یادداشتی به مناسبت روز روابط عمومی؛

بسیج جامعه پزشکی الگوی اقدامات جهادی در حوزه سلامت کشور است

مجید نوروزی، مدیر روابط عمومی سازمان بسیج جامعه پزشکی طی یادداشتی با تبریک روز روابط عمومی به همکارانش در این عرصه به تشریح وظایف اصلی این واحد مهم در سازمان اشاره کرد.
کد خبر: ۸۶۷۷۷۳۶
|
۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۹
به گزارش خبرگزاری بسیج، امروز، روز روابط عمومی نامگذاری شده است؛ باید گفت روابط عمومی‌ها در سازمان‌های مختلف نقش‌های زیادی را بر عهده دارند که از آن جمله می‌توان به توزیع اطلاعات، انجام تبلیغات و ‏برقراری ارتباط دو سویه بین مخاطبان و مدیریت سازمان اشاره کرد؛ با توجه به اینکه در سازمان‌های بر‌تر، همه واحد‌ها علاوه بر ‏نقش‌های سنتی، نقش‌های دیگری نیز ایفا می‌کنند تا سازمان را به جایگاه والا برسانند، واحد روابط عمومی نیز در راستای نیل به ‏اهداف سازمانی، دارای وظایف سنگینی بوده و نقطه عطف دیگر واحد‌ها محسوب می‌شود. ‏


روابط عمومی به عنوان یک نهاد ارتباطی متعلق به جامعهٔ مدرن شناخته می‌شود زیرا این ساختار فقط در کشورهای پیشرفته و صنعتی در ‏جایگاه واقعی خود قرار گرفته ولی در جوامع دیگر دچار ذوق زدگی و روزمرگی است.


روابط عمومی‌ها به دلیل جایگاه راهبردی زیربنایی خود می‌توانند سازمان‌ها را در همگامی با پیشرفت و تحولات جهانی یاری دهند، ‏آنچه حائز اهمیت است، ماهیت غیر مادی وظایف و مسئولیت‌های روابط عمومی است؛ بدین معنا که تمامی پیکره سازمان با ‏روابط عمومی در ارتباط است و فعالیتی است مبتنی بر فرهنگ، اجتماع، گروه‌ها، باور‌ها، اندیشه‌ها و غیره.


روابط عمومی در کشور ما نیاز به توسعهٔ همه جانبه و ترقی و تعالی روزافزون دارد؛ چرا که امروزه کمتر سازمانی را در سطح ‏جهان می‌توان یافت که فاقد واحد روابط عمومی باشد؛ این امر نشانگر جایگاه و نقش راهبردی روابط عمومی در زندگی فردی و ‏اجتماعی افراد سازمان‌ها است؛ به طور کلی روابط عمومی چشم، گوش و قلب سازمان محسوب می‌شود که بدون آن حیات سازمانی دوام ندارد.


روزهای ایثار بسیجیان جامعه پزشکی همیشگی است، هر بار که خبر این حضور ‏خالصانه و بی‌دریغ مردمان مهربان را از حضور جهادی در خبرگزاری‌ها، مطبوعات، رادیو و تلویزیون و سایر رسانه‌ها به ‏گوش می‌رسد به خودم می‌بالیم که یکی از این هزارانیم.


اما چگونه این ایثار به تابلوی جهاد سلامت بدل شد؟ مهم‌ترین عاملی که در ‏هر حرکت سیستماتیک و غیر سیستماتیک سازمانی برای ترویج آثار آن حرکت وجود دارد، خبر رسانی صحیح و وقایع نگاری عالمانه ‏و گزارش عادلانه این عملکرد است؛ بدون شک روابط عمومی هر ارگان و سازمانی بلندگوی محاسن آن است که می‌تواند بدل به تلاوت ‏رسالت آن سازمان و منظری برای وقوع چشم انداز آن باشد.


همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند: «روابط عمومی باید در بخش‌های مختلف فعال عمل کند»، در سازمان بسیج جامعه ‏پزشکی روابط عمومی واحدی وجود دارد که نشانگر زحمات بی‌شائبه جهادگران بسیجی حوزه سلامت و نوآور در اطلاع رسانی به ‏معنای واقعی کلمه در این حوزه است؛ اگر حماسه کارکنان روابط عمومی در انعکاس ‏مناسب عملکرد جهادی پزشکان، پیراپزشکان، پرستاران و غیره هیچ‌گاه بسیج جامعه پزشکی در کشور به عنوان سردمدار ارائه خدمات مناسب رایگان در مناطق محروم و جلوه‌ای از تحقق اقتصاد مقاومتی شنناخته نمی‌شد.


سازمان بسیج جامعه پزشکی سال ۷۴ با بهره‌گیری از تعداد بی‌شماری از نخبگان و اساتید گروه پزشکی و پیراپزشکی استان‌ها ‏که گرد هم آمدند به کار خود ادامه داد‎. ‎

در پنج سال اخیر در قالب محور بیمارستان‌های صحرایی و ثابت، اعزام تیم‌های تک‌تخصصی و اضطرارای، ویزیت‌های رایگان، ‏اعزام تیم‌های بهداشتی- درمانی عمومی نزدیک به ۱۰ میلیون نفر خدمات رایگان در مناطق محروم کشور ارائه دادیم که ‏ارائه‌دهندگان خدمات اغلب نخبه‌ها و افراد برجسته علمی بسیج جامعه پزشکی بودند و بدون هیچ چشمداشتی در این مناطق حضور ‏یافتند‎. ‎


اقدامات بسیج جامعه پزشکی، اقدامات جهادی در حوزه سلامت کشور است که عمده فعالیت‌های این سازمان را شامل می‌شود؛ این ‏اقدامات جهادی در حوزه سلامت متنوع‌اند و اکثر آن‌ها شامل اعزام تیم‌های تخصصی و تک‌تخصصی به مناطق محروم است که بسته ‏به میزان بار بیماری‌هایی که در مناطق مختلف کشور وجود دارد، نیاز سنجی و مکان‌یابی شده و بعد تیم‌های تخصصی و ‏تک‌تخصصی متشکل از اعضای بسیج جامعه پزشکی اعزام می‌شوند. ‏


اعضای بسیج جامعه پزشکی هم در زمان صلح به مناطق محروم کمک می‌کنند و هم در زمان جنگ و خطر به مناطق خطرناک ‏اعزام می‌شوند‎.

 ‎
در زمان دفاع مقدس نیز سابقه این اقدامات و اعزام‌ها وجود داشت و نمونه‌ای از آن بود. هم‌اکنون نیز در مناطقی که مناطق خطر و ‏بحران و جنگی است و نیاز به اقدامات پزشکی –درمانی و مداوای مجروحین وجود دارد، بسیج جامعه پزشکی با طیب خاطر و تعداد ‏زیاد داوطلبین در سطوح مختلف از پرستار، بهیار و پیراپزشک تا سطوح بالای درجه‌ها، تخصصی و فوق تخصصی داوطلب می‌شوند ‏و حضور بهم می‌رسانند. ‏


بدون تردید تلاش جهادگران عرصه خدمت رسانی به مردم خالصانه است و بدون هیچ چشم داشتی در این عرصه فعالیت می‌کنند و تنها به رضای خالق خویش می‌اندیشند.


در سالی که گذشت به طور منظم چند فعالیت برجسته انجام شد، که مهم‌ترین آن در حوزه اقتصاد مقاومتی بود؛ در این‌باره بسیج جامعه پزشکی تهران بزرگ مامور پیگیری آن شد و اقدامات خوبی توسط آنان انجام شد و قرارگاهی برای این اقدامات نیز راه اندازی شد.


همچنین ویزیت رایگان پزشکان بسیجی در مطب‌ها و مراکز بهداشتی درمانی در سطح کشور و تمامی شهرستان‌ها و اعزام تیم‌های بهداشتی درمانی به مناطق محروم از اهداف مهم سازمان در هفته سلامت بود.


در پایان از تمامی همکاران و یاران همیشگی سازمان بسیج جامعه پزشکی در پوشش اخبار و اطلاع رسانی خدمات سپیدپوشان جهادی کشور تشکر ویژه می‌کنم که هیچ‌گاه ما را در این راه تنها نگذاشته و انشالله در ادامه راه هم نخواهند گذاشت.
ارسال نظرات
آخرین اخبار