مدیر عامل بنیاد ژنتیک تهران هشدار داد

فقدان راهکارهای پیشگیری از تولد کودکان معلول در کشور

مدیر عامل بنیاد ژنتیک تهران گفت: در حال حاضر علی‌رغم تبلیغات برای فرزندآوری در کشور راهکارهای پیشگیری از تولد کودکان معلول به طور مشخص وجود ندارد.
کد خبر: ۸۶۸۲۲۸۰
|
۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۱

به گزارش سرویس بسیج جامعه پزشکی خبرگزاری بسیج، غروزنده محجوبی، متخصص سیتوژنتیک پزشکی و مدیر عامل بنیاد ژنتیک ضمن بیان اینکه بیشترین مشکلات ژنتیک ناشی از ازدواج‌های فامیلی است، گفت: همچنین به دلیل آمار بالای این نوع ازدواج در ایران بیماری‌های ژنتیک نیز در حال گسترش است.

 

راهکارهای پیشگیری از تولد کودکان معلول به طور مشخص وجود ندارد

مدیرعامل بنیاد ژنتیک در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر سیاست‌های کشور به سمت فرزندآوری پیش می‌رود، اظهار کرد: ولی راهکارهای پیشگیری از تولد کودکان معلول در کشور به طور مشخص وجود ندارد و بدون اینکه از بروز این مشکل جلوگیری کنیم به افزایش جمعیت فکر می‌کنیم.

 

پیشگیری از بیمار‌های ژنتیک و مشاوره رایگان برای افراد

محجوبی، در بیان راهکارهای حل این مشکل به وجود بنیاد ژنتیک تهران که توسط انجمن ژنتیک تأسیس شده است اشاره کرد و ادامه داد: از جمله فعالیت‌های این انجمن فرهنگ سازی برای پیشگیری از بیماری‌های ژنتیک و فراهم کردن شرایط مشاوره تقریباً رایگان برای افراد است.

 

وی گفت: همچنین اگر افراد نیاز به آزمایش ژنتیک پزشکی و تشخیصی داشتند تسهیلاتی فراهم می‌شود تا با هزینه‌های پائین و یا با کمک بهزیستی به صورت رایگان این گونه خدمات به آنها ارائه شود.

 

مدیر عامل بنیاد ژنتیک با بیان اینکه این گونه اقدامات توانسته است آمار تولد کودکان مبتلا به بیماری‌های ژنتیکی را تا حدودی کاهش دهد ادامه داد: البته این موضوع هنوز در سطح بالایی قرار دارد و با توجه به اینکه قرار است رشد جمعیت و افزایش زاد و ولد داشته باشیم می‌تواند باعث به وجود آمدن این نگرانی شود که تعداد این بیماری نیز در جامعه افزایش یابد.

 

این متخصص سیتوژنتیک ضمن ابراز نگرانی از اینکه درباره ازدواج‌های فامیلی برنامه‌ریزی مناسبی صورت نگرفته است، اظهار کرد: در حال حاضر جمعیت روبه افزایش است ولی امکانات ما به آن نسبت توسعه پیدا نکرده است که مردم را از خطرات ازدواج فامیلی و بیمار‌های ژنتیک ناشی از آن آشنا کند.

 

وی در پایان با بیان اینکه افزایش و توصیه زاد و ولد از وظایف بنیاد ژنتیک است، تصریح کرد: ما باید راهکارهای پیشگیری را به مردم آموزش دهیم و از طرفی مردم هم بهتر است با مراکزی که این خدمات را ارائه می‌دهند در ارتباط باشند تا در صورت نیاز خدمات مورد نظر به آنها ارائه شود؛ ضمن اینکه هشدار می‌دهیم، دعوت می‌کنیم تا افراد با استفاده از امکاناتی که در انجمن ژنتیک به طور خیریه ارائه می‌شود در جهت داشتن نسل سالم در کشور قدم بردارند.

ارسال نظرات