چهارمین سوگواره تعزیه ده‌زیار کرمان به کار خود پایان داد

چهارمین سوگواره تعزیه ده‌زیار کرمان پس از 10 روز برگزاری به کار خود پایان داد.
کد خبر: ۸۶۸۹۸۲۸
|
۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۶
به گزارش خبرگزاری بسیج در کرمان ،  چهارمین سوگواره تعزیه روستای ده‌زیار کرمان به مناسبت ایام ارتحال امام خمینی (ره) از هفتم خرداد ماه کار خود را آغاز کرد و یکشنبه شب 16 خرداد ماه پس از 10 روز اجرا به کار خود پایان داد.
در این سوگواره که به صورت تخصصی به مجلس تعزیه شهادت حضرت عباس (ع) اختصاص داشت، 13 گروه تعزیه از سراسر استان کرمان به اجرا پرداختند.

چهارمین سوگواره تعزیه روستای ده‌زیار کرمان با برنامه‌های جنبی از جمله برگزاری کارگاه‌های آموزشی ویژه تعزیه‌خوانان و شبیه‌خوانی مجالس تعزیه نیز همراه بود.

استفاده از هنر تعزیه برای تبیین ارزش‌های اسلامی

احمد علی‌رمضانی در آیین اختتامیه این سوگواره در روستای ده‌زیار اظهار داشت: کاری که مردم ده زیار در احیای فرهنگ عاشورا انجام دادند، برجسته‌ترین مصداق فرهنگ عاشورا و حدیثی از امام رضا (ع) است که فرمودند، خداوند رحمت کند شخصی را که امر مرا احیا کند.

وی مهمترین درس عاشورا را وفاداری به امام زمان خویش عنوان کرد و بیان داشت: درس عاشورا امام‌شناسی و شمر‌شناسی زمان است و هنر تعزیه هم باید شمر زمان و امام زمان را به مردم بشناساند.

مدیرکل صدا و سیمای مرکز کرمان تصریح کرد: خط و مسیر خودمان در دفاع از ولایت‌فقیه به عنوان جبهه‌ای که سردمدار آن امام حسین (ع) بوده است، قرار دهیم و با همه مصادیق ظلم و شمر مقابله کنیم.

وی ادامه داد: مردم روستای ده‌زیار نشان دادند در بصیرت و آگاهی و هوشیاری حرف برای گفتن دارند و برگزاری مجالس تعزیه به نام امام حسین (ع) و یار امام نشان از بصیرت مردم ده‌زیار است.

علی‌رمضانی گفت: ظرفیت هنر تعزیه باید برای تداوم انقلاب و تبیین ارزش‌های اسلامی به کار گرفته شود، روحیه انقلابی، ایثار و شهادت را در تعزیه می‌توان به خوبی در جامعه ترویج داد.

مدیرکل صدا و سیمای مرکز کرمان خواستار تداوم سوگواره تعزیه ده‌زیار در سطح ملی شد.

ده‌زیار، روستای پایلوت اقتصاد مقاومتی در کرمان  

فاطمه‌السادات حسینی مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری کرمان نیز در این مراسم با اشاره به فرهنگ‌سازی و پیوندی که در برگزاری تعزیه با ایام ارتحال امام ایجاد شده است، اظهار داشت: برگزاری تعزیه به نام امام برای تبیین راه و اندیشه‌های امام بسیار اثرگذار بوده است.

وی با بیان اینکه تعزیه نسل جوان و کودکان ما را به خوبی با فرهنگ عاشورا آشنا می‌کند، امام خمینی (ره) معجزه قرن حاضر بود، ورود ایشان به کشور شکوهمند و عروج امام در تاریخ ماندگار شد، افزود: اگر امام ماندگار شد و قرن حاضر را بیدار کرد و اسلام و ارزش‌های اسلامی را توانست در میان مردم جهان معرفی کند غیر از ارتباط با خدا و قلوب مردم نبود.

مدیرکل امور بانوان استانداری کرمان گفت: اگر بخواهیم جوانان و دختران خودمان را با فرهنگ حسینی و خمینی آشنا و پیوند عملی را برقرار کنیم، باید این پیوند از طریق ابزار هنر معرفی شود و تعزیه می‌تواند سبب پیوند مکاتب حسینی و مکتب خمینی باشد.

حسینی بیان داشت: برای بحث تحکیم خانواده و فرهنگ‌سازی مسائل ارزشی باید به پنج شاخصه مقام معظم رهبری رجوع کنیم.

وی افزود: اقتصاد مقاومتی که مطرح است روستای ده‌زیار ظرفیت بسیار خوبی دارد و مردم با برگزاری این مراسم نشان دادند که در زمینه اقتصاد مقاومتی هم ظرفیت دارند.

حسینی خاطرنشان کرد: اگر ما بخواهیم اقتصاد مقاومتی و فرهنگ‌سازی آن را در جامعه تبیین کنیم، باید روی سرمایه‌های اجتماعی خودمان پافشاری کنیم.

وی اظهار داشت: روستای ده‌زیار با برنامه‌های بزرگ فرهنگی نشان داند که می‌توانند در زمینه اقتصاد مقاومتی و کارآفرینی موفق باشند.

حسینی بیان داشت: ده‌زیار به عنوان پایلوت اقتصاد مقاومتی در استان معرفی می‌شود و در آینده نزدیک با نمایندگان دستگاه‌های اجرایی مرتبط با طرح اقتصاد مقاومتی در راستای شناسایی ظرفیت‌های این روستا جلسه‌ای برگزار می‌کنیم.

تداوم انقلاب در پیروی از ولایت‌فقیه است

مهدی صدفی در آیین اختتامیه چهارمین سوگواره تعزیه ده‌زیار کرمان اظهار داشت: برگزاری تعزیه نمادی از تعظیم شعائر مذهبی است و زبان هنر تعزیه بسیار گویا و شیوا توانسته روحیه انقلابی، ایثار و شهادت را در جامعه ایجاد کند.

وی بیان داشت: تعزیه‌خوانان و تعزیه‌گردانان که این ایام را برای امام عزاداری کردند، نشان از روح انقلابی، ملی و مذهبی است که در آنان به وجود آمده و این روح را امام راحل با خودباوری در بین جامه به وجود آوردند.

مسؤول شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان کرمان عنوان کرد: انقلاب اسلامی ایران برگرفته از نهضت عاشورا است، هر آنچه سرافرازی و عزت در کشور وجود دارد به برکت رهبری‌های پیامبرگونه امام راحل و خون شهدایی است که در راه گسترش اسلام ناب محمدی (ص) از جان خود گذشتند.

صدفی گفت: تداوم انقلاب نیز با پیروی از ولایت‌فقیه است و اکنون هم آنچه سبب سرافرازی و عزت نظام اسلامی در دنیا شده از وجود ولی‌فقیه و رهبری‌های مقام معظم رهبری است.

وی ابراز داشت: قطعا در زبان گویای هنر که زبانی بسیار تاثیرگذار است بهتر می‌توان آرمان‌های نظام اسلامی را معرفی و در ترویج ارزش‌های اسلامی استفاده کرد.

هنر تعزیه مظلوم واقع شده است 

ثارالله انکوتی هدف از برگزاری این سوگواره را افزایش سطح کیفی تعزیه و ایجاد رقابت سالم برای توسعه و ارتقای هنر آیینی مذهبی تعزیه عنوان کرد.

وی افزود: تعزیه به عنوان هنر فاخر و زیبای مردمی از ظرفیت‌های بسیاری برخوردار است که در دورانی مظلوم واقع شد.

دبیر اجرایی چهارمین سوگواره تعزیه روستای ده‌زیار ابراز داشت: روستای ده‌زیار به همت اهالی آن و مسؤولان بخش و استان توانسته در راستای معرفی هر چه بیشتر این نوع عزاداری که سرشار از عشق و ارادت به آستان مقدس امام حسین (ع) است، قدم بردارد و با برگزاری سوگواره‌های تخصصی تعزیه با حضور اساتید و پیشکسوتان تعزیه از سراسر کشور حرکتی نو و اثرگذار بردارد.

وی ادامه داد: دلیل برگزاری سوگواره در ایام ارتحال امام خمینی (ره) این بود که با علاوه بر گرامیداشت یاد و خاطره امام راحل، پیوند مکتب امام حسین (ع) و مکتب امام خمینی (ره) را نشان دهد.

انکوتی تصریح کرد: فضاسازی محل برگزاری سوگواره از دو ماه قبل به همت و همکاری اهالی روستا انجام شد و حدود 30 نفر از جوانان این روستا مشغول بازسازی فضای تعزیه بودند.

وی بیان داشت: نیت برگزارکنندگان سوگواره چهارم در صورت یاری خداوند بر برگزاری سوگواره پنجم تعزیه در سال آینده است و امیدواریم مردم و تعزیه‌خوانان استان با ارائه انتقادات و پیشنهادات خود در جهت رفع معایب ما را کمک کنند.

انکوتی گفت: پنجمین سوگواره تعزیه روستای ده‌زیار سال آینده به صورت تخصصی‌تر و با حضور اساتید و پیشکسوتان تعزیه کشوری برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظرات