رییس حفاظت محیط زیست پارس آباد خبر داد

پیگیری ثبت تالاب سد میل مغان در کنوانسیون رامسر

رییس حفاظت محیط زیست شهرستان پارس آباد از پیگیری ثبت تالاب سد میل مغان در کنوانسیون رامسر خبر داد.
کد خبر: ۸۶۸۷۸۱۷
|
۱۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۷:۳۲

در آستانه هفته محیط زیست گفت و گوی صمیمانه ای را با رییس حفاطت محیط زیست شهرستان پارس آباد ترتیب دادیم که در ادامه از حضور مخاطبان گرامی می گذرد.

هاشم میرزانژاد اصل در گفت وگوی تفصیلی با خبرنگار خبرگزاری بسیج از اصلاندوزبا بیان اینکه 15 تا 21 خرداد به عنوان هفته محیط زیست نامگذاری شده است،گفت:هدف از این نامگذاری افزایش آگاهی مردم برای حفظ محیط زیست و ترغیب مسوولان به اتخاذ تدابیری برای مقابله با تخریب محیط زیست و گونه‌های زیستی‌جانوری است.

وی از برگزاری برنامه های مختلف در گرامیداشت هفته محیط زیست خبر داد و افزود:برنامه ها و مراسمات متنوعی در سطح شهرستان برگزار خواهد شد که قسمت عمده ای از این مراسمات در اصلاندوز انجام می گیرد.

رییس حفاطت محیط زیست شهرستان پارس آباد در ادامه از تولد پنجمين نسل آهو در سايت تكثير و احيای آهوی مغان خبر داد و گفت:تولد پنجمین نسل آهوی مغان و شرایط مساعد منطقه برای تکثیر این گونه منقرض شده در دشت مغان،امیدها را برای احیا و رها سازی در منطقه حفاظت سده مغان دو برابر کرد.

میرزانژاد می گوید:با تولد پنجمين نسل این آهوان در سایت احیا و تکثیر آهوی مغان به تعداد جمعيت آهوها در این سایت اضافه خواهد شد که با توجه به اينكه زاد و ولد آهوان سايت تكثير تا دهم تير ماه ادامه دار خواهد بود در شرایط فعلی امکان اعلام دقیق تعداد جمعيت آنها میسر نیست و تا زمان پا گرفتن بره ها تعداد گله به صورت دقیق مشخص نخواهد شد.

وی از پیگیری ثبت تالاب سد میل مغان در کنوانسیون رامسر خبر داد و گفت:تلاش ما بر این است تا در سال جدید از طریق مرکز کشور، تالاب سد میل مغان را در ردیف تالاب‌های حفاظتی و صیانتی به ثبت برسانیم تا با تامین اعتبار مورد نیاز در نگهداری و حفاظت آن تلاش بیشتری را انجام دهیم.

این مسئول با بیان اینکه مراحل پایانی ثبت تالاب سدمیل مغان در حال انجام است افزود:امید است تمامی ادارات و نهادهای مرتبط در این خصوص که موجب توسعه صنعت گردشگری و اکوتوریسم در شهرستان پارس آباد خواهد شد همکاری لازم را داشته باشند.

رییس حفاطت محیط زیست شهرستان پارس آباد با اشاره به موقعیت جغرافیایی تالاب سدمیل مغان گفت:سد مرزی میل مغان در فاصله 50 کیلومتری شهرستان پارس آباد و در فاصله سه کیلومتری شهر اصلاندوز بر روی رودخانه ارس به عنوان مرز دو کشور ایران و آذربایجان احداث شده است.

وی افزود:این تالاب با مساحت حدود 996 هکتار از جهت تامین آب شرب شهرستانهای پارس آباد،بیله سوار،گرمی و اصلاندوز و همچنین آبیاری حدود 60 هزار هکتار از اراضی دشت مغان حائز اهمیت است.

میرزانژاد همچنین با اشاره به نصب سیستم سنجش آنلاین آلودگی رودخانه ارس می گوید:این سیستم به صورت آنلاین پنج پارامتر مهم آلایندگی اندازه گیری و به اقصی نقاط کشور ارسال می کند.

وی هدف از اجرای این طرح را سنجش آنلاین پارامترهای آلودگی آب رودخانه ارس و اعلام به سازمان حفاظت محیط زیست و سایر مراکز مرتبط دانست و افزود:این ایستگاه شهرستانهای پارس آباد،بیله سوار ،گرمی و اصلاندوز را تحت پوشش قرار خواهد داد.

رییس حفاظت محیط زیست شهرستان پارس آباد در ادامه وضعیت محل های دفن زباله توسط شهرداریها را وخیم توصیف کرد و گفت:معضل بزرگ شهر اصلاندوز محل دفن زباله این شهر در بستر دره رود و عدم جمع آوری اصولی آبهای سطحی آن است در این رابطه مکاتبات لازم انجام و اخطاریه هایی به ادارات ذیربط داده شده و مهلت معینی برای رفع آنها مقرر شده است.

میرزانژاد در بخش دیگری از گفت و گوی خود از گونه کمیاب قرقاول در اصلاندوز خبر داد و گفت:این پرنده از مهمترین گونه های حیات وحش و نماد استان اردبیل در کشور است در زیستگاههای جنگلهای حاشیه ارس از اصلاندوز تا پارس آباد قابل مشاهده بوده و تحت تدابیر شدید مورد حفاظت قرار می گیرد.

وی سرشماری گونه بومی و حفاظت شده قرقاول كه به عنوان گونه شاخص حيات وحش استان اردبيل در سطح كشور مطرح است از 13 ارديبهشت آغاز و بدليل وسعت زياد مناطق جنگلی در شهرستان پارس آباد پس از 12 روز به پايان رسيد.

میرزانژاد با بیان اینکه تعداد 30 قطعه از پرنده قرقاول كه غالبا جنس نر بودند سرشماری و از آنها تصوير برداری شده است افزود:گونه قرقاول نيازمند حمايت تمامی اقشار مردم اين شهرستان جهت حفظ بقای خويش است در غير اينصورت اين پرنده زيبا از چرخه حيات وحش شهرستان پارس آباد حذف خواهد شد.

این مسئول در ادامه با اشاره به آغاز مهاجرت هزاران پرنده مهاجر به تالاب ها و آب‌ بندان‌های شهرستان پارس آباد و اصلاندوز با سرد شدن تدریجی هوا و نزدیک شدن به روزهای سرد سال افزود: هر ساله از زمان آغاز نخستین بارش‌های پاییزه در مناطق سردسیری روسیه و شمال اروپا، تعداد زیادی از گونه‌های مختلف پرنده با مهاجرت به نوار غربی کشور، تالاب‌ها و آب‌بندان‌های این مناطق را برای زمستان‌گذرانی خود انتخاب می‌کنند.

هاشم میرزانژاد افزود: با توجه به اینکه پارس آباد به عنوان نخستین شهرستان درمسیر کریدور مهاجرت پرندگان قرار گرفته است، تعداد زیادی از گونه‌های مختلف پرنده در تالاب‌ها، آب‌بندان‌ها، شالیزارها و حاشیه رودخانه‌ها ،برای استراحت و زمستان‌گذرانی فرود می‌آیند.

وی گفت: غاز خاکستری، خوتکا، اردک سر سبز، اردک ارده ای، اردک سر حنایی، کفچه نوک، کشیم کوچک، چنگر، باکلان کوچک، باکلان بزرگ، سهره،حواصیل و بوتیمار از جمله پرندگان مهاجر به منطقه هستند.

رییس حفاطت محیط زیست شهرستان پاس آباد با اشاره به مهاجرت پرندگان به تالاب‌های میل و مغان و تالاب تپراق کندی گفت: همه ساله بیش از 32هزار قطعه پرنده در قالب 72 گونه مختلف فقط در تالاب سدمیل مغان قابل شناسایی هستند.

وی به ورود گونه حائز اهمیت بین المللی غاز پیشانی سفید کوچک به تالاب سدمیل مغان - اصلاندوز اشاره کرد و افزود:این گونه همه ساله توسط کارشناسان داخلی و بین المللی پایش می گردد و هم اکنون مدت یک هفته است میهمان ما در تالاب سدمیل می باشد که نشان از اهمیت بسیار بالای این تالاب است.

میرژانژاد با اشاره به اینکه سال گذشته پاسگاه سرمحیط بانی اصلاندوز پس از تکمیل و افزایش بنا با استخدام چهار نفر مامور محیط بانی رسما فعالیت کرده است گفت:پاسگاه محیط بانی شهید جزایری علملو در منطقه حفاظت شده مغان از توابع بخش اصلاندوز افتتاح و با جذب 3 نفر محیط بان رسما شروع به کار کرد.

این مسئول افتتاح محیط بانی علملو -تکمیل بنای محیط بانی اصلاندوز ،نصب و راه اندازی سیستم سنجش آنلاین آلایندگی رودخانه ارس و اتمام ثبت تالاب سدمیل مغان در کنوانسیون بین المللی رامسر را از پروژه های مهم عنوان کرد.

وی همچنین با بیان اینکه همایش روز جهانی تالابها برای دو سال متوالی با حضور مسئولان استان و شهرستان در تالاب سدمل مغان برگزار شده است افزود:پرنده نگری با دوربین چشمی و بازدید از تالاب سدمیل مغان برنامه های مهم همایش روزجهانی تالابها بشمار می روند.

رییس حفاظت محیط زیست شهرستان پارس آباد در پایان با اشاره به دستگیری صیادان غیر مجاز گفت:در سال گذشته تعداد 4 قبضه سلاح غیر مجاز و 22قبضه سلاح مجاز کشف شده است و 82 قلم ادوات مجاز و غیر مجاز صید از قبیل شوکر برقی ماهیگیری ،قایق،انواع تورهای ماهیگیری و 105 نفر متخلف شکار و صید دستگیر و به مراجع محترم قضایی معرفی شدند.

مصاحبه:سید سجاد میرزایی

ارسال نظرات