نگین گردشگری مذهبی خرم آباد در شرف آزادسازی حریم/ 50 واحد تجاری حریم امام زاده زیدبن علی (ع) تخریب می شود

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان لرستان با بیان اینکه تمام مراحل قانونی برای تخریب 92 واحد تجاری حریم امام زاده زیدبن علی (ع) طی شده است گفت: عملیات تخریب 50 واحد تجاری حریم این امام زاده طی هفته های آتی کلید می خورد.
کد خبر: ۸۶۷۲۲۸۰
|
۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۶:۳۲

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از لرستان، آزادسازی حریم امام زاده زیدبن علی به عنوان یکی از مطالبات دیرین مردم خرم آباد با عزم اداره کل اوقاف و امور خیریه و مشارکت استانداری در شرف تحقق است.

عملیات آزادسازی حریم نگین گردشگری مذهبی خرم آباد سال گذشته با تخریب پنج واحد تجاری کلید خورد و در سالجاری با طی شدن مراحل قانونی زمینه برای تخریب 92 واحد دیگر فراهم شده است؛ اما با توجه به محدودیت های قانونی عملیات تخریب 50 واحد در دستور کار متولیان قرار گرفته است.

در همین راستا در جلسه ای که به منظور تسریع در آزادسازی حریم امام زاده زیدبن علی (ع) در استانداری برگزار شد مدیر کل اوقاف و امور خیریه لرستان گفت: مراحل مراحل قانونی آزادسازی 92 واحد تجاری حریم امام زاده زید بن علی طی شده است و در صورت تامین اعتبار این واحدها آماده تخریب هستند.

وی ضمن درخواست مساعدت از استاندار لرستان جهت مشارکت در آزادسازی حریم زیدبن علی افزود: طرح آزادسازی حریم امام زاده زیدبن علی (ع) در سالهای 88 و 89 آماده شده؛ اما نیازمند بازنگری است.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه لرستان با اشاره به اینکه سال گذشته شش واحد تجاری حریم امامزاد زیدبن علی تخریب شد، گفت: اعیانی هر واحد تجاری 70 میلیون تومان برآورد شده است اما هر واحد با توجه به اینکه به صورت اوقافی واگذار شده اند 80 میلیون تومان بدهکار هستند که به طور تهاتری واحدها تخریب می شوند.

خاکباز بیان کرد: در حریم امام زاده زیدبن علی شاهدیم که انواع پرندگان و جانوارانی مانند خرگوش آن هم درست در مقابل در ورودی به فروش می رسد و البته این اوضاع به هیچ وجه در شان امام زاده نیست.

خاکباز درآمد سالانه امام زاده زیدبن علی را 170 میلیون تومان اعلام کرد و ادامه داد: درآمد امامزاده در سه بخش فرهنگی، عمرانی و پرداخت حقوق به خدام هزینه می شود و با این حال هیچ حقی برای صره درآمدهای امام زاده ها در بخش های دیگر وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه اداره کل اوقاف و امور خیریه لرستان اعتبار مورد نیز برای تخریب 50 واحد تجاری حریم امام زاده زیدبن علی را ازطریق دریافت وام تامین می کند، بیان کرد: سهم وام این اداره کل 700 میلیون تومان است که برای تامین 500 میلیون تومان مابقی باید رایزنی کنیم.

مشارکت 50 درصدی استانداری لرستان در آزاسازی حریم امام زاده

استاندار لرستان نیز در این جلسه گفت: آزادسازی 50 واحد تجاری حریم این امام زاده با مشارکت اداره کل اوقاف و امور خیریه و استانداری لرستان از 15 خرداد آغاز می شود.

بازوند اعتبار مورد نیاز برای تخریب 50 واحد تجاری حریم زیدبن علی را 2.5 میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: 50 درصد این اعتبار یعنی یک میلیارد و 250 میلیون تومان توسط استانداری و مابقی آن را اداره کل اوقاف و امور خیریه تامین می کند.

استاندار لرستان با بیان اینکه عملیات تخریب و خاکبرداری واحدهای تجاری حریم امام زاده توسط اداره کل مسکن و شهرسازی انجام می شود گفت: پس از خاکبرداری شهرداری مکلف است که عملیات جدول گذاری و پیاده رو سازی حریم آزاد شده را انجام دهد.

بازوند با بیان اینکه آزادسازی حریم امام زاده زیدبن علی یک مطالبه مردمی است و مردم انتظار دارند که حریم این امام زاده هر چه سریعتر آزاد شود، تصریح کرد: باید تا زمان شروع عملیات تخریب تمام امورات قضایی مربوط به واحدهای تجاری رفع شوند.

وی اضافه کرد: در مرحله دیگر آزادسازی حریم امام زاده زیدبن علی استانداری یک سوم از اعتبار مورد نیاز برای تخریب 40 واحد تجاری را تامین و اداره کل اوقاف هم باید دو سوم مابقی را متقبل شود.

بدون شک با تسریع در آزادسازی حریم امام زاده زیدبن علی از یک سو و آزادسازی حریم قلعه فلک الافلاک از سوی دیگر به عنوان دو جاذبه گردشگری تاریخی و مذهبی که در مجاورت همدیگر قرار دارند می توان چشم انداز روشنی را برای آینده شهر خرم آباد در راستای رونق گردشگری ترسیم کرد؛ البته تحقق این مهم زمانی است که با عزم مسئولان گره های اعتباری که سالهاست بر روند آزاد سازی حریم این دو جاذبه گردشگری سایه انداخته است باز شوند.


ارسال نظرات