تنها مرکز آموزش صنایع دستی اصلاندوز در کما!

مرکز آموزش صنایع دستی اصلاندوز علیرغم ظرفیت های بسیاری که دارد مدت ها است که در تعطیلی کامل به سر می برد.
کد خبر: ۸۶۹۲۳۹۴
|
۲۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۰

به گزارش خبرگزاری بسیج از اصلاندوز، به بهانه 20 خرداد روز صنایع دستی بر آن شدیم تا گزارشی از تعطیلی تنها مرکز صنایع دستی اصلاندوز تهیه کنیم تا مسئولان گوشه چشمی به وضعیت این مرکز داشته باشند.

مرکز آموزش صنایع دستی اصلاندوز با سابقه ای 8 ساله با حضور صنعتگران فعال در این حوزه، محل آموزش تعداد زیادی از کارآموزان و هنرجویان و ظرفیتی برای ایجاد اشتغال در زمینه صنایع دستی است اما چند سالی است که این مرکز در تعطیلی به سر می برد.

در طی این مدت عده زیادی از جوانان جویای مهارت آموزی به این مرکز مراجعه کرده، اما با تعطیلی آن مواجه شده اند و به نظر می رسد جوانان اصلاندوزی فرصتی برای فراگیری مهارت و پر کردن اوقات فراغت ندارند.

صنایع دستی در هر منطقه ای از ظرفیت های آن به شمار می رود و فرصتی برای بهبود و رونق اقتصادی است ؛ اصلاندوز نیز با بیش از 130 روستا و قشلاق که عشایر آن به قالی بافی، ورنی و گلیم بافی مشغول هستند، دارای ظرفیت های بسیاری در این زمینه است اما گویا مسئولین به این موضوع توجه زیادی نداشته و تنها مرکز صنایع دستی این بخش تعطیل شده است.

تنوع صنايع دستی در اصلاندوز قابل توجه بوده و مجموعه‌ای از مصنوعات دستی نظير سفال سازی،بافت زير اندازها، معرق سازی،كاربردی و تزئينی نساجی سنتی، حصير بافی، جاجيم بافي، گليم بافی و توليدات عشايری بسيار زيبا و ديگر رشته‌های صنايع دستی را شامل می شود که اميد می رود در آينده بر رونق و توسعه صنايع دستی افزوده شود.

از بين رشته‌های صنايع دستی رايج در اصلاندوز قالی بافی، گليم بافی، ورنی بافی و توليدات عشايری نقش برجسته‌ای در اقتصاد روستايی و عشايری اين منطقه به عهده داشته و دارند اما متاسفانه در حال نابودی هستند كه در جهت احيای آنها باید چاره انديشی شود.

انتظار می رود که مسئولان ذی ربط برای احیای فعالیت مرکز صنایع دستی اصلاندوز اهتمام جدی داشته باشند تا زمینه توسعه و پیشرفت این حوزه فراهم شود چرا که صنایع دستی تنها یک کالا برای مبادله نیست بلکه خصوصیات فرهنگی و ویژگیهای اقوام از طریق صنایع دستی مبادله می شود و نوعی ارتباط را ایجاد می کند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار