مدیرکل میراث فرهنگی اردبیل خبر داد

جشنواره کوچ عشایر در میراث ملی کشور ثبت شد

کریم حاجی‌زاده از ثبت کوچ عشایر شاهسون در میراث ملی کشور خبر داد و گفت: بعد از چند سال وقفه جشنواره کوچ عشایر به صورت ملی از سال گذشته برگزار می‌شود.
کد خبر: ۸۶۷۳۸۷۳
|
۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۱

به گزارش خبرگزاری بسیج از بیله سوار، کریم حاجی‌زاده در آستانه ششمین جشنواره کوچ عشایر در نشست مطبوعاتی با اصحاب رسانه در اردبیل اظهار کرد: بعد از چند سال وقفه از سال گذشته جشنواره کوچ عشایر به صورت ملی و با تاکید مسئولان استانی برگزار می‌شود و در تقویم جشنواره‌های استانی و ملی مورد توجه قرار گرفته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل گفت: جشنواره‌ها در حقیقت رویدادهایی هستند که با نگاه مکمل و مقوم اقتصاد برای جوامع مختلف اعم از شهری، روستایی و عشایری محسوب می‌شوند.

حاجی‌زاده با بیان اینکه صنعت گردشگری می‌تواند صنعت تکمیلی برای توسعه صنایع کشاورزی و حوزه‌های مختلف صنعت و خدمات محسوب شود، بیان کرد: ما معتقدیم جشنواره‌هایی همچون جشنواره ملی کوچ عشایر در کنار نمایش توانمندی‌های این جامعه مولد ظرفیت‌های جامعه عشایری بتواند در کنار دامپروری، کشت و زرع از درآمدهای اقتصادی صنعت گردشگری نیز بهره‌مند شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل عنوان کرد: ما اگر بتوانیم اقتصاد تکمیلی را در قالب جشنواره‌ها و رویدادهای حوزه گردشگری به درآمد جامعه عشایری متصل کنیم قطعا توانمندی اقتصادی آنها بالا خواهد رفت.

حاجی‌زاده به نحوه زندگی جامعه عشایری هماهنگ با طبیعت و بها دادن به مسائل زیست محیطی در کنار برقراری رابطه مطلوب انسان و محیط در یک الگوی مناسب و موفق اشاره کرد و گفت: در ساختار جامعه عشایری و هدفمند کردن این حوزه اصول و قواعد و مدل‌هایی وجود دارد که می‌تواند برای مخاطبان جذاب باشد.

وی افزود: ما اگر بتوانیم توانمندی جامعه عشایری را در قالب جشنواره‌هایی همچون کوچ عشایری به بهره‌برداری‌های مناسب اقتصادی متصل کنیم قطعا یک زیرساخت و زمینه‌ای مناسب در توانمندی‌های اقتصادی با تکیه بر رونق صنعت گردشگری شکل خواهد گرفت.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل تولید محصول ارگانیک، حفظ زندگی سنتی در جامعه روستایی و عشایری و بها دادن به آداب و سنن و رسوم این جامعه را از جمله برجستگی‌های جمعیت عشایری توانمند توصیف کرد و گفت: بر همین اساس در سال‌های گذشته آیین کوچ عشایری شاهسون به عنوان یک اثر ملی به ثبت رسیده و ما بهتر می‌توانیم از این قابلیت با همراهی تورگردان‌ها و آژانس‌های مسافرتی در جذب گردشگران موفق عمل کنیم.

حاجی‌زاده کوچ عشایری را تابع اراده فردی ندانست و گفت: این امر وابسته به شرایط اقلیمی و زیستی است که می‌تواند یک بستر مناسب برای ایجاد توانمندی‌های بیشتر باشد چرا که عشایر از دیرباز بر اساس طبیعت انسان، حیوان و حتی رشد گیاه کوچشان را متناسب شرایط جغرافیایی انجام می‌دهند که گاه کوچ زودهنگام مانع تولید علوفه مناسب و سرسبزی دامنه‌های سبلان می‌شود.

وی افزود: باید در این فرایند سعی شود تا آداب و رسوم سنتی به دور از زندگی ماشینی مورد توجه قرار گیرد تا یک شرایط معیوب و نامطلوبی را در این حوزه شاهد نباشیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل عنوان کرد: ما در قالب جشنواره کوچ عشایر می‌توانیم تمام ارزش‌ها و آسیب‌های جامعه را ببینیم و به اقتصاد جامعه عشایری در سایه برگزاری این رویداد گردشگری کمک کنیم که در این زمینه یک اقدام و حرکت مناسب و مطلوب مورد نیاز است.

ارسال نظرات