.


***صادرات 22 هزار تنی میگو به آمریکا

وی بیان کرد:  با توجه به آنکه قبل از سال های تحریم ، آمریکا یکی از بازارهای سنتی محصولات شیلات اعم از خاویار و میگو بوده، اما طی این سالها  صادرات مستقیم و بدون واسطه به بازار آمریکا نداشته ایم و فقط سال گذشته تنها یک تولید کننده توانست حدود 22 هزار تن میگو مستقیم به این بازار صادر کند.

قاسمی تاکید کرد:  مذاکراتی برای صادرات مستقیم خاویار و میگو با شرکت های آمریکا در دست اجرا است که متاسفانه تا کنون به نتیجه عملیاتی نرسیده است.
ارسال نظرات