ايجاد امنيت و آسايش در جامعه، شمار معتادان را كم مي‌كند

يك جامعه شناس دانشگاه شهيد بهشتي با بيان اينكه دولت بايد نياز به تجربه مصرف مواد مخدر را در بين مردم كم کند و احساس اعتماد و اطمينان را افزايش دهد، گفت : ايجاد امنيت و آسايش بهترين راهكار براي مبارزه با مواد مخدر و كاهش شمار معتادان كشور است .
کد خبر: ۸۶۷۶۸۷۴
|
۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۳
به گزارش خبرگزاری بسیج، به نقل از ستاد مبارزه با مواد مخدر  فريده كردي  افزود: اجتماعي شدن مبارزه با مواد مخدر به اقدامات و عملكرد دولت بر مي‌گردد ، بايد تمام تلاش خود را به صورت تخصصي و با تعهد براي امنيت، آسايش ، پيشرفت حال و آينده مردم انجام دهد.

وي با بيان اينكه توانايي برنامه‌ريزي براي زندگي، توانايي پيش‌بيني و احساس ثبات در واقع به ما احساس كنترل در سرنوشت و زندگي را مي‌دهد، اظهار كرد: مسوولان رده بالاي كشور بايد رفاه اقتصادي و توانايي معيشتي مناسب را براي همه اقشار جامعه به وجود آورند.

اين جامعه شناس در ادامه؛ فقر اقتصادي، بيكاري، فقر تحصيلي و كمبود فرهيختگي از جمله دلايل اعتياد به مصرف مواد مخدر دانست و ادامه داد: همانظور كه دولت در كاهش فقر اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي جامعه نقش دارد، به همان اندازه در پيشگيري از اعتياد نيز موثر است.

كردي اضافه كرد:اعتياد باعث ايجاد مشكل در ساختار مغزي فرد مي‌شود و پس از مدتي فردي كه مي‌تواند يك متخصص، پزشك يا در هر سطحي عضو مفيدي براي جامعه باشد، بعد از وابستگي به مواد مخدر نه تنها ديگر مولد نيست، بلكه نياز به اين دارد که ساير افراد بخش بزرگي از انرژي و هزينه‌ خود را براي درمان اين افراد صرف كنند.

وي با بيان اينکه در واقع اگر تقاضا نباشد ورود مواد مخدر به داخل مرزهاي کشور معني ندارد، گفت: افراد معتاد به بسياري از از افراد جامعه ضرر مي‌زنند همان طور كه اگر تصميمات درست بگيريم و فردي فعال و مولد باشيم بسياري از افراد جامعه از تبعات تصميمات مثبت ما منفعت خواهند برد.

اين استاد دانشگاه با اشاره به اينكه بايد اعتقادات و باورهاي ديني را در جامعه بيشتر ترويج داد، افزود: براي اين كار مي‌توان از مداحان، ائمه جماعات ، هنرمندان و افرادي كه بيشترين تاثيرگذاري را بر توده مردم دارند، استفاده كرد.

كردي تصريح كرد: مشاهدات و تجارب مختلف ثابت كرده است، اعتقادات و باورهاي ديني مانند سپری حفاظتی و امنیتی شخصی، عمل كرده و باعث مي‌شود كه افراد در برابر مصرف مواد مخدر وسوسه نشوند و وقتي آنان وارد جامعه می‌شوند در برخورد با سختی‌ها، مشکلات و چالش‌های مختلف زندگی از پا نمی‌نشیند و به‌سادگی میدان را خالی نمی‌کنند، چون اهل مبارزه و جنگیدن هستند.

به گفته وي، همچنین در برابر اعتیاد، دارای حریم امنیتی و سپر حفاظتی هستند، یعنی در برابر ویروس مخرب اعتیاد واکسینه شده‌‌اند، درنتیجه دیگر لازم نیست پدر و مادر همواره نگران و دلواپس وضعیت فرزندشان باشند، چون او خود مواظب خودش است.

كردي با بيان اينكه چارچوب‌های فکری و ذهنی صحیح در خانواده‌ای با بنیان ‌های اصولی رقم می خورد، خاطرنشان كرد: هر چه رابطه بین زن و مرد صمیمی‌‌تر و بر مبنای احترام و محبت و گذشت بیشتری بنا شده باشد نظام آن خانواده مستحکم‌تر است، درنتیجه فرزندانی با ساختار فکری محکم و چارچوب‌‌های ذهنی قوی تربیت می‌کند که در برابر معضلات اجتماعی به سادگی از خطوط قرمز خود عبور نمی‌کنند.
ارسال نظرات