کارشناسان معتقدند؛

صنعت کشاورزی آمریکا در گرو استفاده زیاد از کودهای شیمیایی است/استفاده از کودهای شیمیایی عامل آلودگی هوا در کشورهای صنعتی

عمده علت آلودگی هوا در ایالات متحده آمریکا به نوع کشاورزی این کشور بازمی‌گردد؛ صنعت کشاورزی آمریکا با استفاده زیاد از کودهای شیمیایی گره خورده است و دولت آمریکا برای حل این مشکل اقدامی نمی‌کند، چرا که مقابله با این مسئله بدون ایجاد تغییرات عمده در کشاورزی صنعتی، بسیار دشوار است.
کد خبر: ۸۶۹۰۶۹۱
|
۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۸

به گزارش خبرگزاری بسیج، از دیرباز کشاورزی یکی از مهمترین ابعاد زندگی انسان و از محورهای مهم اقتصادی به شمار می‌رود؛ با افزایش جمعیت در سالهای اخیر و نیاز بیشتر به تأمین مواد غذایی شاهد هستیم که استفاده از کودهای شیمیایی در کشورمان ایران افزایش چشمگیری داشته است؛ لذا توزیع ناعادلانه، قیمت پایین، در دسترس بودن، استفاده ناصحیح، عدم نظارت کارشناس و همچنین توهمات افزایش عملکرد و افزایش درآمد کشاورز ناشی از مصرف هرچه بیشتر از کودهای شیمیایی و منابع آبی محدود باعث استفاده بیش از حد کودهای شیمیایی شده که خسارات زیست محیطی، انسانی و اقتصادی بسیاری به بارآورده است.

 

استفاده بیش از حد سموم دفع آفات و کودهای شیمیایی در زمین های کشاورزی و باقی ماندن این ترکیبات و عناصر خطرناک در میوه جات و سبزی‌ها باعث افزایش نگران کننده آمار ابتلا به سرطان و طیف گسترده‌ای از جمله بیماری‌های خطرناک از نارسایی های کلیه گرفته تا پارکینسون شده است.

 

استفاده بی رویه و افراطی بسیاری از کشاورزان از کود‌های شیمیایی در محصولات کشاورزی، معضلی است که این روز‌ها بسیاری از مردم اعم از پیر و جوان و کودکان را درگیر بیماری‌های مختلف کرده است؛ در این راستا، رسالت خبرگزاری سلامت ایرانیان ایجاب می‌کند به این موضوع مهم بپردازد؛ همین بس که بگوییم در احادیث آمده است که  برخی از میوه‌ها را با پوست بخورید که خاصیت بیشتری در آن وجود دارد اما امروزه دیگر نمی‌توان میوه را با پوست میل کرد چرا که پوست میوه ای که خود دارای خاصیت بیشمار است؛ متاسفانه چنان آغشته به کود‌های شیمیایی شده است که خوردن آن سُمُوم را وارد بدن ساخته و تولید بیماری می‌کند.

 

آلودگی هوا در ایالات متحده آمریکا به نوع کشاورزی این کشور بازمی‌گردد

کودهای شیمیایی نه تنها باعث رشد صعودی بیماری‌ها به‌خصوص سرطان شده است بلکه عامل آلودگی هوا خاصه در کشورهای صنعتی جهان است؛ در این راستا "لیو تریدینگ نیوز" نوشت: عمده علت آلودگی هوا در ایالات متحده آمریکا به نوع کشاورزی این کشور بازمی‌گردد؛ صنعت کشاورزی آمریکا با استفاده زیاد از کودهای شیمیایی گره خورده است؛ به‌ویژه اینکه کودها دارای عنصر نیتروژن به عنوان جزء اصلی هستند و ظاهرا با غنی سازی خاک و کشت محصولات بزرگتر مرتبط هستند.

 

یک مطالعه جدید که در ژورنال Geophysical Research Letters منتشر‌ شده، نشان می‌دهد که تولید گازهای گلخانه‌ای از طریق کشاورزی، بسیار بیشتر از دیگر منابع آلودگی هوا است.

 

در واقع، وقتی کودهای شیمیایی نیتروژن‌دار به اجزا تشکیل دهنده آن تقسیم می‌شوند، آمونیاک در هوا آزاد می‌شود؛ آمونیاک یکی از محصولات جانبی کود و ضایعات حیوانی است؛ هنگامی که آمونیاک آزاده شده به اتمسفر مناطق صنعتی می‌رسد، با آلودگی ناشی از احتراق دیزل ژنراتورها و نفت تبدیل به میکرو ذرات ترکیبی می‌شود.

 

دولت آمریکا برای حل این مشکل اقدامی نمی‌کند چراکه مقابله با این مسئله بدون ایجاد تغییرات عمده در کشاورزی صنعتی، بسیار دشوار است.

 

 برخی از دانشمندان، فرسایش خاک طی ۱۰ سال آینده در آمریکا را یک خطر جدی می‌دانند؛ در طول ۵۰-۷۰ سال گذشته، خاک غنی از کربن که عامل تولید گیاهان سالم است در بسیاری از مناطق این کشور از بین رفته است؛ درحالیکه مردم و مسئولان از تغییر و تحولات زمین شناسی آگاه نیستند.


 

 


ذخیره فسفر جهان طی ۸۰ سال آینده تمام می‌شود

برخی دانشمندان درخصوص ذخایر استراتژیک در اثر استفاده از کودهای شیمیایی هشدار داده‌اند و می‌گویند: همراه با رشد جمعیت جهانی، استفاده از کود در سراسر جهان در حال افزایش است؛ اگر چه گیاهان تنها حدود ۴۲ درصد از فسفری که جذب خاک شده است را استفاده می‌کنند اما در حال حاضر کشاورزان نزدیک به ۸۵ درصد از کل فسفر استخراج شده جهان را به عنوان کود، استفاده می‌کنند؛ اگر این شیوه ادامه یابد، ذخیره فسفر جهان طی 80 سال آینده تمام می‌شود و مشکلات آلودگی مواد غذایی در این فرآیند را به مراتب بدتر می‌کند.

 

مهندس محمد عسکری‌نیا، عضو کانون کنترل بیولوژیک معاونت علمی و فن‌آوری ریاست جمهوری و عضو هیئت مدیره انجمن ارگانیک ایران، در گفت‌وگو با خبرتنگار سینا اظهار داشت: استفاده از کودهای شیمیایی اثرات مخرب زیادی بر موجودات مفید زیست محیطی و خاک دارد ازجمله اینکه باعث از بین رفتن موجودات مفید زیست محیطی، سفت شدن خاک و طغیان آفات می‌شود.

 

وی درباره طغیان آفات نیز گفت: مثلا آفات پروانه‌ای به یکباره شروع به طغیان برروی محصول گوجه فرنگی می‌کنند به‌حدی که همه محصولات گوجه فرنگی کشور را از بین می‌برند زیرا شکارگر طبیعی آفات گوجه فرنگی قبلا توسط سموم و کودهای شیمیایی از بین رفته است؛ همچنین حشرات پارازيتوئيد را درنظر بگیرید که موجودات زنده‌ای هستند و می توانند روی لارو حشرات تخم بگذارند و آنها را پارازيته کنند و یا از آنها تغذیه کنند درحالی‌که ما با استفاده از سموم و کودهای شیمیایی آنها را از بین می‌بریم در نتیجه آفات خسارتزا طغیان می‌کنند؛ از طرفی سموم نيز جذب گیاه می‌شود و به ریشه نفوذ می‌کند و با ریزش سموم بر روی خاک باعث مرگ بیشتر خاک می‌شود و آن را شرطی می‌کند.

 

ترس از گرسنگی، تبلیغی برای فروش کودهای شیمیایی است

عسکری‌نیا، که مدیر عامل سابق مدرنترين کارخانه بیوتكنولوژی خاورمیانه است، گفت: متاسفانه فروشندگان، تامین کنندگان و کسانی که کود و سم های شیمیایی را ارائه مي‌كنند به قدری ثروتمند شده‌اند که برعلیه حکومت‌ها عمل می‌کنند، شرکت‌های بزرگی در اروپا، هند و آمریکا فعالیت می‌کنند که به راحتی کنار نمی‌کشند و یکی از بزرگترین تبلیغات آنها اینست که درصورت استفاده نکردن از سموم شیمیایی مردم گرسنه می‌مانند درحالی‌که اینچنین نیست.

 

گفتنی است؛ مقام معظم رهبری بار‌ها در سخنان خود به مبحث ارگانیک و تغذیه سالم اشاره فرموده‌اند که از تغذیه سالم و ارگانیک مردم استفاده کنند، اما متاسفانه هنوز به این سخنان رهبری توجه شایان نشده است و تاسف بارتر از آن، چسباندن برچسب ارگانیک به روی برخی محصولات است که هیچ نشانی از ارگانیک و عدم استفاده از کود در آن مشاهده نمی‌شود و این چیزی جزء کلاهبرداری و کسب مال حرام نیست.

 

در بعد اقتصادی نیز ساخت این کودها نیازمند واردات مواد اولیه و خروج ارز از کشور است که واردات بیش از اندازه در پی مصرف بی‌رویه کودهای شیمیایی خود صدمه جدی به بدنه اقتصادی کشور خواهد زد و از طرفی هزینه‌های گزاف درمانی را به دوش مردم خواهد گذاشت.

ارسال نظرات