دام‌های گرمی گرفتار بیماری تب برفکی شدند

بیماری تب برفکی قاتل خاموش و خطرناک دام‌ها، دغدغه این روزهای دامداران است و شیوع این بیماری خطرناک و آمار بالای تلفات آن در شهرستان گرمی بسیار نگران کننده است.
کد خبر: ۸۶۷۳۱۱۵
|
۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۱

به گزارش خبرگزاری بسیج از گرمی، گستره شیوع بیماری تب برفکی در ماه‌های اخیر باعث شده که دیگر مناطق نیز برای پیشگیری اقداماتی انجام دهند ولی آنچه بسیار مهم است، نکته پیشگیری بهتر از درمان است که هر روزه مسئولین درمانی آن را شعار گونه بیان کرده‌اند در حالی که گویا در مورد بیماری تب برفکی این نکته و این بیماری را جدی نگرفته‌اند و در زمانی که شاید دولت‌مردان می‌بایست سر کیسه خزانه را شل می‌کردند و پیش از شیوع با واکسینه کردن دام‌ها، کنترل اوضاع صنعت دام را به‌دست می‌گرفتند، در بحبوحه انتخابات و سیاسی بازی‌ها چاره‌ای برای پیشگیری نیاندیشیده‌اند و امروز بسیاری از دامداران در مناطق مختلف در شوک از دست دادن احشام و سرمایه‌های خود هستند.

در حالی که همچنان دامداران مناطق روستایی و عشایری شمال استان اردبیل به ویژه شهر گرمی از شدت گرفتن بیماری تب برفکی و طغیان آن عاجز و ناتوان مانده و از تأمین نشدن واکسن‌های این بیماری و عدم ورود مسئولان به کنترل این بیماری حتی به گریه و ناله افتاده‌اند، معلوم نیست مسئولان حوزه دامپزشکی چرا چشم بر حقایق بسته و اقدامی برای کنترل و مهار این بیماری و تزریق به موقع واکسن به دام‌های تلف شده نمی‌کنند.
به دنبال تماس‌های مکررتلفنی از روستاهای مختلف شهرستان گرمی مبنی براتلاف احشام منطقه براثر بیماری دامی به یکی از این روستاها سر زدیم تا گلایه اهالی را به گوش مسئولان ذیربط برسانیم.
درحالی دامداران در چند هفته اخیر با بیماری دامی دست و پنجه نرم کرده و خودشان در غیاب کارشناسان و برخی دامپزشکان تلاش می‌کنند تا از گسترش این بیماری جلوگیری کنند.

کمبود واکسن بیماری تب برفکی دغدغه‌ها و نگرانی‌های آنها را افزایش داده، به طوری که در روزهای گذشته بیش از صدها جمعیت دامی در مناطق مختلف گرمی و حتی دام عشایر در شمال استان اردبیل تلف شدند.
با این حال برخی از اهالی روستا با پشتوانه درآمد حاصل شده از محصولات تولیدی احشام نسبت به دریافت وام یا مایحتاج زندگی روزمره اقدام کرده‌اند ولی این بیماری تب برفکی باعث شد تا احشام آنها تلف شده و بر نگرانی‌های دامداران افزوده شود.
این دغدغه‌ها و نگرانی دامداران در حالی مطرح می‌شود که دامپزشکی استان اردبیل صحبت از مهار بیماری تب برفکی و کنترل آن به میان می‌آورند و در حالی که به کمبود واکسن تب برفکی اذعان دارند، از رایزنی‌ها برای تأمین آن به شکل ضربتی سخن به میان می‌آورند.

در برخی موارد رها کردن لاشه دام‌ها در محیط روستایی که بوی تعفن در محیط روستاها سبب شده که سلامت اهالی نیز به مخاطره بیفتد؛ برای مسئولان بهداشتی زنگ خطری جدی است.
علی‌رغم تلاش‌های فراوان برای شنیدن پاسخ، مسئولان دامپزشکی شهرستان از مصاحبه با خبرنگاران درشهرستان طفره رفتند و در جواب گفتند که طبق هماهنگی‌های بعمل آمده با مسئولان دامپزشکی استان از دادن مصاحبه معذوریم.


ارسال نظرات