کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با "بسیج":

مسکن اولویت اول دولت نیست

یک کارشناس اقتصادی گفت: آمار و ارقام می‌گوید دولت باید بر تکمیل مسکن مهر و توسعه مسکن اجتکاعی اهمیت می داد ولی مسکن اولویت اول دولت نیست.
کد خبر: ۸۶۷۲۵۲۲
|
۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۷

سیاوش غیبی پور استاد دانشگاه و کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، با اشاره به شو تبلیغاتی دولت در خصوص مسکن اجتماعی اظهار داشت: در قانون اساسی تامین مسکن، شغل ، امنیت و رفاه از وظایف دولت است.

 وی افزود: در خصوص مسکن مهر و مسکن اجتماعی دولت ها دو کار انجام می دهند حمایت از گروههای اجتماعی ضعیف و کسانی که توان تامین مسکن را ندارند و ساماندهی بازار مسکن یعنی دولت با  ساخت و ساز انبوه در اقتصاد مسکن رونق ایجاد می کند.

این اقتصاددان خاطرنشان کرد: تکمیل پروژه های مسکن مهر در استان های مختلف با درصد پیشرفت فیزیکی با برنامه ای که از قبل به متقاضیان داده شده هماهنگ نبوده.

غیبی پور گفت: به طورمثال برخی از فازهای مسکن مهر پردیس قرار بود تا پایان سال 92 تحویل داده شود ولی بعد از 3 سال هیچ متقاضی وارد این فازها نشده.

 وی با بیان اینکه علت عدم پیشرفت مسکن مهرمحدودیت هایی بودجه ای است افزود: هر دولتی به اولویتی بودجه می دهد، دولت قبل بودجه اولش مسکن بود این دولت اولویت اولش بهداشت است.

این کارشناس اقتصادی گفت: وقتی دولت ها عوض می شوند اولویت های اقتصادی جا به جا می شوند، آن چیزی که از آمار و ارقام ارائه شده باید دولت بر تکمیل مسکن مهر و توسعه مسکن اجتکاعی اهمیت می داد  ولی مسکن اولویت اول دولت نیست.

وی ادامه داد: اگر مسکن اولویت اول دولت بود پروژه ها تمام می شدند برخی از مشکلاتی که در خصوص اقتصاد مسکن مطرح می شود این است که وقتی دولت به عنوان یک سرمایه گذار بزرگ وارد تولید مسکن می شود مسئله زمین ، زیر ساخت و تولید انبوه موجب پایین آمدن هزینه های ساخت می شود.

غیبی پور افزود: ولی یک نظر دیگر وجود دارد اینکه وقتی دولت در اقتصاد مسکن دخالت کند عرضه و تقاضای بازار به هم می ریزد دولت با سرمایه گذاری بخش عظیمی از مواد مورد نیاز مسکن را خریداری می کند که شوک تورمی ایجاد می شود یعنی دولت افزایش تقاضا می دهد و این افزایش تقاضا موجب می شود که بخشی از مصالح ساختمانی بیش از اندازه افزایش قیمت پیدا کند.

وی ادامه داد: از طرفی در مدل قیمت گذاری نظر برخی این است وقتی دولت وارد شود مسیر منحرف می شود یعنی سرمایه گذار بخش خصوصی رغبت نمی کند وارد شود و سرمایه گذار دولتی جایگزین آن می شود و این یکی از چالش های مسکن اجتماعی است.

کارشناس مسائل اقتصادی تاکید کرد: به نظرم مسکن و بهداشت باید متعادل با اعتبار جامعه پیش رود، وقتی دولت در یک شهر کوچک صد واحد مسکن بسازد سرمایه گذار خصوصی دیگر اقدام نمی کند و این یکی از چالش های مسکن اجتماعی است.

غیبی پور گفت: سایر بخش ها متعادل با اعتبارات جامعه پیش می رود یعنی همانطور که بودجه کشور در بخش عمران محدود است فعالیت های عمرانی نیز باید در آن چارچوب باشد چون اگر این فعالیت ها از طریق تامین مالی وام وتسهیلات باشد شوک نقدینگی به بازار وارد می شود و این نقدینگی منجر به افزایش تورم شده که به اقشار آسیب پذیر آسیب می رساند.

این اقتصاددان خاطرنشان کرد: از نظر اقتصادی خانوارهایی که درآمدشان پایین است سبد مصرف شان بزرگترو  سبد سرمایه گذاری شان کمتر است یعنی خانواده های فقیر یا کم درآمد یا زیر خط فقر همه درآمدشان را صرف مصرف روزانه می کنند پس خانواده های ثروتمند درآمدشان را به سمت پس انداز می برند یعنی اگر شوک تورمی ایجاد شود سفره اقشار فقیر کوچکترمی شود.
ارسال نظرات