در هفتمین جشنواره علمی تحقیقاتی علوم پزشکی سپاه مطرح شد؛

رسیدن به مرجعیت علمی با دانشگاه‌های موجود امکان‌پذیر نیست/ رمز موفقیت ما در تقویت و حمایت از شرکت‌های دانش‌ بنیان است

هفتمین جشنواره علمی تحقیقاتی علوم پزشکی سپاه دیروز با حضور سردار علی عبداللهی، معاون پشتیبانی و تحقیقات صنعتی معاونت ارکان و امور مشترک ستاد کل نیروهای مسلح، جعفر اصلانی، فرمانده دانشگاه علوم پزشکی بقیه‎الله (عج) جمعی از مسئولین، اساتید و محققین در سالن همایش بیمارستان بقیه‎الله (عج) برگزار شد.
کد خبر: ۸۶۷۳۸۸۴
|
۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۶
به گزارش خبرگزاری بسیج، هفتمین جشنواره علمی تحقیقاتی علوم پزشکی سپاه دیروز با حضور سردار علی عبداللهی، معاون پشتیبانی و تحقیقات صنعتی معاونت ارکان و امور مشترک ستاد کل نیروهای مسلح، جعفر اصلانی، فرمانده دانشگاه علوم پزشکی بقیه‎الله (عج) جمعی از مسئولین، اساتید و محققین در سالن همایش بیمارستان بقیه‎الله (عج) برگزار شد.


سردار علی عبدالهی، معاون آماد و پشتیبانی و تحقیقات صنعتی معاونت ارکان و امور مشترک ستاد کل نیروهای مسلح طی سخنانی با اشاره به اینکه اولویت مراکز تحقیقاتی کشور در مراکز صنعتی و علوم نظری در کشور تأمین نیازهای نیروهای مسلح است، گفت: نتایج تمام تحقیقات باید منجر به تقویت بنیه نظامی و دفاعی کشور باشد و قدرت بازدارندگی ما را افزایش دهد؛ امروز قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی به حدی است که دشمنان ما قدرت اجرائی کردن تهدیدات خود را ندارند و این از نتایج فعالیت‌های تحقیقاتی است.


معاون آماد، پشتیبانی و تحقیقات صنعتی معاونت ارکان و امور مشترک ستاد کل نیروهای مسلح با بیان اینکه در حوزه تحقیقات صنعتی گام‌های ارزنده برداشته شده است، افزود: امروز قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی به حدی است که دشمنان ما قدرت تجاوز و اجرایی کردن تهدیدات خود را ندارند و این امر تصادفی نیست.


عبدالهی، در ادامه تصریح کرد: ما امروز در جایگاهی قرار گرفته‌ایم که طبق فرمایش مقام معظم رهبری در موضوع موشکی، موشکی را با برد ۲۰۰۰ کیلومتر، با خطای ۸ متر تولید و هدایت می‌کنیم که لازمه آن وجود طراحان ورزیده است و تکنولوژی بسیار بالایی که توانسته‌ایم به آن دست پیدا کنیم.


برای رسیدن به مرجعیت علمی از راه‌های می‌ان‌بر استفاده کنیم

این مقام مسئول با اشاره به اینکه تمام این افتخارات حاصل قدرت ایمان، انگیزه، فداکاری و ایثار در محققان کشور ما است، گفت: دنیا در تحقیقات و پژوهش متوقف نشده است و ما باید برای رسیدن به پیشرفت در دنیا با سرعت پیش برویم و برای رسیدن به مرجعیت علمی از راه‌های می‌ان‌بر استفاده کنیم.


وی با اشاره به اینکه در بحث علوم پزشکی وطب رزمی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) یکی از افتخارات ما به شمار می‌آید اظهار کرد؛ خواست ما به عنوان متولی تحقیقات نیروهای مسلح از همه دانشگاه‌ها این است که باید به آینده فکر کنید و به سمت ابداع، اختراع و دانش‌های نوظهور پیش بروید.


در زمینه ارائه مقاله در رتبه ۱۳ دنیا قرار داریم

معاون آماد و پشتیبانی ستاد کل نیروهای مسلح با بیان اینکه در زمینه ارائه مقاله رتبه ۱۳ دنیا را کسب کرده‌ایم، ادامه داد: ولی از جهت تبدیل مقاله به محصول در رتبه ۱۳۰ در دنیا قرار داریم که لازم است در این زمینه گام‌های اساسی برداریم و مخصوصاً در علوم پزشکی آن را تقویت کنیم تا در میدان عمل بتوانیم از آن استفاده کنیم.


تقویت و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان از رموز موفقیت ما است

سردار عبدالهی با اشاره به اینکه برای رسیدن به مرجعیت علمی باید از تمام ظرفیت‌های موجود در کشور استفاده کنیم ابراز کرد؛ خوشبختانه امروز شرکت‌های دانش‌بنیان و توانمندی در کشور وجود دارد که ابزار حساس، پیشرفته و دقیقی را در اختیار نیروهای دفاعی کشور قرار می‌دهند و توانسته‌اند فارغ‌التحصیلان برجسته ما را جذب کنند، که باید مورد حمایت قرار گرفته و توانمند شوند که یکی از رموز موفقیت ما تقویت این گونه شرکت‌ها است؛ میدان نبرد ما در آینده فکر و ذهن انسان است که دانشگاه‌های علوم پزشکی به عنوان یکی از مراکز ذیربط باید به این نکته بپردازد.


معاون آماد و پشتیبانی ستاد کل نیروهای با بیان اینکه روند تهدیدات دشمن در آینده کاملاً متفاوت خواهد بود متذکر شد، ما نباید در این زمان متوقف شویم در حقیقت میدان نبرد ما در آینده فکر و ذهن انسان است که بسیار قابل توجه است و یکی از مراکزی که باید به این نکته بپردازد دانشگاه‌های علوم پزشکی است.


امروز علوم‌شناختی پنجره جدیدی برای فرصت و تهدید به حساب می‌آید

وی افزود: ما همانطور که در بخش سلاح و تجهیزات توانستیم خود را تقویت کنیم، در حوزه علوم‌شناختی نیز نیازمند قدرت بازدارندگی هستیم؛ امروز دنیا بر علوم‌شناختی کار می‌کند و اگر ما وارد این حوزه نشویم و آن را به طور دقیق تشخیص ندهیم و در این حوزه نخبه‌پروری نکنیم حتماً عقب خواهیم ماند، ما باید به طور دقیق حوزه عمل را بشناسیم و متناسب با آن اقدام کنیم که در این زمینه ما آماده حمایت از مراکز و دانشگاه‌ها هستیم.


رسیدن به مرجعیت علمی با دانشگاه‌های موجود امکان‌پذیر نیست

جعفر اصلانی، فرمانده دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) نیز در سخنانی ضمن اشاره به اینکه هدف انقلاب اسلامی ایجاد تمدن نوین اسلامی بر اساس چارچوب‌ها و مقتضیات زمان است، گفت: برای پایه‌گذاری یک تمدن، اقناع انسان‌ها یکی از زیرساخت‌های اصلی به شمار می‌رود که با استفاده از نرم افزار مبتنی بر تفکر و ایدئولوژی و علم حاصل می‌شود که ما باید به آن دست پیدا کنیم.


فرمانده دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) با بیان اینکه راه رسیدن به تمدن اسلامی دستیابی به مرجعیت علمی است، گفت: متولیان امر باید به وجود زیرساخت‌های لازم ایمان آورده و از آن پشتیبانی کنند که‌‌‌ همان مراکز علمی و دانشگاه‌ها است و رسیدن به مرجعیت علمی با دانشگاه‌های موجود امکان‌پذیر نیست، بلکه باید یک تحول بنیادی در این مراکز صورت گیرد.


اصلانی، با اشاره به اینکه دانشگاه‌ها باید حرکت تحول آفرین را برای رسیدن به مرجعیت علمی دنبال کنند، افزود: در حال حاضر این تحول به صورت کیفی مورد توجه قرار دارد، یعنی الزامات تبدیل دانشگاه‌ها از حالت آموزش بنیان به تحقیق بنیان وسپس کارآفرین و در ‌‌‌نهایت حکمت بنیان و نظریه پردازمورد توجه قرار بگیرد.


دانشگاه‌های نیروهای مسلح باید از حالت آموزشی و تحقیقاتی به مرحله کارآفرین و حکمت بنیان پوست‌اندازی کنند

این مقام مسئول رسیدن به این هدف را جزء وظایف همه آحاد کشور به ویژه نیروهای مسلح دانست و عنوان کرد: اگر قرار است دانشگاه‌های نیروهای مسلح در این حوزه الگو شوند باید از حالت آموزشی و تحقیقاتی به مرحله کارآفرین و حکمت بنیان پوست‌اندازی کنند و نیروهای مسلح باید آن را بپذیرند و الزامات آن را مهیا کنند.


در مجموعه دانشگاه بقیه‌الله (عج) پتانسیل و باور لازم برای رشد و شکوفایی وجود دارد

وی با بیان اینکه دانشگاه‌های نیروهای مسلح سرشار از پتانسیل است، ادامه داد: تمام این موارد باید مورد قبول ستاد کل قرار بگیرد تا ما هم بتوانیم همچون سراسر دنیا به سمت دانشگاه‌های حکمت بنیان پیش برویم و کارکرد بین‌المللی درخشان داشته باشیم.


جریان علم همچون رودخانه‌ای است که باید خروشان و افزایش‌یابنده باشد

فرمانده دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله (عج) جریان علم را به رودخانه‌ای تشبیه کرد و ادامه داد: حیات رودخانه به حرکت خروشان و افزایش‌یابنده است و اگر محدود شود به سرنوشت زاینده‌رود دچار خواهد شد، باید طوری تصمیم گیری شود که دانشگاه‌های ما شبیه به رودخانه آمازون شوند؛ به نظر بنده این پتانسیل و باور در مجموعه دانشگاه بقیه‌الله (عج) وجود دارد که باید مورد حمایت مسئولین قرار بگیرد.


بدون ریسک‌ تحولات عمیق علمی امکان‌پذیر نیست

اصلانی، در پایان با اشاره به اینکه حرکت‌های علمی به ریسک بالایی نیاز دارد، تصریح کرد: بدون ریسک‌ تحولات عمیق علمی و عبور دانشگاه‌ها از چرخه آموزش، پژوهش، محصول، ثروت و حکمت امکان‌پذیر نیست و این ریسک‌پذیری باید توسط مسئولین پذیرفته شود تا مدیران جرأت بروز پتانسیل‌های موجود را داشته باشند.

به گزارش خبرنگار سازمان بسیح حامعه پزشکی، در حاشیه این برنامه با یکی از محققان برگزیده کشور گفت‌وگویی انجام دادیم.

حسن باقری، استادیار رشته شیمی دانشگاه بقیه‎الله (عج) که بین هیئت علمی جوان با سابقه کمتر از ۵ سال در زمینه پژوهش مورد تجلیل قرار گرفته است، بزرگ‌ترین کمبود عرصه تحقیقات را نبود برنامه‌ریزی مناسب و جهت‌دهی تحقیقات عنوان و افزود: متأسفانه پژوهشگران در این زمینه به صورت جزیره‌ای کار می‌کنند.


این استادیار با بیان اینکه کارهای تیمی در این حوزه به ندرت وجود دارد، ادامه داد: اگر ارتباط بین پژوهشگران برقرار شود به راحتی می‌توان با وجود کمبود منابع به کارهای پژوهشی ادامه داد.


بهتر است هر دانشگاه به نقشه‌های علمی و استراتژیک مجهز شود

باقری، با بیان درخواستی از مسئولین گفت: بهتر است هر دانشگاه به نقشه‌های علمی و استراتژیک مجهز و الویت‌های هر کدام از وزارتخانه‌ها در این نقشه مشخص شود که در نتیجه بین ما و دیگر پژوهشگران ارتباط علمی به وجود خواهد آمد و تحقیقات به صورت شبکه‌ای صورت می‌پذیرد که در ‌‌‌نهایت بسیاری از مشکلات ما در حوزه پژوهش برطرف خواهد شد.


به گزارش خبرنگار سازمان بسیح حامعه پزشکی، در پایان هفتمین جشنواره علمی تحقیقاتی علوم پزشکی سپاه از برگزیدگان در رشته‌های علوم بالینی، علوم پایه، متخصصین هیئت علمی، مراکز تحقیقاتی که دارای بیشترین رشد پژوهشی بوده‌اند، دانشجوی بر‌تر پژوهشی و دیگر زمینه‌های علمی تجلیل به عمل آمد.
ارسال نظرات