هشدار فعالان محیط زیست اردکان:

مهمترین مسئله محیط زیستی اردکان، بیابانی شدن منطقه است/مالچ پاشی درد است نه دوا!

با توجه به اینکه مالچ از تصفیه نفت در پالایشگاه ها بدست می آید، استفاده از آن نه تنها موجب حل مشکل نمی شود بلکه موجب آلودگی بیابان ها و مناطق کویری نیز خواهد شد و خطر جدی محیط زیستی به دنبال دارد.
کد خبر: ۸۶۸۹۳۰۱
|
۱۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۲

به گزارش خبرگزاری بسیج از اردکان؛ به مناسبت روز 16 خردادماه، روز جهانی «محیط زیست» به سراغ مسعود شفیعی و محمد سپهری، دبیران انجمن دوستداران محیط زیست شهرستان اردکان رفتیم.

در ابتدا، توضیحی در رابطه با موسسه خود ارائه کنید.

انجمن دوستداران محیط زیست شهرستان اردکان توسط تعداد کثیری از جوانان دلسوز که دغدغه آنها محیط زیست بود؛ در شهریورماه سال 90 با مجوز رسمی تشکیل شد و تاکنون فعالیت های زیادی با همکاری بعضی ارگان ها انجام داده است.

به نظر شما، مهم ترین مسئله محیط زیستی شهرستان چیست؟ انجمن دوستداران محیط زیست در راستای آن چه اقداماتی انجام داده است؟

مهم ترین مشکل مبحث «بیابانی شدن مناطق» است. کاهش سرعت بیابان زدایی در استان یزد و به ویژه شهرستان اردکان، افزایش سطح اطلاعات عمومی و اجرای بیش از پیش پروژه های آبخیزداری با کمک عامه مردم، از جمله فعالیت های این انجمن در راستای امر بیابان زدایی می باشد.

«بیابان زایی» چیست؟ در اردکان شاهد آن هستیم یا خیر؟

یعنی توان خاک یک اکوسیستم به موجب فعالیت های مختلف انسانی کم بشود که ما نمونه آن را در خیابان صدرآباد داریم ؛ چون در ایام قدیم ما شاهد وجود درختان سپیدار، چنار و آب شیرین و نسبتا فراوان در این منطقه بودیم که متاسفانه امروز، با توجه به کاهش آب های زیرزمینی و شور شدن آب، شاهد آن نیستیم که نمونه ای از بیابانی شدن منطقه است. البته میتوان گفت آلودگی هوا (توسط صنایع) نیز موجب از بین رفتن تنوع زیستی منطقه و بیابان زایی میشود.

مفهوم «بیابان زدایی» چیست؟

بیابان زدایی در محدوده ی شهری کمتر کاربرد دارد و بدان معناست که ما یکسری فعالیت ها را انجام بدهیم تا از حرکت ماسه و شن های روان موجود کاسته شود و البته در این وهله زمانی، بیابان زدایی در کشور ما و منطقه اردکان بسیار اهمیت دارد زیرا متاسفانه سالیانه در حدود 5/1 میلیارد تن خاک در کشور ما از بین می رود.

راه های بیابان زدایی چیست؟

از جمله فعالیت هایی که میتوان از طریق آنها به تثبیت بیش از پیش ماسه های روان پرداخت؛ کاشت گیاهان مقاوم به خشکی (حداکثر به صورت حالت ردیفی)، ایجاد بادشکن با دیواره هایی از بوته ها، گیاهان خشک و سرشاخه ها به صورت نواری یا شطرنجی بر روی تپه های ماسه ای، حفظ رطوبت خاک، استفاده صحیح از خاک، فرهنگ سازی و توجیه مردم ساکن در منطقه نسبت به استفاده از روش های مناسب کشت و دامداری در این منطق می باشد.

استفاده از مالچ نفتی در این امر مناسب است؟

در بسیاری از موارد، از مالچ نفتی در جهت جلوگیری از حرکت شن ها و ماسه های روان استفاده می شود؛ اما با توجه به اینکه این ماده از تصفیه نفت در پالایشگاه ها بدست می آید، استفاده از آن نه تنها موجب حل مشکل نمی شود بلکه موجب آلودگی بیابان ها و مناطق کویری نیز خواهد شد و خطر جدی محیط زیستی به دنبال دارد.

کدامیک از این طرح ها در شهرستان اردکان اجراء شده است؟

یکی از طرح های موثر بیابان زدایی که هم اکنون در اردکان آغاز به کار کرده است؛ کشت گیاهان دارویی مقاوم همانند زوفا، آویشن، باد رنجبویه، نعنا فلفلی و چند مورد از گیاهان می باشد که در تنوع زیستی منطقه نیز بسیار موثر هستند و انشالله با همیاری مسئولین سعی در گسترش آن داریم.

ارسال نظرات