مدیرکل پدافند غیر عامل استان :

آینده قدرت ملی توانمندی در سه حوزه سایبری، زیستی و اقتصادی کشور است

کد خبر: ۸۶۸۹۹۹۲
|
۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۸
در خصوص حملات سایبری اخیر به برخی از سایت ها مجازی دولتی در کشور گفتگویی را با مومن نسب مدیرکل پدافند غیرعامیل کهگیلویه و بویراحمد ترتیب دادیم که خالی از لطف نیست.
 
محمود مومن نسب در رابطه با عکس العمل و تدابیر حملات سایبری اخیر به کشور گفت: از آنجایی که به نظر نمی رسید تفکر سازماندهی شده پشت این حملات باشد لذا ابتدا به ساکن نیاز به عکس العمل رسمی نبود ولی از طریق پلیس فتای کشور و مرکز امداد و عملیات رخدادهای رایانه ای منشاء حملات و آی‌پی‌های مهاجمین شناسایی و جهت رسیدگی در اختیار پلیس بین الملل اینترپل قرار گرفته‌اند.

وی در خصوص اطلاعات دریافتی هکرها از طریق وبسایت های هک شده اظهار داشت:هکرها تنها موفق به تغییر جزئی در صفحه اول یک سایت شدند که سایت های مزبور ظرف چند ساعت به حالت اول بازگشت داده شدند و در حملات اخیر مهاجمین موفق به دسترسی از اطلاعات اصلی و سرقت و تخریب اطلاعات نشدند.

مدیرکل پدافند غیر عامل استان پیامد این حملات را اینگونه ارزیابی کرد: این حملات همه مسئولین را نسبت به تهدیدات حساس کرد ثانیاً هشدار داد که مسئولین در راستای افزایش ضریب امنیت سایت های دولتی و بخش های خصوصی تدابیر کارساز و اقدام عملی نمایند و ثالثاً تهدیدات جدید حوزه های مجازی و سایبری را جدی بگیرند.

مومن نسب  در پاسخ به این سوال که سازکار پیگیری این حوزه و سایر تهدیدات در استان کهگیلویه و بویراحمد چگونه است،گفت :در استان سه قرارگاه پدافند سایبری، دفاع اقتصادی و زیستی تحت فرماندهی واحد استاندار در حوزه پدافند غیر عامل فعال است که محنایی معاون اقتصادی و توسعه منابع استانداری به عنوان جانشین استاندار در قرارگاه سایبری و اقتصادی و  دکتر چمن رئیس دانشگاه علوم پزشکی به عنوان جانشین استاندار در قرارگاه زیستی و بیولوژیک و بیوتروریسم تعیین شده اند و این مسئولیت را عهده دار هستند.

وی با اشاره به نقش این قرارگاه ها در مقابله با تهدیدات تصریح کرد: اولین برنامه و استراتژی قرارگاهها برنامه ریزی در راستای خود اتکایی و خود کفایی کشور است. دومین نقش این قرارگاهها ارتقای ضریب امنیتی، افزایش سطح پایداری و تقویت نفوذ ناپذیری در عرصه های  زیربنایی، زیرساختی، تولیدی، بهداشت، سلامت، امنیت غذایی و دارویی است .

مومن نسب خاطر نشان کرد : اگر می خواهیم به پایداری ملی و جهانی برسیم برنامه های این قرارگاهها باید دغدغه اصلی مسئولین و در زمره مسایل ردیف اول کشور و استان باشد. چرا که یقینا آینده قدرت ملی کشور به توانمندی و قدرت سه حوزه سایبری، زیستی و اقتصادی کشور بستگی دارد.

این مسئول در توصیه به مقامات مسئول استان در این خصوص گفت: تاکید این خدمتگزار به همه دستگاهها در بخش سایبری این است نسبت به تقویت ضریب امنیتی سامانه ها و سیستم های خود هم از حیث پیاده سازی و هم از حیث آمادگی در مقابل تهدیدات اقدام عملی نمایند و تمام رخدادها را شخصا مدیریت کنند و به صورت خاص مسئولان قرارگاه های پدافندی استان توقع دارم با توجه به شکل گیری حوزه های جدید تهدید در فضای سایبری، زیستی و اقتصادی ضمن حضور فعال و مستمر در این حوزه ها جلسات قرارگاه ها را به صورت مستمر تشکیل و تصمیمات لازم اتخاذ نمایند.

آیا دستورالعمل خاصی برای حوزه سایبری و دستیابی به شبکه ای امن و تامین پدافند سایبری وجود دارد؟
معتبرترین و اساسی ترین دستورالعمل فرامین و بیانات مقام معظم رهبری است که در نامگذاری سالها و دیدار با مقامات ارشد نظام به آن اشاره شده ازجمله که رهبری فرمودند "همه دستگاههای جمهوری اسلامی مکلفند آمادگی را در بهترین سطح حفظ و روز به روز آن را تقویت کنند" بنابراین با این سخن متوجه می شویم آمادگی صرفاً منحصر به حوزه نظامی نیست. علاوه بر بیانات مقام معظم رهبری می توان به سیاستهای کلی نظام، سیاست های ابلاغی رهبری در حوزه های اقتصادی، فضای مجازی و بهداشت، سلامت و امنیت غذایی، سند راهبردی امنیت فضای تبادل اطلاعات، برنامه ششم توسعه و سایر قوانین و اسناد بالادستی اشاره نمود.
ارسال نظرات