دانشیار فیزیولوژی ملکولی ورزشی بیان کرد:

با انجام ورزش در ماه رمضان سلامتی‌تان را تضمین کنید

دانشیار فیزیولوژی ملکولی ورزشی گفت: اگر نکات علمی مربوط به ورزش کردن در ماه رمضان رعایت شود ورزش در این ماه نه تنها مضر نیست بلکه می‌تواند بر سلامتی تاثیر گذار باشد به شکلی که فواید آن قابل تصور نیست.
کد خبر: ۸۶۹۴۶۰۷
|
۲۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۵

به گزارش خبرگزاری بسیج، افشار جعفری، دانشیار فیزیولوژی ملکولی ورزشی درباره انجام ورزش در ماه رمضان گفت: با روزه داری و نخوردن غذا میزان انرژی دریافتی ما کاهش پیدا می‌کند و اگر منابع سوختی به حالت ابتدایی بازنگردد عوارض شدیدی مانند بیماری مقاومت به انسولین را برای فرد ایجاد می‌کند.

 

وی ادامه داد: در ابتدا باید شیوه غذا خوردن پیش از ورزش را مورد توجه قرار دهیم به این معنا که نباید فکر کنیم که تامین مواد غذایی در بدن با یک افطاری ساده انجام می‌شود.

 

دانشیار فیزیولوژی ملکولی ورزشی با بیان اینکه پیش از افطار یا دو ساعت پس از افطار ورزش کردن مشکلی را برای فرد ایجاد نمی‌کند مشروط بر اینکه مواد غذایی لازم به بدن برسد، تصریح کرد: در غیر این حالت ورزش می‌تواند مضر باشد چرا که تامین نشدن آب بدن مشکلاتی را برای بیماران کلیوی ایجاد خواهد کرد.

 

وی بر این موضوع تاکید کرد که اگر آب بدن به ویژه برای ورزش‌های پرتحرک که تعرق زیادی را به همراه دارند تامین نشود، بسیار خطرناک است.

 

انجام کوتاه مدت ورزش‌های غیرهوازی در ماه رمضان بلامانع است


جعفری، با اشاره به اینکه روزه داران می‌توانند در ماه مبارک رمضان ورزش‌های غیرهوازی را به شکل کوتاه مدت انجام دهند، گفت: در واقع با تغییر شیوه ورزش می‌توانیم بهره کافی را از روزه داری نیز ببریم.


وی ادامه داد: برای یک فرد عادی حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ گرم مصرف قند شامل انواع آن از جمله قند ساده، مرکب، نشاسته و برنج کافی است اما استفاده از زیاد از قند به هنگام افطار  سردرد و افت قند پس از آن را به همراه دارد به همین دلیل خوردن زیاد قند در زمان افطار هیچ گاه توصیه نمی‌شود.

 

دانشیار فیزیولوژی ملکولی ورزشی با بیان اینکه تغذیه ورزشکار همچنین شرایط محیطی و آب و هوا برای روزه دار مهم است، تاکید کرد: برخی از ورزش‌ها را می‌توان پیش از افطار انجام داد به ویژه برای کسانی که به دنبال چربی سوزی هستند و برای کنترل وزن اقدامی خوبی است؛ اما فرد روزه دار پس از آن باید به سرعت افطار کند.

 

روزه داران از انجام ورزش سنگین در ماه رمضان پرهیز کنند


وی در ادامه افزود: البته برخی ورزش‌ها که شدید است و احتمال تخلیه مواد قندی و احتمال تعریق زیاد در آن وجود دارد را نباید انجام داد و بهتر است پس از افطار انجام شود به این شکل که با خوردن افطار سبک در حد ۱۵۰ کیلوکالری و ۵ تا ۱۰ گرم کَره به هنگام افطار و پس از گذشت دو ساعت به ورزش بپردازیم.

 

جعفری، خاطرنشان کرد: اگر نکات علمی در ورزش کردن در ماه مبارک رمضان رعایت شود ورزش در این ماه نه تنها مضر نیست بلکه می‌تواند بر سلامتی تاثیر گذار باشد به شکلی که فواید آن قابل تصور نیست.

 

ویژگی‌های تغذیه سحر و افطار ورزشکاران روزه دار


وی درباره تغذیه ورزشکاران در ماه رمضان گفت: نوشیدنی‌هایی با ۸ درصد قند، مانند دو تا سه عدد خرما می‌تواند برای افطار روزه دار مفید باشد، نکته دیگر اینکه برخی پس از افطار کردن از خوردن شام پرهیز می‌کنند در حالی که باید سه وعده غذایی سبک مصرف شود.

 

دانشیار فیزیولوژی ملکولی ورزشی ادامه داد: تا جایی که امکان دارد نباید به هنگام افطار نوشیدنی زیادی مصرف کنیم بلکه بیشترین نوشیدنی بین افطار و شام مصرف شود، پس از خوردن شام باید دو ساعت بیدار باشیم سپس بخوابیم چرا که عدم رعایت این موضوع می‌تواند مشکلات تغذیه‌ای را در هنگام سحر ایجاد کند.


جعفری، ضمن اشاره به مصرف پروتئین در هنگام سحر بیان کرد: الزماً پروتئین گوشت نیست، بلکه می‌تواند پروتئین گیاهی مانند عدس و لوبیا باشد؛ البته به منظور جلوگیری از نفخ در سحر بهتر است که از سویا استفاده شود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار