خبرهای داغ:
یادداشت؛

نیمه خرداد، بار بربست و برفت

کد خبر: ۸۶۸۸۳۲۱
|
۱۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۹

باده عشق را که خوب نگاه می کنی جز شور و اشتیاق و اخلاص برای رسیدن به قرب خدا نمی بینی و نیوشیدن آن مجذوب و عاشقت می کند.

آری باده عشق*؛ سرفصل اشتیاق انسانی که با عشق به الله همه جهان را در سیطره اخلاقش به حیرت واداشت چنان که همه عالم از این خلوص و یکرنگی سر تعظیم فرو آوردند و از ایشان به عنوان فردی کاريزماتيک نام بردند.

او کسی جز آیت الله خمینی نبود، شخصیتی که وقتی پلک می زد گویی همه کائنات در برابر عظمتش به احترام می ایستادند و این چنین بود که همه دوست و دشمن دست روی زانو در برابر امام راحل می نشستند تا وی لب به سخن بگشايد و تحول دیگری بیافریند.

تحولی که با انقلاب اسلامی معادلات شرق و غرب را درهم فرو ریخت و جهان را با اتفاقی شگرف روبرو کرده و با آن سرنوشت منطقه و دنیا را به طرز عجیبی رقم زد به طوری که همه تحلیلگران دنیا را با این تحول وارد فضای سیاسی جدیدی کرد که تا به امروز همه سردمداران و سياستمداران از وقوع آن در تعجب و از پایان آن بیمناک هستند.

امام خمینی(ره) به راستی با این خیزش عظیم الهی از سال ۴۲ که سرآغاز آن بود با توکل به خدا و تکیه بر اراده و اخلاص و با همراهی مردم دست همه ابرقدرت ها را از ایران جدا کرد تا انقلاب اسلامی سرمنشا آزادی همه مردم دنیا باشد، مفهومی که به انسان در بعد الهی بنگرد و همه نیازهای مادی و معنوی او را در آن جامه عمل بپوشد و بر این اساس امام راحل پس از پیروزی انقلاب اسلامی نهادهای مختلفی را بنیان نهاد تا انقلاب اسلامی حامی مظلومان و مستضعفان جهان باشد.

امام راحل با این نگاه به انسان ها همیشه در طول حیات پربرکتش تلاش کرد با عامل بودن به عقیده اش، بتواند جامعه اسلامی مدنظر اسلام را ترسیم کند و همین نکته اساسی بود که از ایشان در قلب ها انسانی وارسته و خالص ساخت که تا به امروز عشق آن در دل ها فوران می کند.

امام خمینی(ره) در طول عمرش ساده زیست و این ویژگی مهم را اساس زندگی خود و خانواده اش قرار داد تا بتواند جامعه ای به دور از اشرافی گری در میان مردم معنا کند تا مردم و مسئولان بدانند هنوز افرادی هستند که دغدغه نان شب دارند، ولی دریغ از ما انسان ها که هرگز نتوانستیم مفاهیم بلند انسانی همچون ساده زیستی را از ایشان یاد بگیریم چراکه اگر این معنا را درک می کردیم امروز مردم، محتاج نان شیطان نبودند و مسئولی ارتشا، اختلاس و ... را حق خود نمی دانست و به خود اجازه نمی داد که پدری در تاریکی شب به خانه برگردد تا مبادا چشم در چشم فرزندش داشته و نتواند سر بلند کند.

امام چنین مفاهیمی را در جامعه معنا کرد تا با بسط و گسترش آن در جهان نیز بتواند یار و یاور مظلومان باشد و انقلاب اسلامی امروز با همین القاب در دنیا یاد می شود ولی هنوز برخی از ما افسوس پی به این نکته و اهمیت آن نبرده و روز به روز با ادعاهای کذايي و ترویج تجمل و اشرافی گری حتی در نهادها هم به فاصله طبقاتی مردم دامن می زنیم، به طوری که برخی هم با همین عقیده اشرافی گری، تلاش می کنند حرم مطهر آن پیر فرزانه را با جلوه دادن بیشتر به سمت اشرافی گری سوق دهند، آنچه که امام از آن بر حذر بود و آن را نمی پسندید.

امام ساده و با اخلاص زیست و همه مفاهيم ارزشمند انسانی را در سخنان گهربارش و در وصیت نامه الهی اش به یادگار گذاشت و ۱۴ خرداد بار سفر بست در شبی که در باده عشق خود نیز نوشته بود؛ انتظار فرج از نیمه خرداد کشم

رقیه غلامی

باده عشق: مجموعه اشعار امام خمینی(ره)

ارسال نظرات
پر بیننده ها