توقیف خودروهای حامل گیاهان مرتعی در استان

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از پنج تن گیاهان مرتعی قاچاق کشف و 16 خودرو حامل گیاهان مرتعی در استان توسط نیروهای یگان حفاظت توقیف شدند.
کد خبر: ۸۶۷۲۹۷۵
|
۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۶

محمد‌رحیم برزمند ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: مراتع و منابع طبیعی متعلق به تمامی نسل‌ها بوده و کسی حق ندارد آنها را تخریب و یا استفاده شخصی از آنها کند.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد، افزود: نیروهای یگان حفاظت با هدف جلوگیری و کنترل از هرگونه تخریب و تصرف در عرصه‌ها به صورت شبانه‌روزی آماده خدمت بوده و به محض دریافت هر گزارشی در اسرع وقت در منطقه حضور پیدا کرده و وضعیت را بررسی می‌کنند.

وی با بیان اینکه حدود هفت ایست بازرسی ثابت و 12 ایست بازرسی سیار در قالب اکیپ‌هایی متشکل از 135 نفر در مناطق مختلف استان حضور دارند، گفت: این اکیپ‌ها جهت حفظ، حراست و جلوگیری از ریشه‌کنی و تخریب گیاهان مرتعی در مناطق بحرانی و نیمه بحرانی استان حضور دارند.

این مسؤول با اشاره به اینکه اکیپ‌های محافظ طبیعت از ابتدای سال جاری تاکنون در عرصه‌ها حضور مستمر دارند، اضافه کرد: با توجه به اینکه مناطق بویراحمد، دنا و چرام در سال جاری دارای رویش خوب گیاهان مرتعی هستند، احتمال هجوم متخلفان به عرصه‌ها در این مناطق بیشتر پیش‌بینی شده و سعی کردیم نیروهای بیشتری را در این مناطق به کار بگیریم.

برزمند میزان گیاهان مرتعی کشف شده از ابتدای سال جاری تاکنون را بیش از پنج هزار کیلوگرم عنوان کرد و گفت: در این مدت نیز 16 خودرو حامل گیاهان مرتعی در سراسر استان توسط نیروهای یگان حفاظت شناسایی و توقیف شدند.

وی با بیان اینکه پرونده افراد متخلف جهت اقدامات نهایی به مراجع بالاتر ارجاع داده شده است، یادآور شد: در رابطه با همین موضوع نیز 36 نفر شناسایی شدند که دو نفر از آنها زن و مابقی مرد هستند.

برزمند، منابع طبیعی را عامل سلامتی و ادامه حیات انسان‌ها عنوان و تصریح کرد: گیاهانی مانند بیلهر، تره تیزک، بن سرخ، پرموسیر، والک و کرفس به شدت توسط افراد ناآگاه در حال ریشه‌کنی و تخریب بوده و خطر انقراض این گونه گیاهی منابع طبیعی را تهدید می‌کند.

وی با اشاره به اینکه تلفن گویای 1504 منابع طبیعی به صورت شبانه‌روزی آماده دریافت هرگونه گزارش در مورد تخریب یا تجاوز به عرصه‌ها است، تصریح کرد: تاکنون حدود 500 مورد توسط مردم به این شماره گزارش شده که حدود 400 مورد آنها صحت داشته و پس از پیگیری عوامل شناسایی و برخورد قانونی با آنها صورت گرفته است.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد بر توجه و فرهنگ‌سازی بیشتر توسط مسئولان و اصحاب رسانه جهت حفاظت از منابع طبیعی تاکید کرد و گفت: با توجه به اینکه کهگیلویه و بویراحمد لقب «پایتخت طبیعت ایران» را گرفته است، نیاز است با همکاری و توجه همه مسئولان کاری کنیم تا این نام برای همیشه ماندگار بوده و با حفاظت از عرصه‌های طبیعت ضمن تضمین حیات و زندگی نسل آینده، به جذب گردشگران بیشتر و رونق اقتصاد استان نیز کمک کنیم.

ارسال نظرات