باز بودن طرح دریا در ماه رمضان چه توجیه فرهنگی و اقتصادی دارد؟

یک دریا و یک دنیا دغدغه از جنس دین و مذهب!

آیا فرهنگ بومی و مذهبی شهر های ساحلی در ایام ماه رمضان هم باید قربانی زیاده خواهی عده ای شود که در پی پیاده سازی فرهنگ غربی و تغییر سبک زندگی مردم هستند؟!
کد خبر: ۸۶۸۸۷۴۰
|
۱۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۶
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از مازندران،همزمانی ماه مبارک رمضان با تعطیلات تابستانی موجب شده تا دغدغه آحاد مردم مومن مازندران نسبت به برخی هنجارشکنان و قبح زدایی در این ایام احساس شود.

استان مازندران به دلیل شرایط خاص اقلیمی و دارا بودن مواهبی همچون دریا ، کوه و جنگل نه تنها اولین استان مسافرپذیر کشور است بلکه در چهارفصل سال و ایام تعطیلات هم رتبه دار گردشگری است و میلیونها مسافر در طول سال به مازندران سفر کرده و از طبیعت زیبای آن بهره مند می شوند .

 اما در پی خبر معاون سیاسی و امنیتی استانداری مازندران در جلسه ستاد اجرایی طرح های ساماندهی دریای مازندران در محمودآباد مبنی بر باز بودن طرح های سالم سازی دریا در ایام ماه مبارک رمضان ،موجی از انتقاد و اعتراض از سوی مسئولان فرهنگی و ائمه جماعات را بهمراه داشت.

نه تنها مسئولان فرهنگی بلکه قاطبه مردم مومن و ولایتمدار شهرهای ساحلی مازندران از مسئولان عالی دولت در استان و همچنین مجریان انتظامی و قضایی درخواست کردند تا توجه ای ویژه به مسائل مذهبی و فرهنگی  مردم بومی این مناطق داشته باشند.

چرا که توهین به شعائر دینی و قبح زادیی در ماه رمضان آنهم روزه خواری در ملاعام جرمی نیست که بتوان از آن بخاطر گردشگرپذیر بودن شهرهای ساحلی چشم پوشی کرد و چه بسا کم نیستند مسافرنماهایی که نه تنها به فرهنگ بومی منطقه توجه ای ندارند و به آن احترام نمی گذارند بلکه با اعمال و رفتارهای هنجارشکنانه خود به شعور دینی مردم منطقه نیز توهین می کنند.

طرح دریا در ماه رمضان بسته شود

در همین راستا امام جمعه شهر سرخرود در خطبه های نماز جمعه با اشاره به تداخل ماه رمضان و  ایام تابستان و حضور گردشگران در شهرهای ساحلی ،اظهار کرد : با توجه به آغاز طرح‌های سالم‌سازی دریا، مسئولان محترم حرمت ماه رمضان را حفظ کنند و جلوی روزه خواران را بگیرند و حتی می‌توان اجرای طرح‌های سالم‌سازی را به بعد از ماه مبارک موکل کرد.

موسوی آملی خواستار بستن طرح دریا در ایام ماه مبارک رمضان شد و تاکید کرد ؛ مسئولان  با برنامه ریزی می توانند شروع طرح‌های سالم‌سازی دریا را به بعد از ماه رمضان  موکول کنند.

او مهم ترین دغدغه  ای که باید مسئولان در ایام ماه مبارک رمضان داشته باشند را  کنترل و تنظیم بازار دانست و یادآور شد ؛همه ساله با نزدیک شدن به ایام خاص همچون عید نوروز و ماه مبارک رمضان بارها جمله کلیشه ای مردم نگران گرانی نباشید از سوی مسئولان به گوش می رسد، این بار هم صحبت از ذخیره سازی کالاهای مورد نیاز مصرفی در ماه مبارک رمضان است که متأسفانه افزایش تصاعدی قیمت اقلام را شاهد هستیم.

باز بودن طرح دریا در ماه رمضان، تشویق روزه خواری در ملاعام است

امام جمعه بابلسر هم یکی از معترضانی بود که با باز بودن طرح دریا در ماه رمضان مخالفت کرد و با انتقاد شدید از مسئولان استانی گفت:این که گفته شود باز بودن طرح دریا در سواحل تنها برای استفاده مسافران است و غیر مسافر از آن استفاده نمی کند سخنی  است که هیچگاه نمی توان در عمل آن را مشاهده نمود چرا که مگر می شود از روی پیشانی کسی متوجه شد او مسافر است یا غیر مسافر؟! آقایان چگونه می خواهند تشخیص دهند؟!

او باز بودن طرح دریا را تشویق روزه خواری علنی در مبارک رمضان دانست و خطاب به دکتر ربیع فلاح گفت:جناب آقای استاندار هم شما و هم معاون سیاسی تان انسان هائی دیندار و ارزشی هستید که برای همه ما قابل احترام هستید اما باید به این نکته مهم توجه کنید که مردم مازندران تحمل نادیده انگاشتن ارزشی های دینی را ندارند. چرا برخی افراد با وجود آنکه می دانند ادامه یک طرح در ماه رمضان حرمت شکنی ماه مبارک را درپی دارد اما با این حال اصرار بر دایر بودن آن دارند؟!

امام جمعه بابلسر خواستار توقف اجرای این طرح  شد و اعلام کرد؛ توقع مردم  مازندران  این است که مدیران ارزشی در برابر زیاده خواهی های برخی افراد بایستند و جلوی حرمت شکنی ماه خدا را بگیرند.

باز بودن طرح دریا در ماه رمضان چه توجیه فرهنگی و اقتصادی دارد؟

برپایه این گزارش سوالی که افکار عمومی را به خود مشغول کرده این است آیا با توجه به تعطیلات تابستانی آنهم همزمانی با ماه مبارک رمضان که قاطبه مردم ایران در این ماه بندگی مشغول روزه داری هستند و سفر و مسافرت در این ماه نسبت به ماه های دیگر سال نه تنها چشمگیر نبوده بلکه بسیار کم است؛ باز بودن طرح های ساحلی اگر صرف اقتصادی و درآمدزایی دارد و جواب این سوال آری است این درآمد ناچیز آنهم در ماه رمضان چه دردی از بیکاری و گرانی در مازندران را دوا می کند؟

آیا فرهنگ بومی و مذهبی شهر های ساحلی در ایام ماه رمضان هم  باید قربانی زیاده خواهی عده ای شود که در پی پیاده سازی فرهنگ غربی و تغییر سبک زندگی مردم هستند؟!


لازم به ذکر است مازندران با جمعیتی بالغ بر 3 میلیون نفر ، 10 هزار و 400 شهید و همچنین تاکنون 30 شهید مدافع حریم آل الله را تقدیم انقلاب اسلامی کرده است.



انتهای پیام/ع


ارسال نظرات
پر بیننده ها