گزارش ازعملکرد مزارع تحت پوشش "طرح بسیج همگام با کشاورز"

"علمی سازی کشاورزی" لبخند رضایت بر لب کشاورزان ملکشاهی نشاند

طرح بسیج همگام با کشاورز پس از سالها توانست لبخند را بر لبان کشاورزان شهرستان ملکشاهی بنشاند.
کد خبر: ۸۶۸۹۲۹۳
|
۱۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۴

به گزارش سرویس بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی خبرگزاری بسیج، ،در راستای تحقق شعار سال مبنی بر اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل و با عنایت به تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص توجه ویژه به روستاها، سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی در قالب طرح بسیج همگام با کشاورز با هدف علمی کردن کشاورزی و افزایش بهره وری پایدار و با بهره گیری از ظرفیت مهندسین کشاورزی و اساتید و کشاورزان نمونه در این حوزه، بیش از 7000 روستا را تحت پوشش خود قرار داده است.

شهرستان ملکشاهی از توابع استان ایلام با سطح زیر کشت 17500 هکتار گندم وجو دیم تحت پوشش طرح بسیج همگام با کشاورز قرار گرفته است که با حضور فعال مهندسین کشاورزی در کنار کشاورزان و انتقال دانش روز به آنها، هم اکنون شاهد اثرگذاری علمی کردن کشاورزی در افزایش عملکرد محصول در این شهرستان هستیم.

در همین راستا خبرنگار سازمان برای بررسی بیشتر از روند تحقق این موضوع به سراغ مسئولین مرتبط با این طرح رفته است.

به گفته‌ی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ملکشاهی،دغدغه جدی این شهرستان پر کردن فاصله عملکردی بین کشاورزی سنتی و مکانیزه است که این شهرستان دارای 23 هزار هکتاراراضی کشاورزی است که جو و گندم دیم محصول غالب آن دارای متوسط عملکرد یک تن (هفتصد تا 900 کیلو) در هکتار می باشد.

رحیم اله یاری دراین باره به خبرنگارسازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی،گفت: با هماهنگی های صورت گرفته با مجموعه سپاه و برگزاری جلسات، کشاورزان بسیجی متقاعد شدند کشاورزی علمی را الگوی کار خود قرار دهند.

وی افزود: کشاورزان متقاعد شدند توصیه های فنی جهاد کشاورزی را مدنظر قرار دهند تا از این طریق عملکرد محصولات افزایش یابد.

**گام‌های موثر در راستایی علمی کردن کشاورزی

اله یاری با اشاره به اینکه تغییر بذر مصرفی از جمله اقدامات مورد نظر در قالب علمی کردن کشاورزی بود، ادامه داد: بذر تولیدی از سال قبل مورد استفاده کشاورزان در سال بعد قرار می گرفت که نه تنها فاقد کیفیت مناسب بود بلکه عملکرد قابل قبولی هم نداشت از این رو بذر اصلاح شده یعنی بذر کراس سبلان را ترویج کردیم.

موضوع دیگر کشت به موقع بود که با استفاده از اطلاعات هواشناسی تاریخ دقیق کشت را به کشاورزان اعلام و آنها نیز طبق زمان اعلام شده اقدام به کشت کردند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ملکشاهی، استفاده از دستگاه های خاک ورز را گام دیگر در راستای علمی کردن کشاورزی عنوان کرد و گفت: کشت نیمه مکانیزه و مکانیزه از نتایج استفاده از دستگاه خاک ورز بود که دستگاه عمیق کار دیم برای اولین بار در این زمینه مورد استفاده قرار گرفت و در باقی مزارع از دستگاه های کم خاک ورز استفاده شد.

وی با بیان اینکه در مرحله داشت، مبارزه با آفات و علف های هرز گام دیگری در این زمینه بود، افزود: با بررسی های صورت گرفته بهترین زمان مبارزه با علف عای هرز را به صورت منطقه ای به کشاورزان اعلام و آنها نیز طبق توصیه مهندسین اقدام میکردند و این امر هم در افزایش عملکرد بسیارموثر بود.

**افزایش عملکرد در مزارع هدف

اله یاری، عنوان کرد: طبق بررسی و بازدید های میدانی طی فصول سال از مزارعی به این شیوه کشت شدند بطور یقین شاهد افزایش عملکرد بیش از یک تن در هکتار خواهیم بود.

بازدید از مزارعی که تحت پوشش طرح مذبور بودند حاکی از رضایتمندی کشاورزان و برآورد از تفاوت فاحش عملکرد مزارع هدف است.

همچنین این امر انگیزه ای برای سایر کشاورزان شد تا در سال آتی در این طرح حضور و به جمع کشاورزان هدف بپیوندند.

**حضور بسیج مهندسین بر سر مزارع؛ کشاورزان را خریدار توصیه‌های فنی کشاورزی کرد

وی در پاسخ به سئوال خبرنگار مبنی براینکه حضور بسیج مهندسین کشاورزی در کنار کشاورزان چه میزان بر افزایش عملکرد و گسترش ترویج بذر گندم کراس سبلان مفید واقع شده است، اشاره کرد:

طی سال های گذشته جهاد کشاورزی اطلاعات و توصیه های فنی و لازم را گاها به کشاورزان گوش زد می‌کرد ولی متاسفانه به دلیل عدم حضور مهندسین کشاورزی در کنار کشاورزان، آنها خریدار توصیه های ما نبودند ولی با هم افزایی که بین بسیج، سپاه و مدیریت جهاد کشاورزی صورت گرفت از ظرفیت مهندسین کشاورزی بسیجی برای عملیاتی کردن توصیه های فنی و متقاعد نمودن کشاورزان استفاده نمودیم.

در نهایت علاوه بر ترویج و استفاده از بذر اصلاح شده کراس سبلان از سایر توصیه های فنی همچون؛ کشت به موقع، استفاده بهینه از کود شیمیایی، مبارزه به موقع با آفات و بیماری ها بهره‌مند شدند.

**طرح "علمی کردن کشاورزی" لبخند را برلبان کشاورزان ملکشاهی نشاند

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ملکشاهی، با اشاره به اینکه با ورود طرح "علمی کردن کشاورزی" تا کنون توانسته‌ایم در کاهش مصرف بی رویه کودهای شیمیای و بهینه سازی مصرف آن شاهد نقش آفرینی بسزایی در این شهرستان باشیم، یادآور شد:

در گذشته کودهای شیمیایی در اراضی کشاورزی بدرستی استفاده نمی‌شد بطور مثال؛ کود های فسفاته بیش از حد نیاز استفاده می‌شد و هزینه سنگینی را روی دست کشاورزان می‌گذاشت از طرفی کودهای اوره نیز مصرف مناسبی نداشت و در ابتدای کاشت محصول استفاده نمی‌شد و در طول داشت بیش از نیاز گیاه مصرف می‌شد.

بنابراین طبق آزمون خاک که انجام گرفت به این نتیجه رسیدیم که این نوع کودها را در همان مراحل ابتدای کاشت برای کشاوزران برنامه ریزی و آموزش دهیم تا بیش از نیاز استفاده نکنند.

اله یاری، ادامه داد: براساس آزمون‌های که در مزارع انجام شد در برخی مناطق توانستیم از 50 کیلو کود مصرفی آن را به 25 تا 30 کیلو کاهش دهیم که این دستاورد علاوه بر اینکه منجر به صرفه جویی و بهینه سازی در مصرف کود می شود افزایش عملکرد و تولید محصول سالم را نیز در پی خواهد داشت.

وی در پایان با اظهار خرسندی از حضور بسیج مهندسین کشاورزی در عرصه، تاکید کرد: اتحاد و هم افزایی بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی وسپاه استان منجر شد تا اراضی کشاورزی شهرستان ملک شاهی رونق پیدا کند.

**علت ورود سپاه به عرصه کشاورزی

در این راستا، فلاح غلامی فرمانده سپاه ناحیه شهرستان ملکشاهی در گفتگو با خبرنگارسازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعیدر خصوص دلایل ورود سپاه به عرصه کشاورزی، گفت: درجهت تحقق شعار سال «دولت و ملت،همدلی و همزبانی» در سال گذشته با همکاری بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی و جهاد کشاورزی استان ایلام درخصوص حمایت و یاری به کشاورزان این استان اقدام کردیم.

وی ادامه داد: باتوجه به اینکه کشاورزان شهرستان ملکشاهی خرده مالک هستند وآشنا به اصول علم روز کشاورزی نیستند، از این رو سپاه ناحیه استان اقداماتی را برای رفع این مشکل از طریق پایگاه طرح بسیج همگام با کشاورز انجام داد.

غلامی از علمی کردن بیش از250 هکتار زمین های کشاورزی اراضی شهرستان ملکشاهی خبر داد و عنوان کرد: این در حالی است که خوشبختانه با ورود مهندسین کشاورزی بسیجی و کارشناسان جهاد کشاورزی توانستیم این مقدار از اراضی کشاورزی را تحت پوشش طرح بسیج همگام با کشاورز قرار داده و بصورت علمی در نقاط مختلف آن کار کردیم.

وی همچنین تصریح کرد: امید است بتوانیم با فرهنگ سازی در جهت علمی کردن کشاورزی در سال های آتی شاهد افزایش عملکرد بهتری در سطح این شهرستان باشیم.

فرمانده سپاه ناحیه شهرستان ملکشاهی در خصوص رضایت کشاورزان ملکشاهی از حضور بسیج در این عرصه، گفت: باتوجه به اینکه کشاورزان ملکشاهی بخشی ازجامعه هدف ما هستند و اکثر آنان عضویت بسیج دارند بنابراین این افراد به بسیج بسیار نزدیک هستند و از حمایت مشترک سپاه و بسیج در کنار جهاد کشاورزی در عرصه کشاورزی رضایتمندی بالایی دارند.

به گفته‌ی مسئول کانون بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی شهرستان ملکشاهی،باتوجه به اینکه شهرستان ملکشاهی سالیان زیادی است در مزارع و زمین های کشاورزی خود، کشاورزان پیشرو و آگاه به مسائل و یافته های نوین درعرصه کشاورزی نداشته در راستای تحقق بخشیدن به تدابير مقام معظم رهبري در زمينه اجراي سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي در قالب طرح بسیج همگام با کشاورز توانستیم تا حدودی این خلاء را پر کنیم.

**آکاهی کشاورزان از روش مکانیزه

ستار جاسمی مسئول کانون بسیج مهندسین کشاورزی شهرستان ملکشاهی در گفتگو با خبرنگارسازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی،ضمن اشاره به افزیش عملکرد در سطح مزارع کشاورزی این شهرستان، اظهار داشت: مزارع تحت پوشش را که سال های گذشته بصورت سنتی کشت می‌شد در قالب این طرح قرار داده و با تشکیل کارگروه های علمی از کشاورزان فعال و مشتاق در این زمینه دعوت نموده وآنان را آگاه از کیفیت و کمیت کار کردیم.

وی تصریح کرد: کشاورزان این شهرستان را با روش مکانیزه کاشت آشنا نمودیم و این امرباعث افزایش عملکرد در هکتار شد که این موضوع برای کشاورزان قابل لمس بود و به آنها ثابت کرد که روش مکانیزه با روش سنتی و محلی آنان از لحاظ کیفیت و کمیت تولید، کاملا متفاوت است.

جاسمی با بیان اینکه حضور و هم افزایی مهندسین بسیجی در این عرصه بسیار پررنگ جلوه می‌کند عنوان کرد: بیش از 50 نفر از مهندسین بسیجی در رشته های مختلف علوم کشاورزی را در قالب طرح بسیج همگام با کشاورز را در سطح شهرستان سامان دهی کردیم این تعداد مهندس جهت مشاوره و بکارگیری علم روز کشاورزی دوشادوش کشاورزان درمزارع حضور داشتند.

**ترویج بذر گندم کراس سبلان در ملکشاهی

مسئول کانون بسیج مهندسین شهرستان ملکشاهی "ترویج بذر گندم کراس سبلان"را درمزارع کشاورزی این شهرستان اتفاق بزرگ و نادر خواند و بیان داشت:

باتوجه به اینکه طی سال های اخیر تحقیقات درخصوص بذراین نوع محصول به اتمام رسیده اما متاسفانه شاهد هستیم که هنوزهیچ گونه ترویج و آموزشی در این زمینه صورت نگرفته بنابراین بیرون آمدن روزنه این اتفاق در دل مزارع ملکشاهی را میتوان مرهون همت ،تلاش و پیگیری سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی و سپاه استان دانست که با پیشنهاد ترویج بذر گندم کراس سبلان توانستیم به افزایش عملکرد درسطح مزارع کشاورزی این شهرستان دست پیدا کنیم.

وی تاکید کرد: براساس بازدیدهای میدانی که از مزارع کشاورزان شهرستان به عمل آوردیم پیش بینی میشود در سال های آتی این افزایش عملکرد توسعه یابد و مابقی کشاورزان نیز از این طرح حمایت کنند

در این راستا به سراغ یکی از کشاورزان فعال ملکشاهی که زمین های کشاورزی او تحت پوشش طرح بسیج همگام با کشاورز قرار گرفته رفتیم.

گل محمد دست باز در این باره به خبرنگارسازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی،گفت: حدود 25 سال است که به کشاورزی مشغول هستم و بالغ بر 30 هکتار زمین دیمی کشت گندم دارم.

متاسفانه طی این سال‌ها بدلیل عدم آگاهی به علم روز کشاورزی از روش سنتی استفاده می‌کردم بنابراین نتیجه چندان مطلوبی از برداشت محصول خود نداشتم.

کشاورز ملکشاهی، افزود: سال گذشته با پیشنهاد و نظارت مهندسین بسیجی و کارشناسان جهاد کشاورزی این هکتار زمین دیمی را در قالب طرح بسیج همگام با کشاورز زیر کشت گندم رقم کراس سبلان برده‌ و خوشبختانه شاهد افزایش عملکرد بهتری بوده‌ایم.

این گندمکار،عنوان کرد: در این راستا مربیان طرح بسیج همگام با کشاورز در کنار کشاورزان زمان و نحوه‌ی سم پاشی و کود دهی منااسب را برسر زمین آموزش دادند و ما طبق نظرات فنی این کارشناسان توانستیم بهره لازم را برده‌ و به افزایش عملکرد خوبی برسیم.

وی در پایان خواستار شد: ما کشاورزان انتظار داریم که این طرح استمرار و توسعه یابد همچنین کلاس های آموزشی فراگیرتری در سطح شهرستان برگزار کنند تا مابقی کشاورزان هم از این طرح بهره لازم را ببرند.


امیدواریم طرح بسیج همگام با کشاورز همچون شهرستان ملکشاهی در سایر نقاط کشور نیز با هم افزایی بسیج مهندسین و جهاد کشاورزی به نتایج مطلوبی دست یابد تا شاهد افزایش پایدارعملکرد محصولات و لبخند برلبان کشاورزان باشیم.

انتهای پیام/

ارسال نظرات