خبرهای داغ:
یک ماه از سیلاب خوزستان می گذرد؛

سیل‌زدگان همچنان چشم انتظار کمک های دولت/قطع ارتباط ۲ روستا

یک ماه از سیلابی که بخشی از روستاهای دزفول، شوش، شوشتر و اهواز را زیر آب برد می گذرد و همچنان خبری از پرداخت خسارات به آسیب دیدگان نیست.
کد خبر: ۸۶۸۸۷۰۶
|
۱۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۷

خبرگزاری بسیج،دخالت انسان در طبیعت، بحرانی ایجاد کرد که ۲۰۰ هزار هکتار زمین کشاورزی را نابود، هفت هزار نفر را یک هفته آواره، یک هزار راس دام ناپدید و یک پل را تخریب کرد.

این بحران باعث شد مردم خانه های خود را ترک کنند و اسکان سیل‌زدگان در شهرستان دزفول تقریباً سه هزار نفر، در شوش در منطقه آهودشت دو هزار و ۵۰۰ نفر و در اندیمشک نیز حدود یک هزار و ۵۰۰ تا دو هزار نفر گزارش شد. همچنین بر اثر سرعت آب، پل مسیر غرب و شرق منطقه شعیبیه قطع شد.

واکنش مردم در برابر این بحران، چیزی جز سکوت نبود. حال مردم از نماینده خود در مجلس انتظار دارند نسبت به پرداخت خسارت پیگیری های لازم را انجام بدهد.

سید راضی نوری نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی در همین ارتباط به خبرنگار بسیج گفت: پس از سیلاب، ادارات مختلف از جمله جهاد کشاورزی، راه و شهرسازی و... برآوردهای خسارات وارده به روستاها را تنظیم و در اختیار ستاد بحران قرار دادند و ستاد بحران نیز آنها را برای دولت فرستاد.

نوری افزود: فعلا مراحل اداری نامه برآورد خسارات، به دولت به خوبی پیش رفته و حتی مقداری مبالغ بلاعوض و تسهیلاتی دیگر در این نامه ذکر شده است.

وی همچنین گفت: تا اینجای کار، از روند پیگیری دولت راضی هستم اما بهتر است به دلیل مشکلاتی که مردم دارند هرچه زودتر نسبت به پرداخت خسارات رسیدگی شود. مردم تعدادی از روستاها هر آنچه داشتند ازجمله خانه و دام خود را از دست دادند.

۳ روستا همچنان ارتباطشان قطع است

کاظم منصوری، دهیار روستای آهودشت و حومیلا (لگیطه) نیز در این خصوص گفت: گندمزارهای روستاهای بیت یدی، بیت کاظم و بیت خلیفه به دلیل اینکه با خاک زیادی قاطی شده بودند، با قیمت پایینی از کشاورزان خریداری شد.

منصوری افزود: کشاورزان بسیاری زمین های خود را بیمه نکردند، البته دلیلش این بود که سال گذشته بیمه، خسارات کشاورزان را پرداخت نکرد و مردم رغبتی به بیمه کردن محصولاتشان نداشتند.

روستای ابوالقیفه با ۵۰ خانوار و جمعیت۳۵۰ نفر در پنج کیلومتری معبد جغازنبیل قرار دارد. سیل اخیر در شهرستان شوش، خسارت‌های زیادی به راه‌های ارتباطی و بخش کشاورزی در مناطق روستایی وارد کرد.

حسین کرم‌الله چعب، دهیار روستای ابولقیفه نیز گفت: جاده روستای ابوالقیفه در سیل اخیر از سه قسمت آسیب جدی دید و باعث قطع تردد اهالی شد.

وی ادامه داد: متأسفانه تاکنون برای ترمیم و رفع این مشکل اقدامات لازم انجام نشده به نحوی که حتی آسفالت تخریب شده به‌ موانعی دنباله‌دار تبدیل شده است.

دهیار روستای ابولقیفه ادامه داد: این جاده مسیر ارتباطی سه روستای شیخ مطلب، ابوالقیفه و روستای گطش است که این بریدگی‌ها باعث ایجاد مشکلات زیادی برای مردم این منطقه شده است.

ترک ها، پابرجاست

حسن کعب از روستای کاظم حیدر به خبرنگار بسیج گفت: اهالی روستاهای حاشیه دز از هر امکاناتی محروم هستند. بسیاری از ادوات کشاورزی ما در سیلاب از بین رفت. همچنین همه گندمزاهای ما به شدت آسیب دید.

وی همچنین افزود: منازل روستاهای بیت محارب و کاظم حیدر نیز آسیب دیدند و قابلیت سکونت ندارند. خیلی از خانه ها سقف و دیوارهایشان ترک خورده و از نظر ایمنی زندگی در آنها بسیار خطرناک است.
 

کعب گفت: از نظر بهداشتی نیز بوی گندم بعد ازسیلاب برای اهالی این منطقه خیلی اذیت کننده شده، وجود خاک های روان نیز باعث شده با کوچکترین باد، گرد و غبار فضای روستا را فراگیرد.
 

به گزارش بسیج، بیمه سال گذشته خسارت وارده به کشاورزان را تاکنون پرداخت نکرده است. امسال نیز سیلاب اقتصاد آنها را برهم ریخت. مردم حالا هیچ چیز جز خسارت نمی خواهند و می گویند رمضان نزدیک است، می خواهیم بر سر سفره هایمان لقمه ای نان بگذاریم.

ارسال نظرات
پر بیننده ها