گزارش بسیج پرس از رزمایش امداد و نجات سپاه تهران:

جابجایی مصدومین با بالگردهای سپاه و اورژانس تهران/ طراحی قبرهای چهار طبقه برای دفن متوفیان حادثه/ کمک های مردمی نقش بسزایی را در کنترل خسارات داشت

رزمایش امداد و نجات سپاه تهران با فعالیت 15 سازمان مختلف در بوستان ولایت برگزار شد.
کد خبر: ۸۶۷۹۱۷۴
|
۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۹
به گزارش سرویس مقاومت مردمی خبرگزاری بسیج؛  رزمایش امداد و نجات سپاه تهران صبح امروز  با هدف ایجاد آمادگی در برابر زلزله هایی با بزرگی بیش از 6.8 ریشتر در بوستان ولایت با حضور سردار کاظمینی فرمانده سپاه تهران، سردار فضلی جانشین سازمان بسیج مستضعفین، سردار ذوالقدر جانشین فرمانده سپاه تهران، نجار رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران و گری لوئیس نماینده سازمان ملل در ایران برگزار شد.
 
پس از وقوع زلزله فرضی که در ساعت 3 بامداد در تهران رخ داد، این رزمایش با انفجار انشعابات گاز در نقاط مختلف شهرک آغاز شد و یگان های امدادی به همراه آتش نشانان و عوامل اورژانس و نیروهای مردمی بلافاصله بعد از وقوع حادثه وارد منطقه زلزله زده شدند. همزمان یگان های بسیج به همراه سازمان هلال احمر نیز با رعایت اصول ایمنی به نجات افرادی که در زیر آوار گرفتار شده بودند، شتافتند.
 
سازمان بسیج جامعه پزشکی تهران بزرگ نیز با برپایی بیمارستان صحرایی کمک شایانی را به مردم زلزله زده کرد و تمامی مصدومین به کمک عوامل اورژانس به این بیمارستان که در جنب شهر زلزله زده برپا شده بود، انتقال داده شدند و مصدومانی که دچار آسیب دیدگی شدید بودند بعد از تحویل به منطقه تریاژ بیمارستان با بالگردهای سپاه پاسداران و اورژانس تهران به بیمارستان های سطح شهر انتقال داده شدند.
 
بسیج راهداری نیز با ماشین آلات سنگین آوار را از روی مصدومین برداشت و راه را برای عوامل اورژانس و آتش نشانی باز می کرد. از طرفی سگ های زنده یاب سازمان امداد و نجات هلال احمر افراد گرفتار در زیر آوار را شناسایی می کردند.
 
در بخش دیگری از این رزمایش و در منطقه ای که بهشت رضوان نام داشت قبرهای چهار طبقه ای برای جان باختگان حادثه در نظر گرفته شده بود.
 
نکته جالب این رزمایش مستقر شدن نیروهای انتظامی به صورت نامحسوس در بین مصدومان بود تا سارقانی را که از این فرصت برای سرقت استفاده می کردند شناسایی و دستگیر کنند.
 
نکته قابل توجه این رزمایش کمک های مردمی بود که در تمام مراحل امدادرسانی توسط مامورین سازمان های مختلف انجام می گرفت و حتی برخی از مردم حاضر به تخریب خانه های خود شدند تا راه  برای کمک به کسانی که در خانه های دیگر در زیر آوار گرفتار شده بودند هموار شود.
 
در نهایت پس از شناسایی و نجات مردم تمام افراد در مسجد شهرک اسکان داده شدند و مامورین تمام سازمان ها در حال فعالیت برای عادی کردن فضای شهر بودند.
 
جانشین فرمانده سپاه تهران: ۱۵ سازمان در رزمایش امداد و نجات سپاه فعالیت می کنند
 
سردار ذوالقدر جانشین فرمانده سپاه تهران در حاشیه این رزمایش با حضور در جمع خبرنگاران در خصوص جزئیات این رزمایش گفت: 23 ناحیه مقاومت بسیج به صورت متمرکز در بوستان ولایت حضور دارند و در حال فعالیت در رزمایش هستند و برای اولین بار ما شهرکی را مورد ساخت قرار دادیم که در مواجهه با یک زلزله 6.8 ریشتری دچار آسیب شده است.
 
وی با اشاره به برپایی بیمارستان صحرایی در حاشیه این شهرک گفت: در این بیمارستان روزانه 1500 نفر معاینه می شوند و علاوه بر مصدومینی که در این بیمارستان مداوا شدند، مصدومین حادثه از طریق بالگردهای نیروهای مسلح و اورژانس تهران به بیمارستان های شهر منتقل می شوند.
 
سردار ذوالقدر با بیان اینکه چندین سازمان در این رزمایش عمل آبرسانی، اتصال برق و تلفن را فراهم می کنند، گفت: در واقع 15 سازمان در این رزمایش فعال هستند و به مردم خدمت رسانی می کنند.
 
جانشین فرمانده سپاه تهران گفت: در این شهرک برای اولین بار قبرهای چهار طبقه طراحی شده که متوفیان به وسیله دیگر افراد به آن محل منتقل می شوند.
 
وی در پایان اظهار داشت: از آنجا که در چنین مواقعی سارقین نیز در جمع مصدومین حاضر می شوند، تا به اهداف خود برسند نیروهای انتظامی نیز در شهرک مستقر است و در صورت مشاهده سارقین آن ها را دستگیر می کند.
 
رئیس مدیریت بحران شهر تهران: رزمایش امداد و نجات سپاه تاثیر خود را در مواقع بحرانی خواهد گذاشت
 
نجار رئیس مدیریت بحران شهر تهران در حاشیه بازدید از بیمارستان صحرایی شهید سردار همدانی در بوستان ولایت در جمع خبرنگاران با تبریک اعیاد شعبانیه گفت: قطعا برگزاری رزمایش امداد و نجات سپاه تهران و برپایی بیمارستان های صحرایی می تواند در سال های طلایی حادثه موثر باشد.
 
نجار ادامه داد: بحث امداد و نجات در مواقع حساس بسیار حائز اهمیت است و در همین جهت نیروهای بسیج و سپاه از آمادگی قابل توجهی در مواقع ضروری برخوردار هستند.
 
رئیس مدیریت بحران شهر تهران در خصوص برپایی بیمارستان شهید سردارهمدانی در مناطق جنوب تهران گفت: برپایی این بیمارستان در مناطق جنوبی تهران از این جهت که به مردم این مناطق خدمت رسانی می کند حائز اهمیت است.
 
وی در پایان اظهار داشت: در محدوده جنوب تهران افرادی از قبل شناسایی شدند و تلاش بر این است که افراد در داخل بیمارستان مداوا شوند ولی اگر شرایط آن ها حساس باشد به بیمارستان های شهر تهران منتقل خواهند شد.
 
سخنگوی آتش نشانی شهر تهران: حضور 5 ایستگاه آتش نشانی در رزمایش امداد و نجات سپاه تهران
 
جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی شهر تهران در حاشیه رزمایش امداد و نجات سپاه تهران در گفتگو با خبرنگار اجتماعی بسیج پرس از حضور 5 ایستگاه آتش نشانی در این رزمایش خبر داد و گفت: هرچقدر برگزاری این رزمایش ها در شهر بیشتر باشد آمادگی سازمان های دخیل در مواقع بحرانی نظیر سپاه، بسیج، آتش نشانی، اورژانس و سازمان امداد و نجات بالا می رود.
 
وی ادامه داد: از آنجا که حادثه این رزمایش زلزله است مردم باید بدانند تنها کمکی که آنها می توانند به همشهری های خود که در زیر آوار گرفتار شده اند، بکنند اطلاع رسانی آنها به ایستگاه های آتش نشانی است چرا که اگر خود مردم اقدام به بیرون آوردن مردم گرفتار از زیر آوار بکنند امکان دارد تا آسیب دیدگی افراد بیشتر شود.
 
ملکی در پایان گفت: سازمان آتش نشانی شهر تهران از آمادگی قابل توجهی در مواقع بحرانی برخوردار است لذا هرچقدر که این رزمایش ها در شهر بیشتر برگزار شود این آمادگی برای سازمان ما و دیگر سازمان ها بالا می رود.
 
منبع:بسیج پرس
انتهای پیام/
ارسال نظرات